خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه

تاریخچه والیبال قاره‌کهن (یک)؛ مسابقات قهرمانی آسیا با قدمت ۴۵ ساله

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۵۰۹

مسابقات والیبال قهرمانی مردان و زنان قاره آسیا قدمت ۴۵ سال در قاره‌کهن دارد و در بیست دوره گذشته این تورنمنت، ۳۱۰ تیم آسیایی برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت داشته‌اند.

به گزارش ایلنا، نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا به میزبانی استرالیا و در سال ۱۹۷۵ با حضور هفت تیم برگزار شد که تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و چین مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

این تورنمنت در ابتدا همانند مسابقات قهرمانی جهان، هر چهار سال یک بار (۱۹۷۵، ۱۹۷۹، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷) برگزار ‌شد و از سال ۱۹۸۹ هر دو سال یک بار از سوی کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار می‌شود.

** اقتدار شش کشور در والیبال مردان آسیا

در بیست دوره گذشته این رقابت‌ها، شش کشور روی سکو رفته‌اند که تیم ملی والیبال ژاپن با ۹ مقام قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و سه مدال برنز، پرافتخارترین تیم است. یعنی این کشور در ۱۶ دوره بر روی سکو رفته است.

از نظر تعداد دفعات رفتن بر روی سکو، تیم ملی والیبال کره‌جنوبی رکورددار است که در ۱۷ دوره بر روی سکو رفته است. افتخارات این تیم شامل چهار قهرمانی، چهار مدال نقره و ۹ عنوان سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

چین دیگر کشور پرافتخار این تورنمنت است که با سه مدال طلا، شش نایب قهرمانی و پنج مدال برنز، در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم‌های این رقابت‌ها قرار دارد.

تاریخچه والیبال قاره‌کهن (یک)؛ مسابقات قهرمانی آسیا با قدمت ۴۵ ساله

تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران با سه مدال طلا (۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹)، دو عنوان نایب ‌قهرمانی (۲۰۰۹ و ۲۰۱۵) و یک مدال برنز در سال ۲۰۰۳، در رتبه چهارم این رده‌بندی قرار دارد و استرالیا نیز با یک مدال طلا، سه مقام نایب قهرمانی و یک عنوان سومی، در جایگاه پنجم این داده آماری جای گرفته است.

قزاقستان با دو مدال نقره، ششمین و آخرین کشور مدال‌آور رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیاست. این در حالی است که ۳۸ کشور آسیا و اقیانوسیه سابقه حضور در این رقابت‌ها را دارند.

تاریخچه والیبال قاره‌کهن (یک)؛ مسابقات قهرمانی آسیا با قدمت ۴۵ ساله

کشورهای استرالیا، چین، کره‌جنوبی و ژاپن، در ۲۰ دوره گذشته این رقابت‌ها حضور داشته‌اند و چین‌تایپه و ایران نیز با ۱۸ حضور، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از نظر تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، نخستین دوره در سال ۱۹۷۵ با حضور هفت تیم به میزبانی استرالیا برگزار شد و رقابت‌های سال ۲۰۱۳ در امارات نیز با حضور ۲۱ کشور پیگیری شد. بر اساس تصویب کنفدراسیون والیبال آسیا، این رقابت‌ها از سال ۲۰۱۵ با حضور ۱۶ تیم پیگیری می‌شود.

در مجموع ۲۰ دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، ۳۱۰ تیم در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند که میانگین ۱۵.۵ تیم برای هر دوره ثبت شده است.

تاریخچه والیبال قاره‌کهن (یک)؛ مسابقات قهرمانی آسیا با قدمت ۴۵ ساله

** عملکرد والیبال ایران در قهرمانی بزرگسالان آسیا

تیم ملی والیبال ایران در سال ۱۹۷۹ برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی مردان آسیا شرکت کرد که همزمان با برگزاری دومین دوره این رقابت‌ها بود.

ایران تنها در دو دوره این رقابت‌ها و در سال‌های ۱۹۷۵(دوره نخست) و ۱۹۸۳ (دوره سوم) حضور نداشت و تجربه ۱۸ دوره این رقابت‌ها را در پرونده کاری خود دارد که تقریبا حضوری مداوم بوده است.

جایگاه دهمی در سال ۱۹۸۷، رتبه هشتمی و هفتمی در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱، سه مقام ششمی (۱۹۷۹، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۵)، پنج عنوان پنجمی ( ۱۹۹۳، ۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷) و یک عنوان چهارمی در سال ۱۹۹۵، از جمله دست‌آوردهای تیم ایران است.

تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۰۳ مقام سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ عنوان نایب قهرمانی و در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ عنوان قهرمانی را به دست آورده است.

تیم ایران در سال ۲۰۱۷ و در شهر «سورابایا» اندونزی، با ترکیب جوان و زیر ۲۳ سال در این رقابت‌ها شرکت کرد.

هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، سال ۲۰۱۵ به میزبانی تهران برگزار شد و تیم ملی ب ایران با هدایت پیمان اکبری به مقام نایب قهرمانی دست یافت.

والیبال ایران در بیست و یکمین دوره رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا که سال ۲۰۲۱ به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود، در تلاش برای کسب هفتمین مدال خود در این رقابت‌هاست که مبارزه با تیم میزبان برای کسب مقام قهرمانی، از جمله جذابیت‌های این مسابقات خواهد بود.

تاریخچه والیبال قاره‌کهن (یک)؛ مسابقات قهرمانی آسیا با قدمت ۴۵ ساله

** ایران رکورددار بیش‌ترین میزبانی

بیست دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، به میزبانی ۱۲ کشور این قاره کهن برگزار شده است که ایران با چهار میزبانی در صدر این جدول قرار دارد. کره‌جنوبی نیز با سه میزبانی، در رتبه دوم این داده آماری جای می‌گیرد.

کشورهای استرالیا، ژاپن، تایلند و اندونزی نیز با دو میزبانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و کشورهای قطر، کویت، چین، فیلیپین، بحرین و امارات متحده عربی نیز هر کدام یک بار میزبان این تورنمنت بوده‌اند.

بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا نیز شهریورماه سال ۱۳۹۸ به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد و تیم‌های ایران، استرالیا و ژاپن مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

کره‌جنوبی، چین‌تایپه، چین، پاکستان، هند، قطر، قزاقستان، تایلند، اندونزی، عمان، سریلانکا، کویت و هنگ‌کنگ دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات بودند که به ترتیب در جایگاه‌های چهارم تا شانزدهم قرار گرفتند.

تاریخچه والیبال قاره‌کهن (یک)؛ مسابقات قهرمانی آسیا با قدمت ۴۵ ساله

 

جدول مدال آوران مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا

رتبه

نام کشور

طلا

نقره

برنز

مجموع

1

ژاپن

9

3

4

16

2

کره جنوبی

4

4

9

17

3

چین

3

6

5

14

4

ایران

3

2

1

6

5

استرالیا

1

3

1

5

6

قزاقستان

0

2

0

2

مجموع  

20

20

20

60

 

برای مشاهده جدول کامل تیم‌های شرکت کننده در ادوار مختلف مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز