خبرگزاری کار ایران

تاریخچه مربیان استقلالی: از مرحوم پورحیدری تا نامجومطلق

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۳۶۸

استقلال تهران پس از قطع همکاری با فرهاد مجیدی، مجید نامجومطلق را به عنوان سرمربی جدیدش انتخاب کرده است.

به گزارش ایلنا، با شکست استقلال مقابل تراکتور در بازی فینال جام حذفی، باشگاه استقلال در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال جذب آندره آ استراماچونی هستند تا به این ترتیب، پایان همکاری خود با فرهاد مجیدی را اعلام کرده باشند. مربی که از تاریخ 12 دی ماه سال گذشته هدایت آبی پوشان را بر عهده داشت به پایان دومین دوره سرمربیگری خود در استقلال رسیده است. اما پایان همکاری کوتاه مدت استقلال با مجیدی باعث شد تا دوره هایی از استقلال در لیگ برتر بپردازیم که مربیانی کوتاه مدت داشته‌اند و یا در پایان فصل همکاری شان خاتمه یافته است.

پایان کار پورحیدری

زنده یاد منصورپورحیدری از شش اسفند 78 تا 10 خرداد 81 در 80 بازی هدایت استقلال را بر عهده داشت و در واقع سرمربی آبی‌ها در لیگ اول حرفه‌ای بود ولی وقتی استقلال در هفته آخر باخت و جام را به پرسپولیس تقدیم کرد، او از سمت خود برکنار شد. این در شرایطی بود که استقلال چند هفته پیش از آن در مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا ۰۲–۲۰۰۱ نیز ناموفق بود و همین باعث شد تا علی فتح‌الله‌زاده مدیر وقت استقلال با پورحیدری قطع همکاری کند.

قلعه نویی و قهرمانی

در ادامه امیر قلعه‌نویی، به طور موقت و برای مربی‌گری بازی‌های باقیمانده فصل در جام حذفی بر روی نیمکت استقلال نشست و با مربیگری در 5 بازی در جام حذفی ۸۱–۱۳۸۰ موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. بعد از آن بازی‌ها به قلعه‌نویی پیشنهاد شد یا از نیمکت استقلال کنار برود یا به عنوان کمک مربی با رولاند کخ سرمربی آلمانی و جدید استقلال همکاری کند و قلعه‌نویی نیز از مقامش استعفا داد.

3 سرمربی و بی نتیجه

استقلال لیگ دوم را با در مرداد 81 با کخ آغاز کرد ولی این مربی آلمانی در 28 بازی 13 برد، هفت تساوی و 8 باخت کسب کرد و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۰۳–۲۰۰۲ از دور مسابقات کنار رفت.  این موضوع  باعث شد فتح‌الله‌زاده تا 31 فروردین برای پنجمین بار در دوران مدیریتش مربی استقلال را برکنار کند و جواد زرینچه، کاپیتان تیم را جانشین کخ کرد. 3 شکست و یک تساوی استقلال باعث شد تا مربیگری زرینچه 20 روز بیشتر به طول نکشد و او 25 اردیبهشت 82 به سرعت جایش را به پورحیدری داد. منصور خان تا اول تیر 82 برای هشتمین و آخرین مرتبه به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست و یک برد و 4 شکست با این تیم تا پایان فصل ۸۲–۱۳۸۱ کسب کرد.

پس از دوران سه ساله حضور امیر قلعه نویی که با قهرمانی در لیگ پنجم همراه بود، او به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا عبدالصمد مرفاوی دستیار قلعه‌نویی به عنوان مربی جدید این تیم برگزیده شد و استقلال با مربی‌گری وی فصل ۸۶–۱۳۸۵ شروع کرد. در بهمن 85 استقلال به دلیل تاخیر در ارسال فهرست بازیکنان به کنفدراسیون فوتبال آسیا از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ کنار گذاشته شد. با این اتفاق تغییراتی در پست مدیریتی استقلال روی داد و فتح‌الله‌زاده مجدداً به عنوان مدیرعامل استقلال برگزیده شد. او در حالی که چهار هفته به پایان فصل مانده بود و استقلال به دنبال نتایج خوب در میانه‌های نیم‌فصل دوم به صدر جدول رفته بود، اعلام کرد که فصل بعد مرفاوی مربی استقلال نخواهد بود و زنده یاد ناصر حجازی را به عنوان مربی جدید استقلال انتخاب کرده است. در این شرایط استقلال در هفته‌های پایانی نیز نتایج ضعیفی گرفت و صدر جدول و قهرمانی را از دست داد و در رتبه چهارم قرار گرفت. مرفاوی هم که از 30 تیر 85 سرمربی بود، 7 خرداد 86 با 14 برد، 10 تساوی و هفت باخت به کار خود پایان داد.

2 سرمربی و رتبه سیزدهم

6 تیر 86 حجازی سرمربی استقلال در لیگ هفتم شد ولی حضورش روی نیمکت آبی‌ها به عنوان سرمربی 4 ماه بیشتر طول نکشید و با شش برد، پنج تساوی و چهار باخت در 15 بازی در 13 آبان با حکم فتح الله زاده جای خود را به فیروز کریمی داد و خودش هم مدیرفنی شد. البته کریمی هم نتایج خوبی نگرفت و با شش برد، هفت تساوی و 9 باخت در 22 بازی و در شرایطی که با فتح‌الله‌زاده به مشکل برخورده بود، یک هفته پیش از پایان فصل از استقلال رفت و استقلال در بازی هفته سی و چهارم و پایانی لیگ برابر صنعت نفت آبادان برای نخستین بار در تاریخش بدون حضور سرمربی و با هدایت صادق ورمزیار به میدان رفت و با قرار گرفتن در رتبه سیزدهم به کار خود پایان داد.

قلعه نویی برگشت، قهرمان شد و رفت

در 28 اردیبهشت 87 قلعه نویی برای بار سوم سرمربی استقلال شد و  این تیم را در بازی‌های باقی‌مانده جام حذفی ۸۷–۱۳۸۶ هدایت و به قهرمانی برساند. لیگ هشتم نیز فصل موفقی برای استقلال قلعه‌نویی بود و استقلال توانست طی یک رقابت تنگاتنگ با ذوب‌آهن در هفته پایانی لیگ عنوان قهرمانی را از آن خود کند. بعد از این قهرمانی، قلعه‌نویی که با امیر رضا واعظ آشتیانی مدیرعامل استقلال، به مشکل برخورده بود از استقلال جدا شد. او تا 27 اردیبهشت در 45 بازی 21 برد، 15 تساوی و 9 باخت با آبی‌ها تجربه کرد.

تکرار تاریخ با مرفاوی

باز هم تاریخ برای استقلال تکرار شد و مرفاوی دوباره به عنوان سرمربی روی نیمکت آبی‌ها نشست. او در 43 بازی، 20 برد، 13 تساوی و 10 شکست کسب کرد و در رتبه سوم لیگ نهم قرار گرفت اما در پایان فصل مرفاوی و واعظ ‌آشتیانی هر از استقلال کنار رفتند و فتح‌الله‌زاده برای سومین بار مدیرعامل استقلال شد. پرویز مظلومی که در لیگ‌های دهم و یازدهم سرمربی استقلال بود و یک قهرمانی در جام حذفی 91-90 با آبی‌ها کسب کرده بود، در لیگ پانزدهم باز هم سرمربی این تیم شد ولی با 16 برد، 15 تساوی و 4 باخت 11 خرداد 95 و در پایان فصل از سمت خود برکنار شد.

3 سرمربی لیگ هفدهم و آخرین جام

استقلال که لیگ شانزدهم را با مربیگری علیرضا منصوریان و نایب قهرمانی در لیگ سپری کرده بود، لیگ هفدهم را هم با او آغاز کرد ولی این مربی هم نتایج ضعیفی کسب کرد و 29 شهریور 96 از سمت خود کناره گیری کرد. بعد از یک هفته که میک‌ مک‌درموت بدنساز تیم به عنوان سرمربی موقتاً بر روی نیمکت استقلال نشست وینفرید شفر آلمانی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد تا استقلال بعد از چهارده سال یک بار دیگ یک سرمربی خارجی را بر روی نیمکت خود ببیند. آبی‌ها با هدایت این مربی به قهرمانی جام حذفی فصل 97-96 رسیدند که آخرین قهرمانی شان تاکنون بوده است.

دوره اول مجیدی

در سه بازی مانده به پایان لیگ هجدهم، شفر از شکست برابر پدیده با تصمیم امیرحسین فتحی مدیرعامل وقت استقلال از کار خود بر کنار و فرهاد مجیدی، دستیار او به طور موقت و تا پایان فصل سرمربی استقلال شد. او در این دوره یک ماه از 9 اردیبهشت تا خرداد 98  در پنج بازی، 3 برد و 2 تساوی کسب کرد ولی نتوانست با استقلال از گروه خود در آسیا صعود کند.با آغاز لیگ نوزدهم نیز، آندره‌ا استراماچونی به عنوان سرمربی استقلال برگزیده شد ولی این مربی ایتالیایی بعد از صدرنشینی به دلیلی مشکلات فراوان با مدیران و هیئت مدیره استقلال و نارضایتی از نحوه و تأخیر در پرداخت حقوقش از مربیگری در استقلال استعفا و ایران را به سرعت ترک کرد. بعد از کنار رفتن استراماچونی استقلال برای نخستین بار در تاریخ باشگاه، این تیم در سه بازی پیاپی لیگ بدون سرمربی به میدان رفت و نزدیک به ۱ ماه بدون مربی بود. در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان و عدم بازگشت استراماچونی به ایران، مجیدی به عنوان مربی جدید استقلال برگزیده شد و در 19 بازی، 9 برد، هفت تساوی و سه شکست را تجربه کرد و با آبی‌ها به نایب قهرمانی لیگ رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز