خبرگزاری کار ایران

فرهاد مجیدی و جنجال اپل‌واچ؛ بردهای آبی زیر سایه یک پیام نامرئی

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۸۱

سعید الهویی، مربی سپاهان که در غیاب امیر قلعه‌نویی در نشست خبری قبل از بازی با استقلال شرکت کرده بود، صحبت‌های جالبی را درباره نابرابری در اجرای یک قانون عجیب مطرح کرد.

به گزارش ایلنا، الهویی گفت: «فقط درخواست داریم عدالت اجرا شود. ما برای ارتباط با آنالیزور یا کسی که اطلاعات میزان دوندگی را به ما می‌دهد، از آی‌پد استفاده کردیم که ناظر داوری به ما این اجازه را نداد. در حالی که سایر تیم‌ها از «اپل‌واچ» برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم عدالت در این موضوع هم رعایت شود تا بازی‌های جوانمردانه‌ای ببینیم.»

 

ممانعت ناظران بازی از به همراه داشتن وسایل ارتباطی الکترونیکی از سوی اعضای کادرفنی، موضوعی است که کم و بیش برای تیم‌های لیگ برتری حل شده است. گرچه این قانون یک قانون کاملاً داخلی است و حتی براساس قوانین ای‌اف‌سی و فیفا هم این موضوع بلامانع است اما اعضای کادرفنی در لیگ برتر ایران اجازه ندارند که از طریق موبایل، تبلت یا هر وسیله الکترونیکی دیگری با آنالیزورهای خود روی سکوها در ارتباط باشند. این در حالی است که حتی در رقابت‌های آسیایی بارها دیده‌ایم که این امکان فراهم بوده و کادرفنی تیم‌های حریف که به این شکل ارتباط‌ها عادت دارند، به راحتی در طول بازی با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته آنالیز، تیم حریف را آنالیز می‌کنند و اطلاعات را در لحظه برای کادرفنی روی نیمکت تیم ارسال می‌کنند تا تعویض‌ها و تصمیم‌گیری‌های فنی در طول بازی بر همین اساس انجام شود.

 

نظیر این اتفاق را هم در بازی سپاهان – السد در ارتباط دستیاران ژاوی با آنالیزورهای تیم دیده‌ایم و هم نظیر آن در تیم ملی کشور خودمان در جام جهانی رخ داد. آنالیزورهای پرتغالی کی‌روش از روی سکوها آنالیزهای لازم را انجام می‌دادند و اطلاعات لازم را در اختیار دستیاران کی‌روش قرار می‌دادند. آیین‌نامه مسابقات اما این امکان را به تیم‌های لیگ برتری نمی‌دهد که این موضوع در نوع خود سؤال جالبی به حساب می‌آید! چرا در شرایطی که در فوتبال حرفه‌ای دنیا از چنین امکانی استفاده می‌شود و کادرفنی از ابزارهای پیشرفته در جهت ارائه فوتبالی با کیفیت‌تر استفاده می‌کنند، قوانین برگزاری مسابقات داخلی ما دست مربیان را برای بالا بردن کیفیت فوتبال بسته است؟ در شرایطی که این قانون به خودی خود بحث‌برانگیز است اما آنچه اعتراض مربیانی چون الهویی را در پی داشته این است که چرا همین قانون بحث‌برانگیز در لیگ ایران به صورت عادلانه و برای همه تیم‌ها اجرا نمی‌شود؟ الهویی به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «طبق قوانین مسابقات داخلی ما استفاده از تجهیزات الکترونیکی توسط اعضای کادرفنی و افراد حاضر در نیمکت تیم ممنوع است اما چنین قانونی نه از سوی ای‌اف‌سی اعلام شده است و نه فیفا. حتی اگر سازمان لیگ تصمیم گرفته است که استفاده از این ابزار را ممنوع کند، چرا این ممنوعیت برای همه تیم‌ها به صورت یکسان رعایت نمی‌شود.» در گفت‌وگویی که با یکی از ناظران بازی استقلال داشتیم و از پاسخ‌هایی که به سؤالات ما درباره ممنوعیت اپل‌واچ فرهاد مجیدی داد، متوجه شدیم که اصلاً تصوری مبنی بر امکان برقراری ارتباط از طریق ساعت هوشمند، در ذهن ناظران بازی‌ها وجود ندارد. ناظرانی که معمولاً سن و سالی از آنها گذشته و آشنایی چندانی با تکنولوژی ندارند تا به حال حتی توجهی به ساعت هوشمند فرهاد مجیدی هم نکرده بودند. شنیده‌ها اما حاکی از آن است که این ساعت هوشمند، برای سرمربی استقلال چندان هم بی‌فایده نبوده است و او اطلاعات مورد نیاز خود را از فردی خارج از کادرفنی دریافت می‌کند. شخصی که در نیم فصل اول رقابت‌ها در لیگ برتر تیمداری می‌کرد و زمانی حتی زمزمه اضافه شدن او به کادرفنی استقلال هم مطرح شده بود، حالا از دور و از طریق ابزار الکترونیکی که از چشم ناظران بازی پنهان مانده است، اطلاعات مورد نیاز سرمربی استقلال را به او می‌رساند. همین موضوع در رقابت تنگاتنگی که برای رسیدن به سهمیه آسیایی بین تیم‌ها به وجود آمده، حسابی جنجالی شده است و موضوعی است که انتظار می‌رود سازمان لیگ در هفته‌های باقی مانده از رقابت‌ها به آن ورود کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز