خبرگزاری کار ایران

آغاز جنگ بزرگ: منچسترسیتی VSیوفا

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۴۷۲

می‌توان باشگاه انگلیسی را از رقابت‌های اروپایی محروم کرد اما چرا؟

به گزارش ایلنا، منچسترسیتی از روز گذشته در دفاع از شکایت یوفا در دادگاه سوئیس حاضر شد چراکه آنها به طرز ناامید کننده‌ای با تصمیمی که می‌تواند این باشگاه را برای دو سال از حضور لیگ قهرمانان اروپا محروم کند، می‌جنگند.

اختلافات تقریباً یک دهه است که میان مدعی عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس و هیات مدیره فوتبال اروپا دنبال می‌شود و آخرین تنش بین این طرفین، اختلافات را بیشتر از هر زمان دیگری کرده است. هواداران سیتی که عادت دارند با شروع مسابقات هر فصل لیگ قهرمانان اروپا سرود این مسابقات را سر بدهند، از سال 2014 به دلیل عدم رعایت قوانین فیرپلی مالی شاهد مسائل گوناگونی هستند.

اکنون باشگاه انگلیس مجبور است برای حفظ شانس حضور در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا صدها میلیون هزینه کند – چیزی که اگر به نتیجه هم برسد، پایان خوشی نخواهد داشت. اما سوال اینجاست که فردا قرار است چه اتفاقای رخ بدهد؟ نشریه گل پاسخ این سوال را جمع آوری کرده است. 

اختلاف منچسترسیتی و یوفا چیست؟

بدنه کنترل مالی باشگاه‌های یوفا (CFCB) متوجه شد که منچسترسیتی به نقض مقررات مالی (FFP) عمل کرده است و با محرومیت دو ساله از شرکت در رقابت‌های یوفا و جریمه 30 میلیون یورویی (25 میلیون پوندی / 33 میلیون دلاری) به آن واکنش نشان داد. یوفا در بیانیه خود با تأیید مجازات منچسترسیتی در فوریه، گفت که این باشگاه لیگ برتری به دلیل اندوخته مالی بیش از درآمد حامی مالی خود و همچنین ارسال اطلاعات ناقص بین سال‌های 2012 تا 2016 قانون را زیر پا گذاشته است. این مقام حاکم افزوده بود: "اتاق دادرسی همچنین متوجه شده است که باشگاه با نقض مقررات، در همکاری با CFCB در تحقیق درباره این پرونده همکاری نکرده است."

سیتی بلافاصله یافته CFCB را تکذیب کرد و در اولین فرصت درخواست تجدید نظر علیه این تصمیم را صادر کرد، مدیرعامل باشگاه فران سوریانو با قاطعیت اظهار داشت: "این ادعاها صحیح نیستند. آنها به هیچ عنوان صحت ندارند." سوریانو همچنین گفت که نمایندگان این باشگاه آنچه را که معتقدند "شواهد غیرقابل انکار" است بر علیه یافته های یوفا تحویل داده اند و اکنون وظیفه CAS است که در این باره تصمیم گیری کند. 

تحقیقات یوفا در مورد این موضوع با انتشار تعدادی از اتهامات توسط مجله آلمانی Der Spiegel، که مستنداتی را که گفته می شود توسط منابع فوتبال لیکس، در سال 2018 بدست آمده بود، انجام داد. در ماه مه، سه ماه پس از تأیید مجازات، الکساندر سفیرین، رئیس یوفا، در مورد این موضوع که وقتی توسط گاردین از وی سؤال شد، تا حدودی گریزان بود. سفرین در پاسخ به این سؤال که آیا یوفا هنوز هم از تحریم‌ها علیه سیتی حمایت می‌کند، گفت: "نگاه کنید، تصمیمی گرفته شده است و حالا پرونده در دیوان داوری ورزش است و CAS تصمیم خواهد گرفت. در این باره به طور کامل درباره دو دلیل می‌توانم صحبت کنم. اولا، نهادهای مستقل تصمیم گرفتند و من این کار را نکردم و ثانیا، من واقعاً جزئیات این پرونده را نمی‌دانم. 

چه زمانی پرونده منچسترسیتی و  یوفا برگزار می‌شود؟

تجدید نظرخواهی باشگاه منچسترسیتی در شکایت یوفا از روز دوشنبه 8 ژوئن آغاز شد و قرار است جلسه دادرسی سه روز به طول انجامد. نمایندگان از طرف هر دو طرف در هیاتی متشکل از سه قاضی - یکی انتخاب شده توسط سیتی، دیگری توسط یوفا و دیگری توسط CAS -  برای حمایت از مواضع مربوطه انتخاب می‌شوند. در حالی که جلسه رسیدگی فقط چند روز طول خواهد کشید، صدور حکم نهایی می‌تواند هفته‌ها طول بکشد. انتظار می‌رود که نتیجه درخواست منچسترسیتی در مدت زمان سه یا چهار هفته مشخص شود. هنگامی که استدلال‌ها شنیده می‌شوند، CAS تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد که یا از موضع یوفا حمایت می‌کند، موضع یوفا را رد می‌کند یا مجازات منچسترسیتی را کاهش می‌دهد. 

وضعیت منچسترسیتی در لیگ قهرمانان چطور است؟

اگر منچسترسیتی در تجدید نظر خود در برابر مجازات یوفا موفق باشد، احتمالاً محرومیت آنها از بین می‌رود و در صورت کسب سهمیه، در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا شرکت خواهد کرد. اما اگر CAS از تعبیر یوفا حمایت کند، این ممنوعیت همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و سیتی قادر نخواهد بود حتی در صورت کسب جواز حضور در لیگ قهرمانان، در این مسابقات شرکت کند. در آن سناریو، جایگاه سیتی در لیگ قهرمانان اروپا (با فرض اینکه آنها به سهمیه برسند، در جمع چهار تیم برتر همانطور که انتظار می‌رود) به تیمی اهدا می‌شود که رتبه پنجم جدول رده بندی را در پایان فصل 19-2020 لیگ برتر انگلیس به دست آورده باشد. پس از اینکه CAS از نظر یوفا حمایت کند این احتمال وجود دارد که باشگاه‌هایی مانند منچستریونایتد، ولورهمپتون، شفیلد یونایتد یا تاتنهام بتوانند از این محرومیت استفاده کرده و به عنوان تیم پنجم جدول جواز صعود به مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را کسب کنند.

با این وجود حتی در فصل بعدی هم اگر آنها بین 6 تیم بالای جدول قرار بگیرند، سهمیه اروپایی به تیم بعدی آنها اهدا می‌شود. در برخی موارد، در صورت لغو این ممنوعیت، CAS ممکن است توصیه کند که مجازات کاهش یابد. بنابراین، برای مثال، ممکن است در نظر گرفته شود که ممنوعیت تنها برای یک فصل کافی خواهد بود. تخمین زده شده است که منچسترسیتی در صورت از دست دادن جواز شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان حدود 150 میلیون پوند(190 میلیون دلار) ضرر می‌کند که آن شامل جایزه شرکت در مسابقات، حق پخش تلویزیونی، حامی مالی و مسائل غیره است. با این وجود بعید نیست که بخش زیادی از بازیکنان منچسترسیتی این تیم را ترک کنند چرا که بازیکنان حرفه‌ای علاقه فراوانی دارند تا برای شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا به دنبال اثبات توانایی‌های خود باشند. 

فیرپلی مالی چیست؟

 به منظور جلوگیری از خراب شدن تیم‌ها مقررات مربوط رعایت انصاف مالی یوفا وضع شده است. این کار با محدود کردن ضرر خالص یک باشگاه مجاز به ایجاد یک بازه زمانی مشخص می‌شود. مسئله بارز در مورد پرونده من سیتی، همانطور که توسط یوفا، تفصیل یافته است، شرط لازم و معقول است، که دستور می‌دهد باشگاه‌ها باید طی یک دوره سه ساله قراردادهای مالی خود را تنظیم کنند. FFP در سال 2011 پس از تصویب یوفا در سال 2010 معرفی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز