خبرگزاری کار ایران

راه مبارزه با فساد ممنوع کردن خرید بازیکن خارجی نیست

پیوس: وزارت ورزش صورت‌مسئله را پاک کرد

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۰۳۳

پیوس به خصوصی‌سازی هم اشاره می‌کند و می‌گوید باید ابتدا زیرساخت‌ها آماده شود و بعد خصوصی شوند و مطمنا خصوصی شدن به رشد و پیشرفت تیم کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا،وزارت ورزش خرید بازیکن خارجی را برای پرسپولیس و استقلال ممنوع کرده است. بازیکن ملی‌پوش سابق پرسپولیس با واکنش به این موضوع می‌گوید این پاک کردن صورت کلمه است. 

فرشاد پیوس می‌گوید ممنوع کردن خرید بازیکن خارجی چاره کار برای مبارزه با دلالی  و یا صرفه‌جویی و فساد نیست. بلکه وزارت و ورزش و فدراسیون باید بر مدیران خود نظارت داشته باشد تا خلاف نکنند و یا بلد باشند که چه بازیکنی و به چه طریق خریداری کنند. پیوس در ادامه به ادامه لیگ اشاره دارد و می‌گوید باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی لیگ را ادامه دهیم و به‌نوعی نشان دهیم از اروپایی‌ها چیزی کم نداریم و این  حتی می‌تواند یک نوع فرهنگ‌سازی درزمینهٔ رعایت بهداشت باشد. 

وزارت ورزش خرید بازیکن خارجی را برای پرسپولیس و استقلال ممنوع کرده است. نظر شما چیست این موضوع به فوتبال کمک می‌کند؟

 فکرمی‌کنم وزارت ورزش با این تصمیم به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله بود. دوستان به‌جای اینکه به دنبال راهکار درست‌وحسابی و اساسی باشند تا مشکل را ریشه‌ای حل کنند میگویند خرید بازیکن خارجی ممنوع  !!!  این کار به فوتبال نه‌تنها کمک نمی‌کند بلکه باعث پسرفت آن می‌شود. من فکر می‌کنم وزارت ورزش به‌جای ممنوع کردن بازیکن و مربی خارجی باید به دنبال پیدا کردن مدیر کاردان و کار بلد باشد.مدیران وزارت ورزش باید نوع کار را اصلاح کنند باید مدیرانی را که انتخاب می‌کنند تحت کنترل بگیرند تا مرتکب اشتباه نشوند و یا اینکه از همان ابتدا مدیرانی را انتخاب و سرکار بگذارند که کار بلد و درست‌کار باشند و بدانند که باید چه کنند. درواقع کارشناسی شده مدیران را انتخاب کنند. وگرنه اینکه بگویند بازیکن نخرید را همه بلدند بگویند و این‌گونه فساد ریشه‌کن نمی‌شود. من عقیده دارم باید مدیرانی را سرکار بگذارند که باشگاه‌داری را بلد باشند و فوتبال را بفهمند و یا باشگاه‌ها مدیران حقوق و کارشناس بازیکن داشته باشند تا بازیکن و مربی بنجل نخرند.

نقش دلال‌ها را در این خصوص چقدر مؤثر می‌دانید ؟

دلال همه جای دنیا هست. شما چه بخواهید و چه نخواهید این‌ها در فوتبال هستند. فیفا ایجنت‌ها و یا به گفته خودمان همان دلال را به رسمیت شناخته است. همین ایجنت‌ها بازیکنان بزرگ را به تیم‌های مختلف می‌برند. مگر بازیکن ایرانی را همین ایجنت‌ها جابه‌جا نمی‌کنند ؟ پس مشکل بازیکن نیست مشکل مدیران ما هستند آدم‌های سودجو کنار باشگاه‌ها و مدیران هستند که بازار را آشفته می‌کنند. وزارت ورزش و نهادی‌های بازرسی باید با این آدم‌ها مبارزه کنند و آن‌ها را ریشه‌کن کنند.

پس شما موافق حضور بازیکن و حتی مربی خارجی برای پرسپولیس و استقلال هستید ؟

بله من موافق هستم اما از نوع خوب آن. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید یک سری فیلترها برای جذب بازیکن تعیین کنند و یا مدیران باشگاه که از نکات فنی فوتبال سررشته ندارند با کمک گرفتن از کمیته فنی بهترین‌ها را انتخاب و جذب کنند. شما نگاه کنید در این چند سال هم بازیکن خوب به فوتبال ما آمده هم بد، هم مربی خوب آمده و هم مربی بد. اما آن‌هایی که خوب بودند چقدر تأثیرگذار بودند. مثل برانکو  که در طی چند سال حضورش بهترین نتایج پرسپولیس را در تاریخ لیگ برتر گرفت. مربی خوب و بازیکن خوب باعث پیشرفت فوتبال ما می‌شود.   آقایان در وزارت ورزش با این قانون می‌خواهند  جلوی فساد را بگیرند اما متأسفانه جلوی پیشرفت را می‌گیرند. پس وزارت ورزش باید تصمیم درست بگیرد چون با ممنوع کردن به هیچ جا نمی‌رسد. 

بازیکن و مربی خارجی چگونه باید ارزیابی شود که متوجه شوی خوب است ؟

 شما باد یک کمیته فنی داشته باشید که به لحاظ فنی بازیکن را تائید کند سپس نیز باید یک کمیته بین‌الملل و کمیته حقوقی هم داشته باشید تا هم ارزش دلاری بازیکن را ارزیابی کند و هم قراردادی با بازیکن بسته شود که به ضرر باشگاه نباشد. مثلاً بازیکن 50 هزار دلاری را 400 هزار دلار نخرید و بعد هم قراردادی نبندید که بعداً مجبور شوید کلی تاوان دهید و باشگاه به مشکل برخورد کند.بازیکن خریدن و یا مربی خوب آوردن سخت نیست فقط باید دقت کرد و اسیر دست دلال‌ها نشویم.  

این حرکت منجر به فساد و بالا رفتن قیمت غیرواقعی در خرید بازیکن ایرانی نمی‌شود؟

 بله دقیقاً درست است. شما وقتی بازیکن خارجی نخرید و در همان پست به بازیکن نیاز مبرم داشته باشید  برای شما طاقچه بالا می‌گذارند و به‌قول‌معروف ناز می‌کنند و بدون دلیل قیمت بازیکن ایرانی زیاد می‌شود، درحالی‌که اصلاً با آن قیمت نمی‌ارزد. مثلاً شما می‌توانستد یک بازیکن ایران یار تا قبل این موضع 100 میلیون بخرید اما حالا که بازیکن خارجی در این پست نیست او ناز می‌کند و شما مجبورید پول بیشتر بدهید این مسئله باعث بازارگرمی کاذب برای بازیکن ایرانی می‌شود.دقیقاً این مسئله چند سال پیش در خصوص دروازه‌بان‌ها رخ داد. بازهم تأکید می‌کنم با این طرح باعث می‌شویم بازیکن بنجل قیمت بی‌خود بگیرد و دلال‌ها بیشتر سود کنند. پس باید مدیریت درست باشد تا هم رقابت خوب به وجود بیاید و هم اینکه بازیکن خوب ایرانی و خارجی خریده شود. متأسفانه   مدیر که مدیر نباشد بازیکن و مربی ایرانی و خارجی فرق نمی‌کند برای همین است که می‌گویم باید ریشه‌ای موضوع را حل کنند نه اینکه بگویند ورود بازیکن و مربی خارجی ممنوع است! 

ادامه برگزاری لیگ هم که هنوز درهاله‌ای از ابهام قرار دارد ؟

متأسفانه طی یکی دو روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر شده است. و همین باعث شده که ستاد مبارزه با کرونا برای ادامه لیگ دوبه‌شک باشد. البته من عقیده دارم مردن باید بیشتر رعایت کنند تا مبتلا نشوند. این ویروس حالا حالاها با ما هست و فقط باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خودمان مراقبت کنیم. من فکر می‌کنم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان فوتبال را ادامه داد مثل آلمان و کره جنوبی.   من حتی می‌خواهم این را اضافه کنم که ما می‌توانیم با ادامه برگزاری لیگ به‌نوعی نشان دهیم از اروپایی‌ها چیزی کم نداریم و این  حتی می‌تواند یک نوع فرهنگ‌سازی درزمینهٔ رعایت بهداشت باشد.الآن همه مردم همه سرکار خوشان هستند و کسب‌وکارها راه افتاده است، پس می‌شود فوتبال را هم با رعایت نکات بهداشتی ادامه داد. البته این را هم باید بگویم که مسابقات را باید بدون تماشاگر برگزار کرد.

در صورت تعطیلی لیگ پرسپولیس می‌تواند قهرمان اعلام شود ؟

پرسپولیس با توجه به فاصله‌ای که با سایر تیم‌ها دارد و نیز قهرمان نیم‌فصل هم بوده مستحق‌ترین تیم برای معرفی قهرمان لیگ نوزدهم است. 

پرسپولیس قرار است خصوصی شود و سهام آن در بورس عرضه شود این موضوع می‌تواند به رشد و پیشرفت پرسپولیس کمک کند ؟

این موضوع خیلی خوب است. البته باید بگویم ابتدا باید زیرساخت‌ها برای خصوصی‌سازی آماده شود و بد سهام به بورس عرضه شود چون اگر زیرساخت‌ها آماده نباشد به مشکل خواهند خورد. در کل خصوصی ساری می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.

تیم شما هم با قهرمانی و صعود به لیگ یک‌فاصله چندانی ندارد در این خصوص توضیح می‌دهید ؟

دقیقاً ما هم مثل پرسپولیس فاصله خوبی با رقبا داریم و بخت نخست قهرمانی و صعود به لیگ دسته یک هستیم برای همین می‌گویم می‌شود که رقابت‌ها را با رعایت نکات بهداشتی برگزار کرد بدون اینکه مشکلی پیش بیاید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز