خبرگزاری کار ایران

بررسی ابعاد حقوقی بیانیه بازیکنان ۷ باشگاه لیگ برتری؛

انصراف از مسابقات لیگ از تهدید تا عمل؛ فیفا وارد می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۰۷۸

بازیکنان 7 تیم لیگ برتری در حالی فدراسیون را تهدید به عدم حضور در بازی‌ها کردند که شرایط متفاوتی برای آنها در قبال عملی شدن این تصمیم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دو روز قبل بود که نامه مشترک بازیکنان 6 باشگاه لیگ برتری یعنی تراکتور، ماشین‌سازی، نساجی، شهر خودرو، پیکان و پارس جم که نام و امضایشان پای نامه بود منتشر شد و بعد از ساعتی بازیکنان نفت مسجد سلیمان هم نامه جداگانه‌ای منتشر کردند که موضع مشابهی داشت. در این نامه دو موضع عنوان شده بود که اولی مربوط به ارجاع پرونده شروع بازی‌ها به همراه مستنداتی مبنی بر خطرناک بودن بازی در شرایط کنونی ایران با توجه به نرخ گسترش و شیوع ویروس کرونا است و دومی تهدید فدراسیون فوتبال به عدم حضور در بازی‌ها در صورتی که است که این فدارسیون مسئولیت کامل اتفاقات برگزاری بازی در این شرایط را نپذیرد. حالا به بررسی ابعاد حقوقی این نامه و اتفاقاتی که بعد از آن رخ داد می‌پردازیم.

 

انصراف باشگاه یا اعتصاب بازیکن؟

چهار باشگاه خصوصی کشور یعنی تراکتور، ماشین‌سازی، نساجی و شهرخودرو که پیش از این هم از موضع خود باشگاه نامه‌ای منتشر کرده بودند، خود را حامی نامه امضا شده توسط بازیکنان و موضع‌گیری آنها دانستند ولی مسئولان باشگاه پیکان و نفت مسجد سلیمان اعلام کردند موضع بازیکنان، موضع آنها نبوده و حتی ممکن است با بازیکنان خود برخورد هم داشته باشند. پارس جم هم که در حال حاضر مدیرعامل ندارد و نمی‌شود متوجه شد موضع رسمی باشگاه چیست. حالا در اینجا به ابعاد حقوقی عدم حضور بازیکنان این تیم‌ها در مسابقات می‌پردازیم.

* در مورد 4 باشگاه اول که موضع بازیکنان را موضع باشگاه اعلام کردند، عدم حضور در مسابقات طبیعتاً همان موارد حقوقی عدم حاضر شدن در زمین برای یک تیم را دارد که علاوه بر 3-0 شدن نتیجه بازی‌ها و جریمه نقدی سنگین، در صورت تکرار با جرایم سنگین‌تر از جمله سقوط به یک یا دو دسته پایین‌تر همراه می‌شود.

* اگر باشگاهی خواستار حضور تیمش در زمین باشد ولی بازیکنان به میل خود وارد زمین نشوند بازهم با توجه به قوانین کار که می‌گوید مسئولیت کارگر با کارفرما است (برخی از قوانین کار در قوانین فوتبال هم صدق می‌کند) بازهم شاهد همان 3-0 شدن بازی و جریمه نقدی هستیم ولی اگر باشگاه بتواند ثابت کند که خواستار حضور در بازی بوده و این اعتصاب از سوی بازیکنان انجام شده آنگاه باید منتظر رسیدگی به آن در دادگاه‌های ورزشی باشد و در اینجا احتمالاً جرایمی مثل سقوط و... شامل حالش نخواهد شد.

* در قوانین داخلی و بین‌المللی به انصراف همزمان چند باشگاه به صورت همزمان از مسابقات اشاره نشده است و فقط جرایم انصراف یک تیم از رقابت‌ها در نظر گرفته شده ولی طبیعتاً اگر 6-7 تیم به طور همزمان در بازی‌ها حاضر نشوند امکان ادامه آن لیگ وجود ندارد و مسابقات تعطیل خواهد شد. اینکه چه سرنوشتی برای لیگ در این شرایط در نظر گرفته می‌شود هم چون در قانون نیامده باید در دادگاه‌های ورزشی نسبت به آن رسیدگی شود.

 

عامل محرکه

اگر انصراف‌های دسته جمعی این چنینی عامل محرکه‌ای داشته باشد که معمولا دارد، (یعنی به تحریک یک مجموعه یا شخص، سایرین نسبت به این اقدام تحریک شده باشند) آنگاه در قوانین فیفا هم جریمه و محرومیت‌های سنگین برای آن شخص یا مجموعه در نظر گرفته می‌شود و ممکن است آن شخص برای همیشه از فعالیت‌های ورزشی محروم شود.

روز گذشته عبدالله ویسی، سرمربی پیکان در صحبت‌هایش اعلام کرد که این نامه از سوی باشگاه تراکتور و شخص محمدرضا زنوزی که این روزها پرچمدار مخالفت با شروع لیگ است، به بازیکنان آنها تحویل داده شده و البته نسبت به مفاد آن اطلاعات درستی داده نشده است و آنها مخالف نامه امضا شده هستند.

اگر ادعای ویسی درست باشد و ثابت شود که زنوزی یا هر شخص دیگری عامل تحریک بازیکنان و باشگاه‌ها برای این اقدام باشند باید منتظر برخورد سنگین با این عامل محرکه بود.

 

فیفا وارد می‌شود؟

موضع دوم نامه منتشر شده از سوی بازیکنان این بود که آنها قصد دارند مستندات دال بر خطرناک بودن برگزاری مسابقات در شرایط کنونی را برای فیفا ارسال کرده و از آنها خواستار ورود به ماجرا شوند تا جلوی فدراسیون را برای انجام بازی‌ها در مقطع کنونی بگیرند ولی آیا فیفا به این ماجرا ورود می‌کند؟

ماجرای فوتبال در شرایط شیوع ویروس کرونا با شرایط عادی متفاوت است و برای همین قوانین و اقدامات هم در آن با موارد پیش از آن تفاوت دارد و موارد جدید برایش در نظر گرفته‌اند. همانطور که قوانینی مثل انجام 5 تعویض در طول بازی برای این اوضاع در نظر گرفته شده است.

فیفا در حال حاضر به فدارسیون‌ها برای بررسی شرایط و تصمیم گیری در مورد زمان شروع لیگ‌ها اختیار داده و طبق نظر فدارسیون جهانی فوتبال، خود فدراسیون‌ هرکشور مرجع تصمیم‌گیری در این مورد است. بنابراین ارجاع موضوع به فیفا در این شرایط کاری از پیش نمی‌برد.

در این شرایط اگر باشگاه‌ها نسبت به سلامت و امنیت جانی خود تردید دارند و به تصمیم فدراسیون معترض هستند باید آن را به دادگاه CAS ارجاع داده و به نوعی از فدارسیون به این دادگاه شکایت کرده و در انتظار حکم باشند. همچنین می‌توانند با فوریت دادن به پرونده خواستار صدور دستور موقت برای توقف بازی‌ها تا زمان رسیدگی به پرونده باشند و در اینجا حکم دادگاه CAS تعیین کننده خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز