خبرگزاری کار ایران

حکم سنگین دیگری از سوی AFC در راه است؟

مجاز یا غیر مجاز؛ وضعیت مبهم خریدهای جدید پرسپولیس

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۶۵۶

بعد از وضعیت آل کثیر حالا نگرانی جدید پرسپولیس شکایت النصر بابت حضور بازیکنان جدیدش است که گفته می‌شود حضورشان در دیدارهای آسیایی غیر قانونی بوده است.

به گزارش ایلنا، موضوع محرومیت عیسی آل کثیر ساعاتی پیش از بازی با النصر یک تصمیم عجیب و شوکه کننده از سوی AFC بود که واکنش‌های مختلفی هم به همراه داشت. بعد از این ماجرا بود که بحث خریدهای جدید این تیم که ادعا می‌شود در زمان بسته بودن پنجره باشگاه ثبت قرارداد کردند و حضورشان در دیدارهای آسیایی ممنوع بوده شکل گرفته است. از لحاظ حقوقی این ماجرا مورد بررسی قرار می‌گیرد:

 

شکایت النصر؛ ترقه‌ای در آتش‌بازی سرخ‌ها

بعد از جدایی برانکو و محکومیت باشگاه پرسپولیس در کمیته انضباطی فیفا، باشگاه پرسپولیس در مهلت مقرر مبلغ حکم را پرداخت نکرد و در نتیجه پنجره باشگاه پرسپولیس بسته شد. باشگاه پرسپولیس پیش از خاتمه مهلت سی روز با بازیکنان جدید قرارداد منعقد نمود و قراردادها را در سازمان لیگ به ثبت رساند. پس از خانمه مهلت سی روز، پنجره پرسپولیس بسته شد و بحث‌هایی درمورد غیرمجاز بودن این بازیکنان مطرح گردید. این ماجرا تا جایی پیش رفت که خبری مبنی بر شکایت باشگاه النصر عربستان پس از باخت در برابر پرسپولیس منتشر گردید. لذا بهتر است به صورت کامل این اتفاقات به‌صورت حقوقی بررسی شود.

 

پنجره نقل و انتقالاتی

مطابق بند 1 ماده 6 مقررات وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا، ثبت قرارداد بازیکنان باید در بازه‌های تعیین شده توسط فدراسیون‌ها انجام شود و خارج از این بازه‌های زمانی امکان‌پذیر نیست. این قاعده یک استثنا دارد و آن استثنا شامل بازیکن‌هایی می‌شود که خارج از بازه زمانی پنجره نقل و انتقالاتی قراردادشان خاتمه یافته است.این بازیکنان می‌توانند خارج از بازه زمانی قرارداد خود با باشگاه جدید را ثبت کنند. پنجره نقل و انتقالاتی پیش‌فصل لیگ‌برتر در این فصل از تاریخ 6 شهریورماه تا 29 آبان‌ماه برای ثبت قرارداد بازیکنان باز است.

زمانی که پنجره‌ی باشگاهی بسته می‌شود، کل بازه زمانی از ابتدا تا انتهای آن بسته است و اصولا ابتدا یا انتهای آن برای ثبت قرارداد باز نیست. مواردی وجود دارد که استثنایی بر این اصل کلی است، برای مثال پرداخت مبلغ مندرج در تصمیم فیفا.

 

محرومیت ذیل ماده ۱۵ مقررات انضباطی فیفا

مطابق بند 1 ماده ۱۵، زمانی که باشگاهی محکوم شود و مبلغ محکوم‌به را پرداخت ننماید، کمیته انضباطی آن باشگاه را جریمه و از پنجره نقل و انتقالاتی محروم می‌کند. این محرومیت سی روز بعد از ابلاغ تصمیم اجرا می‌شود.

تصمیم فیفا 16 مردادماه (۶ آگوست) صادر شده و 22 مردادماه (۱۲ آگوست) به باشگاه پرسپولیس ابلاغ شده است. بنابراین باشگاه پرسپولیس تا انتهای زمان اداری 21 شهریورماه (۱1 سپتامبر) فرصت برای پرداخت داشته و پس از آن، پنجره‌ نقل و انتقالاتی‌اش به‌صورت اتوماتیک بسته شده است.

 

زمان بسته شدن پنجره

اختلاف اینجا به‌وجود می‌آید و همه بحث‌ها به این نقطه معطوف می‌شود که چه روزی پنجره باید بسته شود. قبل از هرچیز باید بگویمکه ما چیزی تحت عنوان پنجره نقل و انتقالاتی نیمه‌باز یا نیمه بسته نداریم. هیچ صحبتی هم در این خصوص نداریم .

اتفاقی که افتاده این است که پرسپولیس طبق ماده ۱۵، سی روز باید فرصت برای پرداخت داشته باشد و این از حقوق قانونی باشگاه است. از طرف دیگر، اگر تا اواسط پنجره پرسپولیس بتواند بازیکن جدید به خدمت بگیرد، حقوق برانکو عملا برای این پنجره زایل می‌گردد و همچنین این مطلب در تعارض با همان تعریف پنجره نقل و انتقالاتی است.

تعارض حقوق برانکو با حقوق پرسپولیس را باید با اصول حقوقی برطرف سازیم. ابتدا باید به سراغ این مطلب برویم که هر دو ماده را همزمان اعمال کنیم اما چنین چیزی غیرممکن است.

حال نگاه کنیم به اینکه چه کسی راه جبران دیگری دارد. اگر پنجره پرسپولیس از ابتدا بسته شود، راه دیگری برای او متصور نیست اما اگر پنجره از اواسط بسته شود، برانکو می‌تواند حقوق خود را از طریق شکایت منجر به کسر امتیاز ویا سقوط اعمال کند و همینطور پنجره‌های بعدی پرسپولیس بسته می‌ماند.

پس بهترین راهکار برای حفظ حقوق طرفین این است که پنجره پرسپولیس منطبق با تصمیم فیفا در 22 شهریورماه بسته شود. قطعا برانکو می‌تواند به خواست خود، پیش از پنجره نقل و انتقالاتی نیم‌فصل با شکایت نزد کمیته انضباطی به حقوق قانونی خود دست‌یابد ویا اینکه بدون هیچ اقدامی پنجره نیم‌فصل جاری و همینطور پنجره نیم‌فصل بعدی پرسپولیس را بسته نگه دارد. این حالت هم یکی از استثنائات تعریف بسته شدن کامل پنجره محسوب می‌شود.

 

سه خط پایانی بند 4 تصمیم فیفا

در انتهای بند 4 تصمیم فیفا عبارت Earlier Stage به چشم می‌خورد و برداشتی که در نگاه اول داریم این است که حتی پیش از خاتمه مهلت 30 روز هم باشگاه حق ثبت قرارداد جدیدی را ندارد. اگر چنین برداشتی داشته باشیم، بیشتر متن بند 4 بلااثر بوده و هیچ کاربردی ندارد. بنظر شما مرجعی همچون کمیته انضباطی فیفا در بیش از 15 تصمیم چنین اشتباهی را تکرار می‌کند؟

این عبارت به استثنای ماده 6 اشاره دارد. اگر چنین مطلبی نبود، با توجه به اینکه در تصمیم بیان شده باشگاه از پنجره نقل و انتقالاتی محروم است، خارج از پنجره نقل و انتقالات می‌توانست با اسفاده از آن استثنا بازیکنانی را به خدمت بگیرد. برای مثال، فرض کنیم علی بازیکن یک باشگاه لیگ یک باشد و بین دو پنجره، قرارداد خود را با تیم‌اش فسخ کند. حال علی می‌تواند خارج از پنجره به باشگاه پرسپولیس بپیوندد اما آن عبارت مانع از این انتقال خارج از پنجره خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالبی که بیان شد، پنجره باشگاه پرسپولیس تا 21 شهریورماه باز بوده و این باشگاه حق ثبت قرارداد بازیکنان جدید را داشته است. پس از این تاریخ پنجره باشگاه بسته شده و حق ثبت هیچ قرارداد جدیدی را نداشته‌اند. اگر پس از این تاریخ، قراردادی ثبت شده باشد و پرسپولیس در برابر النصر از این بازیکن بهره برده باشد، نتیجه بازی سه بر صفر به سود النصر تغییر خواهد کرد.

برانکو ایوانکویچ نیز یا صبور خواهد بود ویا اینکه مجددا شکایتی علیه باشگاه پرسپولیس مطرح خواهد نمود و باشگاه را با کسر امتیاز ویا سقوط مواجه خواهد کرد.

 

 

محمدرسول باختر - کارشناس حقوقی ورزش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز