خبرگزاری کار ایران

گره قرارداد مارک ویلموتس؛ قصور یا بی‌دقتی؟

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۲۹

مطالبه 6.2 میلیون دلاری مارک ویلموتس اکنون به دردسر بزرگی برای فدراسیون و فوتبال ایران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مارک ویلموتس بلژیکی بعد از حضوری کوتاه مدت در نیمکت تیم ملی اکنون فدراسیون را با چالش بزرگی در خصوص پرونده مطالباتش مواجه کرده است. رسول باختر، حقوقدان ورزش در این یادداشت به بررسی بخشی از این پرونده پرداخته است: 

با توجه به محکومیت سنگین فدراسیون فوتبال در فیفا، مطالب زیادی پیرامون این فاجعه تاریخی در ورزش کشور مطرح شده است که باید به تمام آنها پاسخ بدهیم. اظهارنظر در خصوص این پرونده نیازمند اطلاعات کامل است و ما صرفا می‌توانیم کلیاتی را بیان کنیم گرچند که بیان جزئیات نیز اصلا در حال حاضر به صلاح نیست. پیش از پرداختن به این مطالب، بیان این نکته ضروریست که هر شکستی صرفا به دلیل ضعف وکلای پرونده نیست. وکلای پرونده براساس اسناد و مدارک و وقایع پرونده می‌توانند دفاع کنند و لوایح خود را تهیه کنند. پس بهتر است بار این شکست بر شانه وکلای ایرانی این پرونده قرار نگیرد.

مذاکرات اولیه و نگارش پیش‌قرارداد در حقوق فوتبال از اهمیت بسیاری برخوردار است. همین مذاکرات می‌توانند نقش بسیار مهمی در اجرا و یا حل اختلافات داشته باشند. باید به زمان مذاکرات برویم و ببینیم آیا این مذاکرات به نحو صحیح صورت گرفته‌اند؟ آیا طرف ایرانی تجربه و توان علمی مذاکره با سرمربی را داشته است؟ چه کسانی دخیل در مذاکرات بوده‌اند؟ علت انتخای آقای ویلموتس فقط بحث فنی بوده؟ و سوالات بسیار زیاد دیگر که همه به صورت محرمانه در سینه چند نفر خاص وجود دارد. بیان این نکته که حتی انعقاد قرارداد سرمربی تیم ملی از طریق فدراسیون نبوده و از طریق یکی از سفرای ایران بوده است، شاید گواهی بر میزان حرفه‌ای بودن طرف ایرانی باشد.

نویسندگان قراردادهای بازیکنان و مربیان خارجی، علاوه بر تسلط به اصول حقوقی، باید بر مقررات قانون تعهدات سوئیس، قوانین فیفا و رویه‌های فیفا و دیوان داوری ورزش نیز تسلط داشته باشند. بهتر است شفاف شود که چه کسی قرارداد آقای ویلموتس را پیش‌نویس و نهایی کرده است اما به طور قطع می‌توان گفت که این شخص یا اشخاص بر مواردی که بیان شد، تسلطی نداشته‌اند.

ممکن است در زمان اجرای قرارداد، میان طرفین تنش‌هایی بوجود آید که این تنش‌ها علاوه بر مدیریت قوی، نیازمند تیم حقوقی است که با نگارش نامه‌های متناسب و اصولی و مقدمات دیگر راه را برای زمان رسیدگی هموار سازد. نامه‌ها مبادله شده میان طرفین در زمان رسیدگی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توانند سرنوشت پرونده را تعیین کند. آیا فدراسیون این نامه نگاری‌ها را بر اساس رویه‌های فیفا و دیوان داوری ورزش و همچنین مقررات قانون تعهدات سوئیس و فیفا تهیه نموده است؟

از طرف دیگر، بنظر «یا یک مبلغ مشخص» در زمان تبادل پیش‌نویس‌های قرارداد توسط ویلموتس به قرارداد اضافه شده و طرف ایرانی با بی دقتی متوجه آن نشده است. مراقب باشید که کلمات و عباراتی هستند که می‌توانند اعتبار کل شرط چند خطی را به راحتی از بین ببرند. بدیهی است زمانی که تجربه کافی در امر قراردادی نداشته باشید، طرف مقابل می‌تواند از این ضعف سوء استفاده کند کما اینکه همین هم شده است. شاید بتوان در یک کلمه باخت این پرونده را چنین توصیف کرد: « قصور ».

اگر موارد بالا به خوبی رعایت شده باشند، فدراسیون با دست پر به فیفا رفته است. مشکل از زمانی آغاز می‌گردد که مطابق اطلاعات جزئی که منتشر شده، شاید تعداد بسیار اندکی از الزامات بالا رعایت شده باشد و همین نکته پیروزی را دشوار می‌سازد. امیدواریم با ورود دادستان کل کشور مطابق ماده 280 قانون آیین دادرسی کیفری در این پرونده، جزئیات بیشتری از پشت‌پرده این شکست تلخ منتشر گردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز