خبرگزاری کار ایران

داستان‌های ادامه‌دار پیرمرد پرحاشیه!

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۵۸۹

پس از پایان دوران طولانی حکومت تاماش آیان در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، کارهای غیر قانونی و زد و بندهای این مدیر کارکشته یکی یکی رو می‌شود و حالا هم که او دیگر در مسند مدیریت قرار ندارد، باز هم پرونده‌های دیگری علیه او باز می‌شود که اتهاماتش را سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش ایلنا، در جدیدترین ماجرا هم گفته می‌شود نامه‌هایی به دست آمده که نشان می‌دهد آیان سال‌ها پیش، دوپینگ گسترده‌ای از ورزشکاران آذربایجانی را لاپوشانی کرده و در ادامه مقدمات حضور آنها در مسابقات جهانی 2013 را فراهم کرده است.

 

دوپینگ 18 نفری!

ماجرا از این قرار بوده که در حوالی سال 2013، آزمایش 18 نفر از ورزشکاران وزنه‌بردار آذربایجانی مثبت می‌شود اما اعلام آن ماه‌ها به تعویق می‌افتد. این حجم گسترده از دوپینگ قطعاً می‌توانست بلای بزرگی بر سر وزنه‌برداری این کشور بیاورد و محرومیت‌های سنگین و طولانی برایشان به همراه داشته باشد.

 

دیدار با رئیس‌جمهوری

خطر محرومیت همه گیرو جدی برای آذربایجانی‌ها، باعث می‌شود تا بالاترین مسئولان سیاسی این کشورهم به میدان بیایند و با دعوت از آیان، سعی کنند تا ماجرا را حل و فصل کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که رشوه‌های سنگینی در این دیدارها رد و بدل شده تا این دوپینگ در وهله اول اعلام نشده و پس از مسابقات جهانی 2013 اعلام شود. در نهایت هم محرومیتی فدراسیون آذربایجان را شامل نشود. البته گفته می‌شود که آیان به خاطر رد گم کنی و وارونه نشان دادن نتایج سفرش به آذربایجان، میزبانی یک دوره رقابت‌های گرندپری را هم به آذربایجانی‌هایی داد که طبق قانون با این تعداد محروم نمی‌توانستند میزبانش شوند! پرونده‌هایی از این دست در چندین دهه فعالیت آیان در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری کم نبوده. شاید نظیرش برای ایران هم اتفاق افتاده و زمانی که تعداد قابل توجهی از ورزشکاران ایران در سال 2009 دوپینگی شده و تستشان مثبت شد، ماجرا به شکلی خاتمه پیدا کرد و محرومیتی نصیب ورزش و وزنه‌برداری ایران نشد.

 

اعلام تخلف جدید آیان درون فدراسیون جهانی

تیم جدیدی که پس از آیان روی کار آمده، مشغول پیدا کردن مستندات و اقدامات غیر قانونی آیان است تا علاوه بر برکناری کامل، او را به پای میز محاکمه هم بکشاند و نشان دهد بخش اعظم ثروت تاماش آیان، از همین راه‌های نامشروع و غیر قانونی با زد و بندهای مختلفش به دست آمده است. فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در تازه‌ترین قسمت از این ماجرا اعلام کرده که ریچارد مک لارن که مسئول رسیدگی به اتهامات علیه تاماش آیان رئیس سابق است، به موارد جدیدی پی برده است. در بررسی قانونی سرورهای فدراسیون جهانی نامه‌ای حذف شده پیدا شده است. گفته می‌شود این نامه از طرف وزیر ورزش آذربایجان که نایب رئیس کمیته ملی المپیک این کشور بود، به تاماش آیان ارسال شده بود. او در این نامه از آیان تشکر کرده بود که تعلیق وزنه‌برداران آذربایجان را به تأخیر انداخته است. مسأله دیگر والنتین هریستوف وزنه‌بردار بلغاری‌الاصل آذبایجان است که در ۹ آوریل ۲۰۱۳ (۲۰ فروردین ۹۲) تست دوپینگ او مثبت شد اما مثبت بودن دوپینگ او و تعلیق شدنش در ۱۱ آوریل ۲۰۱۴ (۲۲ فروردین ۹۳) اعلام شد و او در این مدت در مسابقات جهانی لهستان و گرندپری فدراسیون جهانی شرکت کرده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از عمد اعلام تعلیق ۱۸ وزنه‌بردار آذربایجانی به تأخیر افتاده و آنها شرایط حضور در مسابقات مختلف را داشتند و این مسأله باعث شد که فرصت کسب مدال از خیلی از ورزشکاران دیگر گرفته شود. از دکتر مونیکا اونگار که در آن زمان در کمیته آنتی دوپینگ فدراسیون جهانی مسئولیت داشت، خواسته شد که توضیح دهد چرا این تأخیرها اتفاق افتاده است اما او نتوانست توضیحی ارائه بدهد. در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۳، آذربایجان دو نماینده مرد و یک نماینده زن داشت که وزنه‌بردار زن این کشور نایب قهرمان شده بود و هریستوف دو مدال برنز یک ضرب و دوضرب جهان و گالیوف نقره دوضرب و برنز مجموع جهان را کسب کرده بودند که اکنون مشخص شده دوپینگ آنان مثبت بوده، بنابراین از مسابقات آن سال دیسکالیفه شده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز