خبرگزاری کار ایران

نگاه کارشناسی جامعه شناسی در ورزش؛

مدیریت دولتی فوتبال و هواداری که فقط نقش پرکردن سکو را دارد

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۷۲۵

کارشناس جامعه شناسی ورزش گفت: در مدیریت دولتی باشگاه‌های فوتبال ایران، هوادار جایگاهی جز پر کردن سکوها ندارد، در حالی که رکن اصلی فوتبال و به طور کلی ورزش حرفه‌ای تماشاگر است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو؛ دکتر مجید خاتونی با حضور در برنامه " ورزش بدون ویرایش " با بیان این که فوتبال یک ورزش وارداتی محسوب می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در این باره تاخر فرهنگی وجود دارد و از آنچه که در دنیا به عنوان فوتبال شناخته می‌شود تنها بخش‌های فنی تکه برداری شده است.

وی افزود: به دنبال این برداشت نادرست، دچار یک غفلت و عقب ماندگی در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی شده‌ایم. به عبارت دیگر ورزش‌های حرفه‌ای و رسانه‌ای کشور از مدار توسعه یافتگی در دنیا بازمانده است و هر از گاهی شاهد رویدادهای تلخی در آن هستیم.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بسیاری از بازیکنان ورزشی مانند "آل کثیر" بر خلاف داشتن بازی حرفه‌ای، از سواد اجتماعی و فرهنگی بالا برخوردار نیست.

خاتونی از نبود معیار مشخص برای شناسایی هوادار، تماشاگر و طرفدار انتقاد کرد و گفت: تمامی این واژه‌ها با یک نام واحد " هوادار " شناخته می‌شوند در حالی که در دنیای حرفه‌ای این کلمات تعریف و نقش اجتماعی خاص خود را دارند.

این کارشناس جامعه شناسی ورزشی، دولتی بودن را عامل مسمومیت فوتبال دانست و اظهار کرد: در این نوع مدیریت هوادار جایگاهی جز پر کردن سکوها ندارد، در حالی که رکن اصلی فوتبال و به طور کلی ورزش حرفه‌ای تماشاگر است چرا که این هوادار است که هزینه وفاداری به تیم مورد علاقه‌اش را به صورت مادی و معنوی پرداخت می‌کند.

خاتونی در ادامه مصاحبه با رادیو گفت و گو تاکید کرد: باشگاه‌های مطرح دنیا تعداد زیادی کانون‌های هواداری دارند که عملکرد مستقل از باشگاه‌ها دارند اما در ایران با این که کانون هواداری برای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تعریف شده است اما اجازه کار و فعالیت ندارند.

وی با تاکید بر این که درباره واژه " فرهنگ " در ورزش دچار بد فهمی شده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه ما فرهنگ را با مسائل دینی، عقیدتی و سیاسی اشتباه گرفته‌ایم در حالی که فرهنگ ورزش بسیار متفاوت است و برای خود خرده فرهنگ‌هایی دارد که برای گسترش آن باید از متخصص استفاده کرد.

این جامعه شناس حوزه ورزش بروز مشکلاتی مانند محرومیت عیسی آل کثیر را ناشی از فقدان سواد فرهنگی و ورزشی در بطن باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها دانست و عنوان کرد: نهادهای ورزشی همواره به جای درمان ریشه‌ای این مشکلات، به دنبال پاک کردن صورت مسئله بوده‌اند.

خاتونی با بیان این که مدیریت روز ورزش دنیا از چهار رویکرد مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی و حقوق پیروی می‌کند، اظهار کرد: اگر نگاهی به کادر مدیریتی و بدنه ساختاری باشگاه‌های مطرح کشور مانند استقلال و پرسپولیس بیاندازیم می‌بینیم که تعداد افراد متخصص مرتبط با فوتبال در جایگاه‌های تصمیم گیر بسیار اندک است.

وی ادامه داد: عدم شایسته سالاری و به کارگیری افراد تاثیر گذار و با دانش موجب شده است که رویداد‌ها و اتفاقات فوتبالی بدترین پیامدها را به همراه داشته باشد، در حالی که اگر اشخاص متخصص در راس کارها و تصمیمات بودند بسیاری از مشکلات هیچ گاه به وجود نمی‌آمد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز