خبرگزاری کار ایران

پیاده‌سازی پروتکل‌های دشوار فیفا در ایران؛ نقش فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ چیست؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۶۹۹

باشگاه‌های ایرانی به طور مشخص نمی‌توانند با پروتکل‌هایی که فیفا اعلام کرد سازگاری داشته باشند.

به گزارش ایلنا، فدراسیون جهانی فوتبال پس از گذشت نزدیک به 3 ماه از تعطیلی مسابقات فوتبال در جهان، حالا تصمیم گرفته که با انتشار پروتکلی 19 صفحه ای، راه از سرگیری مسابقات را به فدراسیون های عضو نشان دهد. البته در این پروتکل بندهایی دیده می‌شود که شاید عمل به آن برای باشگاه های ایرانی کار آسانی نباشد و آن ها را با چالش های جدی مواجه کند.

* یکی از بندهای مهم این پروتکل به جابجایی تیم ها از شهری به شهر دیگر مربوط می‌شود. جایی که فیفا از باشگاه‌ها خواسته تا از وسایل حمل و نقل اختصاصی استفاده کند. شاید استفاده از اتوبوس اختصاصی قابل تصور باشد اما این که یک باشگاه معمولی بتواند کل هواپیما را به صورت اختصاصی رزرو کند، بسیار مشکل است. 

* بند دیگر می‌گوید که اردوی تیم‌ها باید بدون حضور فرد خارج از تیم سپری شده و همچنین تمام مکان‌ها ضدعفونی شوند. همچنین رعایت فاصله 1.6 متر در اسکان تیم ها نیز اضطراری قلمداد شده است. این یعنی باشگاه های ایرانی بایستی تعداد بیشتری اتاق نسبت به قبل تهیه کنند که این از نظر مالی فشار چند برابری را به آن‌ها وارد می‌کند. از طرف دیگر مشخص نیست که مسئولان هتل وظیفه استریلیزه کردن مکان را برعهده بگیرند.

* در پروتکل فیفا عنوان شده که تست‌ها باید به روش علمی و تصویب شده توسط بهداشت جهانی انجام شوند که طبیعتا در آن مورد مشکوک وجود نخواهد داشت و موارد ابتلا به صورت قطعی مشخص می‌شوند. همچنین فیفا عنوان کرده که تست نخست باید 72 ساعت قبل از شروع تمرینات گروهی باشد و تست دوم هم قبل از اولین جلسه که این مورد در تیم های ایرانی رعایت نشده است.

* نکته دیگر این است که فیفا از باشگاه ها خواسته تا در صورت مشاهده مواردی چون سرما خوردگی و آنفولانزا، یک پزشک متخصص بیماری های تنفسی را به کادر خود اضافه کنند که این مورد هم برای باشگاه ها بار مالی به همراه خواهد داشت.

بنابراین در چنین شرایطی که باشگاه های ایرانی از مشکلات مالی رنج می‌برند، رعایت پروتکل و به خصوص این 4 مورد، برای آن‌ها کار دشواری خواهد بود و شاید موفق به انجام آن نشوند. در اینجا نقش سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای کمک به باشگاه ها عیان خواهد شد؛ البته کمکی اصولی و اساسی که نه با ارسال چند عدد ماسک و دستکش که با اختصاص بخش قابل توجهی از اقلام بهداشتی، تخصیص آزمایشگاه و... باید همراه شود.

همچنین باشگاه‌ها که طبیعتا بودجه‌ای کم یا زیاد را برای نقل و انتقالات تابستانی در پیش گرفته‌اند، می‌توانند بخشی از آن را به رعایت این پروتکل اختصاص دهند تا به این شکل بتوانند به تمرینات و مسابقات بازگردند. چرا که اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، ممکن است فوتبال برای مدتی طولانی تعطیل بماند که این از همه نظر برای باشگاه‌ها و فوتبال ایران مشکل ساز خواهد بود.

سازمان لیگ برتر فوتبال ایران و البته فدراسیون فوتبال، هنوز هیچ تمهید یا برنامه فوق العاده کمکی ای برای باشگاه‌های لیگ ایران در نظر نگرفته‌اند تا حداقل بخشی از خسارت مالی ناشی از ورزش با کرونا تامین بشود؛ موضوعی که باعث نارضایتی هرچه بیشتر باشگاه ها برای ادامه لیگ است و حتی ممکن است پروژه بازگشت فوتبال در ایران را با شکست مواجه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز