خبرگزاری کار ایران

فرشید طالبی:

گفته بودم برای سپاهان قهرمانی رویا می‌شود/ فوتبال ما فقر مدیریتی دارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۴۹

مدافع سابق سپاهان به شرایط این تیم در روزهای ناکامی می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، فرشید طالبی که سابقه بازی در دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن را دارد و به همین دلیل خیلی حساب شده و منطقی درباره شرایط فعلی آنها صحبت می‌کند. زردپوشان اصفهانی برای چندمین سال متوالی دست‌شان به جام لیگ برتر نرسید و حالا همه امیدشان قهرمانی در جام حذفی است. تیمی که بد بازی نمی‌کند و در هر مسابقه نزدیک به انگشتان دو دست موقعیت به دست می‌آورد اما نتیجه نمی‌گیرد. فرشید طالبی پیشکسوت محجوب فوتبال کشورمان دلایل قابل تأملی را درباره نتایج ذوب‌آهن در فصل جدید هم مطرح می‌کند.

 

سپاهان با وجود بازیکنان بسیار خوبی که دارد و هزینه‌هایی که انجام داده، نتوانست قهرمانی لیگ را به دست آورد.

ببینید تا زمانی که کنار یک تیم نباشید، نمی‌توانید اظهارنظر دقیقی درباره آن انجام دهید اما می‌توان با مرور گذشته آنها، به دلایل نتیجه نگرفتن امروزشان رسید. تیم‌های اصفهانی بیش از یک دهه پیش ساختاری را وارد فوتبال کردند و پس از آن هر جا صحبت از سپاهان و ذوب‌آهن می‌شد همه از دو باشگاهی که ساختاری قوی، با نظم و دیسیپلین بالایی دارند صحبت می‌کردند. همین هم باعث شد تا فوتبال کشور از حالت دو قطبی خارج شود. در آن مقطع فوتبال اصفهان صاحب مدیران قوی با دیدگاهی حرفه‌ای و آینده‌نگر شد.

یعنی الان فاقد این شرایط هستند؟

من سال 93 درباره این دو تیم مصاحبه کردم و گفتم اگر سپاهان با همین سیستم و روش کار کند قهرمانی برایش آرزو می‌شود. درباره ذوب‌آهن هم گفتم روزی را می‌بینم که این تیم آرزوی حضور در جمع سه تیم بالای جدول را داشته باشد. کاش حرف‌های آن روز من به واقعیت تبدیل نمی‌شد. همه می‌گفتند چون دارم از سپاهان می‌روم این حرف‌ها را می‌زنم.

چرا امروز از آن ساختاری که اشاره کردید فاصله گرفته است؟

متأسفانه ورود بعضی افراد فاز و تفکرات این دو باشگاه و بخصوص سپاهان را تغییر داد اما قبول کنیم که این تیم خیلی بدشانس بود.

البته دو مدافع میانی این تیم مصدوم شدند و لیگ را از هفته‌ها پیش از دست دادند.

قطعاً این مسأله تأثیرگذار است. من با آقای امیر قلعه‌نویی هیچ ارتباطی ندارم اما باید واقعیت را گفت. سپاهان فرصت‌های بسیاری را خلق می‌کند اما بدشانس هستند. مقابل نساجی 5-4 توپ‌شان به تیر دروازه برخورد کرد. در بازی با سایپا 35 شوت زدند اما همین سایپا در دو بازی چهار امتیاز از این تیم گرفت. مقابل تراکتور که مهاجم‌شان دروازه خالی را بیرون زد. در بازی با پارس جم هم خیلی خوب کار کردند اما چرا بدشانسی دست سر آنها برنمی‌دارد؟

چرا؟

برای اینکه وقتی شما مسیر حرفه‌ای را می‌روید شانس هم با شما همراه می‌شود. مثل بازی با استرالیا که همه همدل بودند و آن صعود باشکوه به جام جهانی اتفاق افتاد. سپاهان تیمی بود که هزینه مدیریت را خیلی خوب انجام می‌داد و بازیکنانی را جذب می‌کرد که در نیم فصل دوم خودشان را از بقیه تیم‌ها جدا می‌کردند. این هم یکی از مشکلات اصلی سپاهان است. الان آنها باید ببینند چرا نفراتی را ندارند که در بازی‌های سخت و حساس گره بازی را برای‌شان باز کنند.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

باید به گذشته و بخصوص یکی دو سال اخیر برگردیم. هزینه‌هایی که انجام دادند به نظر من خیلی به تیم کمک نکرد. در حال حاضر نفراتی دو سال است که تعداد بازی‌های‌شان دو رقمی هم نشده اما قراردادهای بالا بسته‌اند. در حالی که یادمان نرفته نیمکت سپاهان در مقاطعی چند ملی‌پوش داشت اما الان این تعداد بازیکن هیچ تأثیری نداشتند و این همان مدیریت هزینه بوده که انجام نشده است. تیم‌های اصفهانی هیچ‌وقت دست دلالان نبود اما امروز روابط غیرحرفه‌ای را شاهد هستیم.

همین امسال هم در سپاهان بازیکنی هست که سابقه خوبی دارد اما به یک بازیکن نیمکت‌نشین تبدیل شده است.

بازیکن باید مسئولیت‌پذیر باشد و وقتی بازی نمی‌کند از فضای مجازی هم فاصله بگیرد. هر بازیکنی روز بد هم دارد اما نباید حس مسئولیت‌پذیری‌اش را از دست بدهد. سپاهان باید به خودش بیاید.

شما به ذوب‌آهن هم اشاره داشتید؟

ذوب‌آهن سه مربی در یک فصل داشته و مدیریتش هم همینطور. طبیعی است که در این شرایط تیم از فاز حرفه‌ای خارج می‌شود. چه لزومی داشت ذوب‌آهن برای هفت بازی مربی خارجی بیاورد. اگر لوکا بوناچیچ خوب است چرا با او برای فصل بعد هم قرارداد امضا نکرده‌اند. به نظرم دلیل این نوع تصمیم‌گیری‌ها وجود افراد غیرحرفه‌ای و نداشتن تفکر حرفه‌ای پشت این مسأله بوده است.

البته در فصلی که دو بازی به پایانش مانده تیمی مثل تراکتور هم با وجود بازیکنان بسیار مطرح و هزینه‌هایی که داشته‌اند، هنوز کسب سهمیه آسیایی‌اش قطعی نشده است.

من افتخار پوشیدن پیراهن این باشگاه را داشتم و حتی توانستیم قهرمانی جام حذفی را هم برای هواداران این تیم به ارمغان بیاوریم. من دو سال پیش در مصاحبه‌ای به آقای زنوزی گفتم دنبال ساختن تیم کهکشانی نباشید. فوتبال ما بعضاً شاهد تیم‌های کهکشانی بوده که در پایان هم نتیجه نگرفتند. اگر قرار بود تیم‌های کهکشانی نتیجه بگیرند الان تیمی مثل پاری‌سن‌ژرمن باید در این چند سال 10 جام می‌آورد. تراکتور می‌توانست در کنار بازیکنان باتجربه جوانانی را به خدمت بگیرد که تشنه بازی باشند نه آنهایی که اشباع شده‌اند. کاری که سپاهان در سال‌های گذشته انجام داد و نتیجه‌اش را چندین سال گرفت چون هیچ‌وقت دنبال نتیجه‌گیری در لحظه نبودند. پرسپولیس هم به همین دلیل پوکر قهرمانی کرد چون شاکله اصلی تیمی و ثباتش را حفظ و با حداقل تغییرات روبه‌رو بوده است. یک زمانی سپاهان بازیکنی مثل امید ابراهیمی را از لیگ یک آورد و چون تشنه بازی و موفقیت بود و لیاقتش را هم داشت به بازیکنی ملی‌پوش تبدیل شد. محمد محبی هم همین شرایط را دارد.

صحبت پایانی؟

وقتی فدراسیون ما با آن همه امکانات و هزینه سرش کلاه می‌رود یعنی فوتبال ما فقر مدیریت ورزشی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز