خبرگزاری کار ایران

وینیسیوس، یوویچ و اودگارد: آینده مبهم کهکشانی‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۹۷۲

با فرا رسیدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی در رئال مادرید همانند فصول گذشته، سرمربی کهکشانی‌ها باید تصمیم‌گیری‌های عجیبی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، در ماه فوریه بود که رئال مادرید پیروزی برابر اتلتیکومادرید را در «سانتیاگو برنابئو» جشن گرفت. این در شرایطی بود که در دو تقابل پیشین دو تیم در فصل جاری – بازی رفت و البته سوپرجام اسپانیا - طرفین بازی بسیار نزدیکی ارائه دادند و هر دو مسابقه نیز در وقت‌های قانونی با تساوی بدون گل به اتمام رسید. پس از تکرار این نتیجه در پایان نیمه نخست بازی برگشت در لیگ، «زین‌الدین زیدان» پیش از آغاز نیمه دوم در ترکیب تیمش دست به تغییر زد که یکی از آن‌ها ورود «وینیسیوس جونیور» به میدان بود. 10 دقیقه بعد از ورود، توپ در کنار خط طولی زمین به مهاجم جوان برزیلی رسید. او چندین مرتبه به اطراف خود نگاه کرد و در آن لحظات به نظر می‌رسید نمی‌تواند توپ را برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کند. اما ستاره جوان با یک حرکت زیبا و فریب بازیکن مستقیم، فرصت ارسال پاس را خلق نمود و توپ را در عمق برای «فرلان مندی» فرستاد. پاسی که از سه مدافع اتلتیکو عبور کرد و سپس توسط مندی در فضای پشت مدافعان روخی‌بلانکو به «کریم بنزما» رسید. بعد از آن همه چیز مطابق میل مادریدیسموها پیش رفت؛ یک ضربه خوب و به ثمر رسیدن تک گل مسابقه.

ستاره فرانسوی پیام‌آور شادی به اردوی کهکشانی‌ها لقب گرفت اما آنچه او را به این موفقیت رساند دقت، هوش سرشار و استعداد ناب وینیسیوس بود. «جیمی رودریگز» خبرنگار مشهور نشریه «موندو» در خصوص ستاره برزیلی می‌گوید: «در رئال مادرید به او به چشم یک الماس نگاه می‌کنند. وینیسیوس همانند یک حیوان وحشی است. او حرکات زیبا و استعداد طبیعی مسی یا نیمار را ندارد اما از سرعت بالا، فیزیک و جسارت خاصی بهره می‌برد. او مدافعان حریف را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و از نظر من یکی از بهترین دریبل‌زن‌های جهان فوتبال است. او بازیکنی‌ست که فصل گذشته با ۱۸ سال سن برای مدتی بار تیم را به تنهایی به دوش کشید. در رئال به او برای آینده‌ اعتماد دارند و به جونیور اجازه جدایی نخواهند داد. تنها رئال نیست که به استعداد بالای او پی برده، بسیاری از باشگاه‌های بزرگ نیز ارزش واقعی او را می‌دانند. من اسناد معتبری در اختیار دارم که نشان می‌دهد سال گذشته پاری‌سن‌ژرمن تنها در شرایطی برای نیمار حاضر به مذاکره با رئال بود که وینیسیوس بخشی از مذاکرات باشد.» با تمام این اوصاف نباید فراموش کنیم که «گلزنی» مشکل بزرگِ وینیسیوس بوده و هست؛ او از زمان انتقال به برنابئو در لالیگا در ۳۷ حضور تنها ۴ گل به ثمر رسانده است. شاید به همین دلیل نیز بود که همواره مورد اعتماد زیزو قرار نداشت. البته پیش از بحران کرونا موفق شد تا حدودی اعتماد زیدان را جلب کند؛ برای مثال در جریان پیروزی ۲-۰ قوهای سپید در ال‌کلاسیکو، جونیور گل نخست تیمش را به ثمر رساند.

واقعیت امر این‌ است که از زمان جدایی «کریستیانو رونالدو» از رئال در تابستان ۲۰۱۸، ستاره برزیلی به چهره نجات‌بخش باشگاه تبدیل شده است. «مارکو رویز» خبرنگار باسابقه نشریه «AS» تفسیر جالبی از این شرایط دارد: «در اسپانیا ضرب‌المثلی با این مضمون داریم که در کشور کورها، فرد تک‌چشم پادشاه می‌شود. وینیسیوس به خاطر کیفیت خوبش در مادرید برجسته شده. او بازیکن پرجنب‌وجوشی‌ست اما قدرت تمام‌کنندگی ندارد. اگر یکباره گلزنی را آغاز کند به یک سوپر بازیکن تبدیل می‌شود و اگر نتواند گلزنی‌هایش را تداوم ببخشد، در تیمی همچون رئال مادرید جایگاه ثابتی پیدا نخواهد کرد. او می‌درخشد چون ستاره دیگری وجود ندارد. اگر می‌خواهد خود را برجسته کند باید همانند بزرگان پیش از خود، یکه‌تاز میدان باشد.»

«خوانما تروبا» ستون‌نویس اسپانیایی هم درباره اینکه وینیسیوس در آینده‌ای نزدیک به یک گلزن قهار تبدیل خواهد شد، تردید بسیاری دارد: «من نسبت به او شک دارم؛ وقتی در موقعیت گلزنی قرار می‌گیرد گویی دنیایش تیره و تار می‌شود. موقعیت‌های زیادی از دست می‌دهد. شاید از روی اضطراب باشد. حتی وقتی گل می‌زند هم گل‌هایش اتفاقی است. گلزنی امری نیست که شما بیاموزید. در فوتبال موارد نادری پیدا می‌کنید که یک بازیکن در ابتدای دوران بازی‌اش گلزن خوبی نباشد و سپس به گلزنی بزرگ تبدیل شود. آریتس آدوریز یک استثناست. وینیسیوس بازیکنی‌ست که علاقه برنابئو به خود را جلب کرده، هواداران را تهییج می‌کند و هر بار که صاحب توپ می‌شود طرفداران رئال را به وجد می‌آورد. آنها می‌دانند که وینیسیوس بازیکنی ا‌ست که می‌تواند خطرآفرین باشد. او نماد امید است. آن‌ها اینگونه فکر می‌کنند که اگر شرایط بد پیش برود، وینیسیوس را دارند. او سختکوش است، با سکوها رابطه دارد و هواداران برای همین مسائل عاشق او هستند اما نمی‌توان به همین چیزها اکتفا کرد. باید گلزن بود، تاثیرگذار ظاهر شد و تاج پادشاهی را بر سر گذاشت. برای پیشرفت بیشتر و بهتر شاید بد نباشد که به شکل قرضی برنابئو را ترک کند زیرا زمانی که رئال بتواند از ادن آزار به طور کامل بهره ببرد، به بازیکنِ دیگری در جناح چپ خط حمله تیم بازی نخواهد رسید. وینیسیوس با جدایی می‌تواند زودتر به پختگیِ لازم دست یابد.»

«لوکا یوویچ» دیگر مهاجم کهکشانی‌هاست که آینده‌اش در ابهام قرار گرفته؛ مهاجم ۲۲ ساله صرب که تابستان با قراردادی ۶۰ میلیون یورویی راهی مادرید شد، در ۲۳ بازی تنها ۲ گل به ثمر رسانده. رودریگز در خصوص او می‌گوید: لوکا در زمین انگار خود را گم می‌کند، هم‌تیمی‌هایش نیز هنگامی که توپ را در دست دارند، او را نگاه نمی‌کنند یا نمی‌توانند پیدایش کنند تا توپ را در اختیارش بگذارند. او همانند یک بیگانه در خط حمله رئال است.» جایگاه یوویچ در تیم در ماه مارس نیز دچار نزول شد و زیدان او را در ال‌کلاسیکو سکونشین کرد. «ماریانو دیاز» - مهاجم سوم باشگاه - جانشین او در لیست شد و از قضا یک دقیقه پس از ورود به میدان توانست گلزنی کند. رویز در اینباره می‌گوید: «یوویچ یک ناامیدی بزرگی بود. او سال گذشته فصل واقعا خوبی با فرانکفورت سپری کرد، گل‌های زیادی زد اما در رئال انگار بازیکنی متفاوت است. گلزنی را فراموش کرده و حالا این احساس را به هواداران منتقل کرده که گویی باشگاه ۶۰ میلیون یورو را دور ریخته است. شخصاً معتقدم مشکل رئال این‌ست که با داشتن بنزما نمی‌توانند یک مهاجم خوب خریداری کند. یوویچ ۲۲ سال دارد و در آینده می‌تواند به مهاجمی بزرگ تبدیل شود اما او مهاجم مورد نیاز رئال نیست. او جز پنج مهاجم برتر جهان قرار ندارد و حتی به آنها نزدیک هم نیست.»

رفتار یوویچ خارج از میدان هم به شرایط کمک نکرده؛ بی‌نظمی‌های ستاره صرب از جمله عدم رعایت قوانین قرنطینه و یا برگزاری جشن تولد نامزدش در بلگراد حتی خشم «الکساندار ووچیچ» رئیس جمهور صربستان را نیز برانگیخت و باعث شد به دستگیری و حضور در زندان تهدید شود. اتفاقاتی که افکار عمومی را با او در زاویه‌ای مخالف قرار داده است. در این بین نشریه مارکا به تازگی از فرصت دوم یوویچ سخن گفته است. در گزارش اخیر این نشریه از شروع بد بنزما به عنوان یک نمونه یاده شده؛ مهاجمی که مثل یوویچ مشکلات خارج از زمین فراوانی داشت ولی در سومین فصل حضورش در ترکیب کهکشانی‌ها توانایی‌های واقعی خود را به اثبات رساند.

با این وجود تروبا قیاس یوویچ و بنزما را صحیح نمی‌داند: «بنزما به موفقیت رسید چون کیفیت بالایی داشت. ما در ابتدا فکر می‌کردیم که بنزما در کنار کیفیت بالایش، علاقه فراوانی نیز به گلزنی انفرادی دارد اما او نشان داد که ترجیح می‌دهد مهاجم کناری کریستیانو رونالدو باشد. کریم از علاقه پرز به خود نیز بهره می‌برد و این اتفاق به رشدش کمک کرده. او هرگز در باشگاه زیر سئوال نمی‌رود. این مسئله به او اعتماد‌به‌نفس قابل توجهی می‌بخشد. قطعاً قبل از قضاوت در خصوص یک بازیکن باید به او زمان کافی داد ولی در رئال، زمانی که یک بازیکن را با پیراهن سفید در میدان می‌بینید، متوجه می‌شوید که آیا او در تیم جا می‌افتد یا خیر. یوویچ از آن دسته بازیکنانی‌ست که در رئال جا نخواهد افتاد. او انعطاف‌ناپذیر است و تجربه کافی ندارد. جذبش با خواسته زیدان انجام شده که به نظر تصمیمِ اشتباهی بوده. او در کنار گل‌نزدن‌هایش با هواداران نیز رابطه خوبی ندارد. اگر او باشگاه را ترک کند به نظرم هیچکس احساس ناراحتی نخواهد کرد.»

یکی دیگر از ستاره‌های حاضر در لیست ۴۲ نفره بازیکن رئال مادرید که اکنون نامش جزو چهارده بازیکن قرضی تیم دیده می‌شود، «مارتین اودگارد» بازی‌ساز ۲۱ سال نروژی است. ستاره‌ای که در سال ۲۰۱۵ در میان استقبال پرشور هواداران به رئال مادرید پیوست و در آخرین دیدار فصل در «سانتیاگو برنابئو» به عنوان یار جانشین به جای رونالدو پا به میدان گذاشت. حضوری که او را با ۱۶ سال و ۱۵۷ روز سن به جوان‌ترین بازیکن تاریخ کهکشانی‌ها در لالیگا تبدیل کرد اما اوضاع در ادامه خوب پیش نرفت؛ او در تیم دوم باشگاه نیز شرایط جالبی نداشت و پس از چند سال سخت به شکل قرضی راهی هیرنوین، ویتسه و در رئال سوسیداد شد.

به لطف کسب تجربیات گران‌بها در فصول اخیر، مارتین اکنون در لباس سوسیداد به یکی از ستارگان لالیگا تبدیل شده و امضایش پای ۱۲ گل در ۲۷ مسابقه تیمش در لالیگا به ثبت رسیده است. رودریگز در خصوص این ستاره آینده‌دار می‌گوید: «اودگارد ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و اگر به همین سرعت به پیشرفت ادامه دهد، به نظر تمام آنچه برای موفقیت در رئال نیاز است را به دست خواهد آورد. او می‌تواند در پست لوکا مودریچ یا شماره ۱۰ بازی کند. او گلزن و سریع است، دریبل می‌زند و به نظر با بازگشتش به تیم به موفقیت خواهد رسید. در رئال به بازگرداندن او حتی در فصل جاری می‌اندیشند اما بازگشت او به تصمیم مودریچ بستگی دارد. زیدان ستاره کروات را بازیکنی مهم می‌داند و برایش احترام قائل است. در مادرید احساس می‌شود که لوکیتا پایان فصل راهی اینتر خواهد شد و این به معنای روشن شدنِ چراغ سبز جهت بازگشت مارتین است. اودگارد بسیار خلاق است، در شکاف میان خط هافبک و خط حمله بازی می‌کند. مودریچ در سال‌های پایانی دوران بازی خود حضور دارد و در ترکیب برای اودگارد جا باز خواهد شد. با این حال تا زمانی که در مادرید به عنوان بازیکن ثابت به میدان نرود نمی‌توانیم بگوییم که او یک ستاره است یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز