خبرگزاری کار ایران

هجوم فوتبالیست‌های ایرانی به لیگ آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۳۷

خبر عقد قرارداد سبا سلیمی، وینگر راست تیم ملی زنان ایران با تیم مارخال‌شکی در لیگ آذربایجان، تنها یک خبر نقل‌و‌انتقالاتی ساده نبود که چند روز پیش منتشر شد.

به گزارش ایلنا،این خبر را بگذارید کنار خبرهایی که از فعالیت بازیکنانی چون مهدی شریفی، علی قربانی، سامان نریمان‌جهان، پیمان بابایی و پیمان کشاورز در لیگ فوتبال آذربایجان می‌خوانیم. سامان نریمان‌جهانی که بعد از جدایی از تراکتور درخشش سابق را نداشت و طبیعتاً نمی‌توانست قراردادهای درخور توجهی با باشگاه‌های ایرانی امضا کند، حالا اما در لیگ فوتبال آذربایجان هم از نظر مالی وضعیت بهتری پیدا کرده و هم به ستاره لیگ این کشور تبدیل شده است و حتی اگر فوتبالی با کیفیتی پایین‌تر ارائه می‌دهد اما از نظر روانی هم به‌نوعی تطمیع می‌شود؛ جریانی که مدتی است درباره بازیکنان مرد و زن فوتبال ایران ایجاد و باعث شده بازی در لیگ‌های کشورهایی چون آذربایجان و عراق برای آنها منفعت مالی بیشتری از بازی در لیگ ایران داشته باشد.

ورشکستگی نسبی باشگاه‌های ایرانی و مشکلاتی که در پرداخت حقوق بازیکنان در فوتبال زنان، دسته‌های پایین‌تر لیگ فوتبال مردان یا بازیکنان ناشناخته‌تر وجود دارد در کنار بالا رفتن ارزش دلار، بازیکنان ایرانی را به سمت پیوستن به لیگ‌های فوتبال کشورهایی چون عراق و آذربایجان سوق داده است.

در گذشته هم البته بودند بازیکنانی که در لیگ یک فوتبال ایران بازی می‌کردند، دستمزدهای گزافی نمی‌گرفتند و به همین خاطر فرصت بازی در لیگ‌های فوتبال تایلند یا مالزی را از دست نمی‌دادند. حتی با دلار هزار یا ۳ و ۴هزار تومانی هم بازی در آن لیگ‌ها برای بازیکنانی که در ایران بازار کار خوبی نداشتند، به‌صرفه بود اما این روزها که دلار بیست‌و‌چند هزار تومان در ایران ارزش دارد، این بازار کار برای بازیکنان ایرانی جذاب‌تر از همیشه است. دریافت دستمزد اندک به دلار حتی در لیگ زنان یا مردان آذربایجان برای بازیکن ایرانی بازتاب مالی بهتری در مقایسه با بازار کار در ایران دارد.

باشگاه‌های ایرانی اغلب بخشی از دستمزد بازیکنان را پرداخت نمی‌کنند و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز با باشگاه‌ها مماشات می‌کند و بازیکنان قادر نیستند دستمزد کامل خود را دریافت کنند.

این موضوع برای زنان فوتبالیست البته جنبه‌های دیگری هم پیدا می‌کند و تنها به بحث دستمزدها خلاصه نمی‌شود. درست است که در لیگ زنان دستمزدها بسیار ناچیزتر از بازیکنان مرد حتی در لیگ‌های یک یا دو است و باشگاه‌هایی که تیم فوتبال زنان دارند، نمی‌توانند با درآمدهای اندک خود دستمزدها را بالا ببرند، دختران فوتبالیست ایرانی اما جدا از این موضوع اغلب شرایطی حرفه‌ای را تجربه نمی‌کنند و فوتبال نمی‌تواند تنها حرفه آنها باشد.

در چنین وضعیتی فرصت بازی در لیگ‌ کشورهای همسایه می‌تواند برای دختران فوتبالیست یک بازار کار باشد که هم تجربه‌های فنی تازه‌ای را به دست می‌آورند و هم دستمزد دلاری هرچند اندک با توجه به نرخ دلار در ایران می‌تواند فرصت مالی بهتری را بسازد.

شاید برای سبا سلیمی، وینگر راست تیم ملی زنان ایران بهتر بود که تجربه‌ لژیونر شدن را در لیگ‌های بهتری به دست آورد اما گذر بازیکنان از همین فرصت‌های حداقلی با توجه به وضعیت اقتصادی باشگاه‌های ایرانی آسان نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز