خبرگزاری کار ایران

لایپزیش: بی ادعا اما قدرتمند / تیم ناگلزمان آماده جدال با یونایتد

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۰۷۴

​صدرنشین بوندس‌لیگا، تیمی که به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فصل قبل رسید، امشب در زمین منچستر می‌تواند نشان دهد قدرتنمایی‌اش تصادفی نبوده است.

به گزارش ایلنا، روزهای خوب تیم راسن‌بال اشپورت لایپزیگ ادامه دارد. بعد از شگفتی‌سازی با صعود به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته، صدرنشین بدون شکست بوندس‌لیگا حالا می‌خواهد ثابت کند کارهایی که فصل قبل انجام می‌داد تصادفی نبوده و راهکارهایی که مربی جوانش یولیان ناگلزمن پیش روی این تیم می‌گذارد ستودنی و شایسته احترام است. این مرد جوان آلمانی هرچه می‌گذرد بیشتر از فلسفه فوتبالی‌ خود در تیمی که مانند خودش جوان است نتیجه می‌گیرد.

سنت‌شکنی چیزی است که لایپزیگ خیلی خوب راهش را می‌داند، چراکه از زمان تأسیسش در سال 2009 به‌خاطر سیر پرسرعت صعودش به نوک هرم فوتبال آلمان با استفاده از ابزار جنجالی به تیمی سنت‌شکن معروف شد. شنبه این هفته، مردان ناگلزمن گل خورده از هرتابرلین را با 2 گل جواب دادند تا مطمئن شوند همچنان صدرنشین جدول بالاترین دسته از فوتبال آلمان هستند. امشب آنها در لیگ قهرمانان آزمون سخت‌تری دارند و در اولین رویارویی تاریخ‌شان با منچستریونایتد در اولدترافورد پنجه در پنجه شاگردان اوله‌گونار سولشر خواهند انداخت. نام و آوازه حریف اما قطعاً برای تیمی که در 5 بازی‌اش در این فصل بوندس‌لیگا نباخته و از دو مدعی مانند بایرن‌مونیخ و بوروسیادورتموند یک امتیاز بیشتر کسب کرده، ترسناک نخواهد بود.

لایپزیگ تمام این کار را با شکستن سنت‌های جوان خودش تحت هدایت جوان‌ترین سرمربی فوتبال آلمان انجام داده است. سال 2016 زمانی که لایپزیگی‌ها برای اولین‌بار وارد بوندس‌لیگا شدند، با تکیه بر دانش فنی رالف رانگنیک مدیر ورزشی وقت باشگاه و با برند فوتبال ضدحمله‌ای پرانرژی‌شان برای رقبا خط و نشان کشیدند و مدعیان را به گرفتن جای آنها با ارائه بازی‌هایی توفانی تهدید کردند، اما شروع آتشی این تیم کمی بعد که فشار بازی‌‌های اروپایی تأثیرش را روی عملکرد تیم نشان داد، افت کرد و تیم وارد فاز سکون شد.

رانگنیک مغز متفکری که مسبب جهش ناگهانی و فوق‌العاده لایپزیگ شد دیگر در این باشگاه نیست اما با این وجود لایپزیگ تحت فرماندهی سرمربی سابق هوفنهایم، تیمی منعطف‌تر و کارآمدتر شده که در موقع لزوم فوتبال مبنی بر ضدحملات کلاسیک را ارائه می‌کند و به وقت ضرورت بازی مالکانه مبنی بر حفظ توپ.

 تنظیمات تاکتیکی

لایپزیگ در بازی‌اش مقابل هرتابرلین 68درصد از زمان بازی تملک توپ داشت و 85درصد از 543 پاسی که میان بازیکنانش رد و بدل شد سالم بود. البته این آمار تملک تنها منحصر به این بازی نبوده است. نظیر چنین آماری را می‌توان در پیروزی‌‌های لایپزیگ مقابل تیم‌های آگزبورگ، شالکه و ماینتس در این فصل هم پیدا کرد که همه اینها نشانه‌ای از اضافه شدن گزینه‌های تاکتیکی جدید به شیوه بازی تیم شرق آلمان دارد.

در خط دفاعی استفاده ناگلزمن از سه مدافع که معمولاً دو ملی‌پوش آلمان لوکاس کلوسترمان و مارسل هالستنبرگ به‌علاوه بازیکن پرطرفدار فرانسوی دایوت اوپامکانو -کسی که منچستریونایتد هم بشدت خواهان جذبش است- استفاده می‌کند که این به لایپزیگ اجازه می‌دهد با تعداد نفرات و کنترل بیشتر بر خط میانی مسلط شود.

در خط حمله، فاصله گرفتن تیم از بازی صرفاً ضدحمله‌ای به تیم برای کنار آمدن با خلأ ناشی از فروش تیمو ورنر کمک کرده و در همین حال هم بازیکن قرضی منچسترسیتی، آنجلینو توانسته به‌خوبی با مدافع کناری جلوزن تیم هماهنگ شود و از موقعیت‌‌هایی که آنها برایش می‌سازند به‌خوبی بهره برده است.

 او در تمامی رقابت‌های این فصل 4 گل زده است. دنی اولمو، دیگر بازیکنی که در ماه ژانویه در ازای 21میلیون یورو از تیم دیناموزاگرب به شاگردان ناگلزمن ملحق شد هم به افزایش سطح خلاقیت در فاز بازیسازی تیم کمک قابل توجهی کرده و در این فصل تا کنون 4 پاس گل به نام خودش ثبت کرده است.

این فرمول که ترکیبی از ججن‌پرسینگ (تاکتیکی که در آن یک تیم بلافاصله پس از لو دادن توپ برای پس گرفتن آن حریف را پرس می‌کند) و فوتبال مالکانه کلاسیک است، در صعود لایپزیگ به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا تأثیر بسزایی داشت که بیش از همه در پیروزی‌های تحسین‌برانگیز این تیم مقابل تاتنهام و اتلتیکومادرید نمود داشت. البته در همین حال می‌توان گفت فوتبال جنگنده و پرسینگ رانگنیک هم کاملاً از بازی لایپزیگ پاک نشده است.

در بازی خارج از خانه‌اش مقابل لورکوزن که سخت‌ترین مصافش تا این مقطع از فصل بوده است، ناگلزمن دوباره به استفاده از خط دفاعی 4نفره رو آورد و در آن بازی تملک توپ لایپزیگ به 41درصد کاهش پیدا کرد و بازی یک بر یک به پایان رسید. به همین دلیل باید تعجب کرد اگر لایپزیگ در بازی امشب مقابل منچستریونایتد هم با همان رویکرد تاکتیکی به میدان نرود بخصوص در حالی که تیم اوله‌گونار سولشر در این چند وقت اخیر نشان داده هنگام تملک توپ یک تیم نه‌چندان خلاق است.

شرایط جنجالی

البته وصله‌کاری تاکتیکی ناگلزمن اهمیت چندانی نخواهد داشت اگر او در پایان فصل نتواند چیزی ببرد. کمترین فاصله‌ای که لایپزیگ با بردن جام داشت، سال 2019 بود که به فینال جام حذفی آلمان راه پیدا کرد، اما در آن بازی 3 بر صفر به بایرن‌مونیخ باخت. در بوندس‌لیگا هم این تیم به‌ترتیب با 15، 31، 12 و 16 امتیاز فاصله نسبت به بایرن‌مونیخ قهرمان رقابت‌ها فصل را به پایان رسانده است.

در آلمان لایپزیگ دوست دارد از خودش تصویر یک تیم بی‌ادعا بسازد تاکسی روی این تیم فشار نیاورد و بتواند با تکیه بر نیروهای جوانش به استقبال چالش‌های بزرگی مثل رقابت با بایرن‌مونیخ در لالیگا و تیم‌های تراز اول اروپا در لیگ قهرمانان برود. این رویکرد اما در تضاد با این واقعیت است که لایپزیگ از هر یک از دیگر رقبایش در رأس هرم قدرت فوتبال آلمان بیشتر پول خرج کرده و از زمان ورودش به بوندس‌لیگا 130میلیون یوروی خالص خرج کرده و همچنان هم دارد از سیستم بی‌نظیر جذب و فروش بازیکن که بسیاری از رقبایش از آن بی‌بهره‌اند، سود می‌برد.

در هر صورت لایپزیگ را هر چیزی که بخواهید می‌‌توانید بدانید جز یک تیم بی‌ادعا و یولیان ناگلزمن هم نمی‌توانست جایگاهی مطلوب‌تر از این را برای اثبات توانایی‌های خود و ساختن تیمی با پتانسیل بردن جام در آلمان و اروپا آرزو کند.

منبع: دویچه وله

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز