خبرگزاری کار ایران

از فرهنگ بالای هواداری تا توجه فوتبال ایران به شمال؛

با وجود خطر سقوط؛ بابل سکوی پرتاب بازیکنان بی‌نام و نشان!

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۸۲۰

از بدو تاسیس باشگاه خونه به خونه و ایجاد شور و حال در فوتبال بابل، این شهرستان همواره جزو پرتیراژترین تیترهای رسانه‌ها قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پس از چند سال تلاش قاسم حسن زاده در باشگاه خونه به خونه مبنی بر صعود این تیم به لیگ برتر، وی عطائش را به لقائش بخشید و با دو مالک جوان، باشگاه رایکا در فوتبال بابل نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

شمال کشور همواره از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری جزو برترین شهرهای فوتبالی ایران محسوب می‌شده اما به دلیل بنیه مالی ضعیف خطه شمال، همواره تیم‌های شمالی با مشکلات مالی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند اما با این وجود، موفقیت شهرستان بابل نسبت به شهرهای دیگر شمالی من جمله رشت، انزلی و... بیشتر بوده است.

نگاه اهالی فوتبال به باشگاه‌های بازیکن ساز بابلی آنجایی شدت گرفت که تیم امید خونه به خونه قهرمان رقابت‌های لیگ برتر امیدهای کشور شد. این تیم با هدایت حسین رحمانی افتخاری تکرارنشدنی برای فوتبال بابل به ارمغان آورد و بیش از 15 بازیکن آن تیم هم اکنون در رقابت‌های لیگ برتر توپ می‌زنند. یک سال پس از قهرمانی تیم امید خونه به خونه در رقابت‌های لیگ برتر امیدهای کشور، تعداد 25 بازیکن آن باشگاه به تیم‌های مختلف لیگ برتری نقل مکان کردند که از مهمترین آنها می‌توان به انتقال روح الله باقری به استقلال، محمد قریشی، وفا هخامنش، ناصر سالاری به صنعت نفت و ... اشاره کرد.

فوتبال بابل معدن بازیکنان کم نام و نشانی است که با یک سال بازی در این تیم، راهی لیگ برتر شده‌‌اند. درحالی که باشگاه رایکا فصل قبل تا هفته پایانی لیگ یک برای بقاء تلاش می‌کرد، 4 بازیکن این تیم به لیگ برتر رفتند و دو مربی آنها نیز سکان هدایت تیم‌های لیگ برتری را برعهده گرفتند. مهرداد حیدری به سایپا، امیرحسین یحیی زاده به آلومینیوم اراک، محسن آقایی به صنعت نفت و مهدی ایزدی از رایکا به نفت مسجدسلیمان ملحق شدند. رحمان رضایی که مدتی اندک بر روی نیمکت تیم رایکا نشسته بود، سر از ذوب آهن در آورد و فرزاد حافظی مربی فصل قبل رایکا نیز به زودی به عنوان سرمربی نفت مسجدسلیمان معارفه خواهد شد. چنین آماری در بین تیم‌های دیگر لیگ یکی کمتر دیده شده است. این موفقیت فوتبال بابل چند دلیل دارد که به اختصار، به چند دلیل خواهیم پرداخت.

با وجود خطر سقوط؛ بابل سکوی پرتاب بازیکنان بی‌نام و نشان!

هوادارانی با سطح فرهنگی بالا

هواداران فوتبال بابل همواره جزو برترین هواداران و پرطرفدارترین هواداران لیگ یکی محسوب می‌شوند. ورزشگاه هفت تیر که معروف به قلعه جادوگران است میعادگاه هفتگی آنهاست و گرچه ویروس منحوس کرونا مجال خودنمایی به این هواداران را در هفته‌های پایانی لیگ یک نداد، اما آنها عاشق نیمه راه نشدند و با حضور در سقف مغازه‌های اطراف ورزشگاه و با به خطر انداختن جان خود، باحضوری پرشور، حامی تیم خود شدند. یک بازیکن فوتبال کافی است در ورزشگاه هفت تیر با 50 درصد توان خود بازی کند. شور و حال هواداران بابلی سبب می‌شود تا عملکرد فنی او به بالای 90 درصد برسد و اینجاست که بازیکنان زیادی حاضرند پول کمتری بگیرند، اما یک سال در کنار چنین هواداران فهیمی فوتبال بازی کنند.

با وجود خطر سقوط؛ بابل سکوی پرتاب بازیکنان بی‌نام و نشان!

رسانه‌هایی در راستای هدف باشگاه

همانگونه که گفته شد، باشگاه‌های شمالی بنیه مالی چندان قدرتمندی ندارند و بازیکنان کم نام و نشان با قیمت‌های اندک جذب این باشگاه‌ها می‌شوند. گرچه قدمت فوتبالی شهرستان بابل (از لحاظ حضور در لیگ یک) به 10 سال نرسیده اما رسانه‌های استانی و کشوری همواره در راستای اهداف باشگاه قدم نهاده و تعامل خوبی را نیز با باشگاه‌های بابلی ایجاد نموده‌اند. رسانه‌ای کردن موفقیت‌های بازیکنان شاغل در فوتبال بابل سبب شده تا همواره سکوی پرتاب این بازیکنان کم نام و نشان، به راحتی به سطح اول فوتبال ایران امکان پذیر باشد.

با وجود خطر سقوط؛ بابل سکوی پرتاب بازیکنان بی‌نام و نشان!

مدیریت رفاقتی برای موفقیت باشگاه

مدیریت باشگاه‌های بابلی همواره بر مبنای رفاقت و دوستی با تمامی ارکان باشگاه بوده است. کمتر مربی و بازیکنی را شاهد بودیم که به فوتبال بابل بیاید و پس از جدایی از باشگاه‌های بابلی، حرف از نکات منفی از این باشگاه‌ها بزند. از دورهمی‌های هفتگی که مدیریت باشگاه‌های بابلی صورت می‌دهد تا حل مشکلات باشگاه با دوستی و رفاقت سبب شده تا بازیکنان و مربیانی که به بابل می‌آیند، با درک این مسئله که نباید توقع مالی فراوانی داشت، بالاترین سطح فنی خود را نشان می‌دهند و زمانی که رفاقت مدیریت باشگاه برایشان ثابت می‌شود، تا سر حد جان نیز برای این مجموعه مایه خواهند گذاشت.

این سه نکته تنها اندکی از علت‌های اصلی فوتبال بابل است. شهرستانی که در تمامی سطوح مختلف سنی در لیگ‌های برتر فوتبال (به غیر از بزرگسالان) تیم دارد و در آینده‌ای نزدیک، به عنوان قطب فوتبال ایران از آن یاد خواهد شد.

 حسین پنبه‌کار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز