خبرگزاری کار ایران

بند مهم در اساسنامه کمیته ملی المپیک

asdasd
کد خبر : ۹۴۷۱۶۰

امروز اگر صدای سیاه‌پوستان در دنیا بلند است به یاد بیاوریم روزی را که مرحوم محمدعلی کلی به‌عنوان اعتراض از رفتن به جنگ ویتنام خودداری کرد و دولت آمریکا ایشان را سال‌ها زندانی و محروم از حضور در میادین ورزش کرد.

به گزارش ایلنا، در خبرها آمده بود که شورای محترم نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک ایراداتی وارد نموده و خواستار اصلاح آن گردیده است.

 مطابق قانون که شورای محترم نگهبان، نگاهبان آن است کمیته ملی المپیک مؤسسه‌ای است عمومی و غیردولتی که اساسنامه آن مطابق قانون بدواً به تصویب دولت می‌رسد و در همان اساسنامه که مصوبه دولت است تغییرات بعدی بر عهده مجمع نهاده شده و مجمع کمیته المپیک رکن اصلی تصویب اساسنامه است.

ای‌کاش دولت محترم رسمیت مجمع را در نظر می‌گرفت و به تغییرات ورود نمی‌کرد و مصوبه مجمع کافی بود؛ حال چرا موضوع به دولت محترم ارجاع شده و از آنجا که مصوبات دولت به شورای محترم نگهبان هم ارجاع می‌شود اساسنامه کمیته هم به عزیزان ارجاع شده و اتفاقاً آنچه در خبرها مطرح شده که مورد ایراد شورای محترم نگهبان قرار گرفته تا به امروز نقطه قوت برای کشورهایی مثل ما بوده و با استفاده از آن بند که در منشور المپیک آمده ما توانسته‌ایم از عزت ورزشی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی دفاع نماییم.

اینکه امروز ملاحظه می‌فرمایید زنان عزیز ما و زنان محترمه کشورهای اسلامی عزتمندانه با حفظ حجاب و با حرمت تمام و در بسیاری موارد بدیع و نـوآورانـه کــه احتـرام دنیـا را بـرمـی‌انگیزد، در میادین ورزشی حضور پیدا می‌کنند و توانسته‌اند احترام به اعتقاد و اندیشه زن مسلمان را به کرسی بنشانند، با استفاده از ظرفیت بندی بوده که تبعیض را روا نمی‌داند و یا اگر برای اولین‌بار رنگین‌پوستان دنیا توانستند بدون تبعیض در مسابقات حضور پیدا کنند از همین بند بود. آنجا که حضور سیاه‌پوستان در المپیک آلمان خشم هیتلر را سبب شد و مخصوصاً کسب مدال طلا توسط سیاه‌پوستان که تئوری نژاد برتر هیتلر را لغو می‌کرد با استفاده از توانایی این بند بود.

امروز اگر صدای سیاه‌پوستان در دنیا بلند است به یاد بیاوریم روزی را که مرحوم محمدعلی کلی به‌عنوان اعتراض از رفتن به جنگ ویتنام خودداری کرد و دولت آمریکا ایشان را سال‌ها زندانی و محروم از حضور در میادین ورزش کرد و مدال طلای المپیک ایشان را پس گرفت. ظرفیت این بند باعث شد در المپیک آتلانتا هم از ایشان معذرت‌خواهی شود و هم مدال المپیک بوکس ایشان با تشریفات بسیار درخور به ایشان پس داده شود.

از بزرگمهر حکیم نقل شده که فرمودند همه چیز را همگان دانند؛ ای‌کاش ما هم در خصوص مواردی که به مصلحت کشورمان مربوط می‌شود برای حفظ عزت ایرانی حکمت را به کار بگیریم و ابعاد مختلف موضوع را واکاوی کنیم و احساسی با موضوعات برخورد نکنیم. این بند می‌تواند برای دفاع از حقوق مظلومان و مستضعفان بسیار به کار آید.

همین دو هفته پیش افغان‌ها با استفاده از ظرفیت همین بند بدون اینکه ورزش‌شان جایگاه برتری داشته باشد توانستند به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک درآیند.

تکیه‌کلام نماینده افغانستان در انتخابات این آیه شریفه بود: «ان اکرمکم عندالله اتقیکم».

یادداشت: سعید فائقی    

 

سعید فائقی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز