خبرگزاری کار ایران

فروتن: در ساختار غلط، آدم‌ها نقشی بازی نمی‌کنند/ اینقدر بدبخت هستیم که وقت نمی‌کنیم درباره بدبختی‌مان حرف بزنیم!

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۵۲۸

انتخاب پرویز مظلومی به عنوان سرمربی تیم فوتبال جوانان، بار دیگر جامعه به خواب رفته فوتبال را به یاد محرومیت‌های تیم‌های پایه در ایران انداخته است. با این حال اما بحث‌ها بیشتر حول محور نام مظلومی و انتخاب شخص او می‌گردد.

به گزارش ایلنا، اختلاف‌نظرهایی که به واسطه انتخاب او در کمیته فنی به وجود آمده و صحبت درباره این موضوع که آیا مظلومی گزینه مناسبی برای هدایت تیم فوتبال جوانان بوده یا نه، پایان ندارد. بهمن فروتن اما نگاه متفاوتی دارد به مقوله تیم‌های پایه و آنچه گریبانگیر استعدادهای فوتبال ایران شده است. او پیش از هر چیز درباره انتخاب اشخاص برای هدایت تیم‌های ملی پایه یا بخصوص تیم فوتبال جوانان می‌گوید: «مگر مربیان قبل از پرویز مظلومی و پرویز مظلومی‌ها چطور بودند که حالا به انتخاب مظلومی انتقاد داریم؟ موضوع این است که مشکل اصلی تیم‌های پایه ما ارتباطی ندارد به اینکه مربی جوان برای آن انتخاب شود یا مربی مسن. اینطور نیست که اگر مربی جوان می‌آمد تیم جوانان قهرمان می‌شد و حالا چون مربی مسن انتخاب شده است، قهرمان نمی‌شود. مسأله اساسی، ساختارها است. وقتی در کل فوتبال کشور، استعدادها هیچ نقشی در فوتبال ما بازی نمی‌کنند، فرقی ندارد چه کسی مربی این بازیکنان شود.»

 

چرا امتیاز 100 میلیونی یک تیم امید، یک میلیارد می‌شود؟

بهمن فروتن با اشاره با سابقه 15 ساله فعالیتش در دوره جدید فوتبال ایران، به آنچه در فوتبال پایه دیده است، اشاره می‌کند: «من بچه چشم و گوش بسته‌ای در فوتبال ایران نیستم. شاهد ورود شرط‌بندی‌ها به مکانیسم فوتبال ایران هستیم. می‌بینیم که امتیاز 100 میلیون تومانی یک تیم امید، به یکباره یک میلیارد تومان می‌شود. به راحتی می‌توان فهمید که آنجا چه خبر است؟ ما اما متمرکز می‌شویم روی این مسأله که چرا پرویز مظلومی سرمربی تیم جوانان شده است. اتفاقاً باید خدا را شکر کنیم که این آدم با سابقه بازی در تیم ملی و هدایت یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی ایران، حاضر شده است هدایت تیم جوانان را بپذیرد و بدانیم که هر مربی دیگری هم که بیاید، وضعیت تیم‌های پایه ما همین خواهد بود. در ساختارهای غلط، آدم‌ها هیچ نقشی بازی نمی‌کنند. در ساختار غلط، مدیریت نقشی ندارد.»

 

مددنوعی چطور تیم منتخب تهران را قهرمان رقابت‌ها کرد؟

فروتن به مسیر اشتباهی که فوتبال پایه طی کرده است اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما آن زمان مسابقات آموزشگاه‌ها را در فوتبال‌مان داشتیم. زمانی که این رقابت‌ها در مشهد برگزار می‌شد ناصر ابراهیمی، اردشیر لارودی و رسول مددنوعی، کادرفنی تیم فوتبال منتخب آموزشگاه‌های تهران را برعهده داشتند. اردشیر لارودی تعریف می‌کند که این تیم فوتبال در حال اوت شدن از مرحله گروهی بود و هیچ تاکتیکی روی بازیکنان جواب نمی‌داد. رسول مددنوعی می‌خواهد که بازیکنان را در اختیار داشته باشد. به آنها می‌گوید که شما خیلی خوب هستید. باید در این دوره مسابقات اول شوید اما من می‌دانم مشکل‌تان چیست. شما خرما زیاد خوردید و گرمی‌تان کرده، حالا من هندوانه می‌خرم که اگر بخورید، قطعاً می‌توانید برنده باشید. تیم تهرانی نه تنها حذف نمی‌شود که قهرمان آن دوره از رقابت‌های آموزشگاه‌ها هم می‌شود! شما ببینید کار روانی چقدر روی این بازیکنان تأثیر دارد و کادرفنی که این موضوع را متوجه می‌شود، چه هنری دارد. آن زمان در مدارس مسابقات بین کلاسی برگزار می‌شد و از همانجا استعدادها پیدا می‌شدند. آن زمان استعداد بود. الان پول هست، دلال هست، گردنبند و انگشتر مادری هست برای یک فصل فوتبال بازی کردن فرزندش.»

 

 

وقتی بازیکن 5 میلیون روی باختش شرط می‌بندد، یعنی روحیه باخت تقویت می‌شود

کارشناس فوتبال کشور و مربی سابق تیم ملی فوتبال در ادامه صحبت‌هایش به جایگزین شدن روحیه باخت به جای روحیه برد می‌گوید: «در کشور ما باختن منافع بیشتری دارد تا بردن. بردن دست خود آدم نیست اما باخت را می‌شود تنظیم کرد. درست است که در جنگ مافیا، خواستند من را حذف کنند اما من حتی در تیم امید دسته یک تهران هم مربیگری کردم و آنجا با یکسری بازیکن آشنا شدم که یکی از آنها در مسابقات امید تهران 50 هزار تومان شرط می‌بست سر باخت خودش. بعد این مبلغ شد 500 هزار تومان و حالا 5 میلیون تومان شرط می‌بندد. فوتبالیست خوبی هم هست اما باختن را یاد گرفته است. همینطور است که کم‌کم روحیه باخت با روحیه برد جا به جا می‌شود. اینجاست که دلال‌ها برای اینکه حواس ما را پرت کنند، این بحث را پیش می‌کشند که چرا پرویز مظلومی سرمربی تیم جوانان شده است؟»

 

اینقدر بدبختیم که نمی‌توانیم درباره بدبختی‌های‌مان حرف بزنیم

فروتن معتقد است موضوعات مهم در فوتبال ایران فراموش می‌شوند. او توضیح می‌دهد: «وزیر ورزش چهار ماه پیش موضوعی را مطرح کرد که می‌توانست کمک زیادی برای فوتبال باشد. نامه نوشت به وزارت اطلاعات که بیایید در فساد فوتبال ورود کنید. برای اینکه راه اصلی مبارزه با فساد پیگیری نشود، آمدند قضیه ویلموتس را پیش کشیدند. میلیاردها تومان در فوتبال به دلیل فساد جا به جا می‌شود، عده‌ای دل‌شان برای پول ویلموتس سوخته است. از طرفی اجازه نمی‌دهند که خواسته وزیر برای مبارزه با این فساد عملی شود تا به این واسطه به ورود ارز به کشور کمک شود! فوتبال و جوانان کشور فدای این تصمیم‌ها می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که شخصی که قدرت دارد می‌تواند بیاید بگوید که من 4 میلیارد تومان از طریقی به تیم فوتبال جوانان کمک می‌کنم اما پسر من را مقابل ازبکستان بازی دهید. می‌توانند بگویند نه؟ باز هم پرویز مظلومی به واسطه اینکه در استقلال کار کرده است شاید زورش برسد بگوید نه. موضوع اما این است که ما اینقدر در فوتبال بدبختیم که حتی درباره بدبختی‌های‌مان هم نمی‌توانیم بحث کنیم و سرمان را با مسائل دیگری گرم می‌کنند تا اجازه بحث کردن درباره بدبختی‌ها را نداشته باشیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز