خبرگزاری کار ایران

توضیح در مورد یک خبر جنجالی و پر سرو صدا؛

چندان هم دورغ نبود

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۴۰۳

خبر صبح امروز ایلنا بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری، هواداری و میان اهالی فوتبال داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، خبرگزاری ایلنا صبح امروز خبری مبنی بر ارسال حکم محرومیت‌ 3 تیم پرطرفدار لیگ برتری از سوی فیفا منتشر کرد که این خبر جنجالی و پر سرو صدا بازتاب گسترده‌ای در محافل مختلف خبری، صفحات و گروه‌های هواداری در فضای مجازی و همچنین میان بازیکنان، مربیان و دست اندرکاران فوتبال داشت و موجی از نگرانی و حیرت را در میان آنان برانگیخت.

از ساعات ابتدایی انتشار این خبر تماس‌های زیادی از سوی این عزیزان داشتیم و با نگرانی جویای میزان صحت و سقم خبر یاد شده بودند و با توجه به همزمانی انتشار آن با روز 13 فروردین و اول آوریل که در جهان به روز دروغ شناخته می‌شود تصور می‌کردند انتشار این خبر هم مربوط به آداب و رسوم مربوط به این تاریخ است.

دروغ 13 فروردین یا اول آوریل در سرتاسر جهان و در کشور ما سال‌هاست مرسوم بوده و از محافل خصوصی تا مراجع رسمی و معتبر خبری در آن  شرکت داشته و دارند و از روز گذشته تا الان هم در رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های بین‌المللی شاهد انتشار چندین خبر بودیم که در این بازه قرار می‌گرفتند و البته از سوی مخاطبان به سرعت شناسایی و تشخیص داده شدند ولی با توجه به اعتبار خبری ایلنا میان مخاطبان و اعتمادی که به واسطه صداقت در خبررسانی به ما داشتند، خبر ایلنا بیش از سایر اخبار این چنینی بازتاب داشته و نگرانی‌هایی در پی داشت.

ماجرای پرونده‌های متعدد مالی و غیر مالی باشگاه‌های ایرانی در نهادهای رسیدگی بین المللی مثل فیفا و AFC قصه تازه‌ای نیست و به دیروز و امروز برنمی‌گردد و اگر ذهن فوتبالدوستان یاری کند محرومیت‌های سنگینی مثل بستن پنجره‌های نقل و انتقالاتی پیاپی و کسر امتیاز از تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی بارها اتفاق افتاده و تیم‌های مطرح کشورمان را هم شامل شده است.

نبود ساز و کار مناسب برای مشخص شدن درآمد و هزینه باشگاه‌ها و الزاماتی از جمله بستن بودجه سالانه بر اساس داشته‌ها و موجودی، باعث بی تعهدی نسبت به قراردادها، امضاها و تعهدها شده که در خصوص نیروهای داخلی معمولاً به عدم پایبندی به تعهدات ختم شده و بازیکنان و مربیانی هستند که عمر طلبشان از یک باشگاه به 10 یا 15 سال هم می‌رسد ولی نیروهای خارجی دستشان در پیگیری مطالباتشان از نهادهای بین‌المللی باز بوده و در نهایت پس از پیگیری‌های فراوان تماماً به پولشان رسیده‌اند و در این میان بدنامی فوتبال ایران در فیفا و AFC و جریمه‌ها و محرومیت‌های سنگین پیامد این عدم پایبندی به تعهدات بوده است. مدیرانی که روی کار می‌آیند با علم به اینکه در زمان رسیدن احکام قطعی پرداخت قرادادهایشان دیگر روی کار نیستند، برای خوشآمد هوادار دست به ریخت و پاش زده و میراث بدهی‌های سنگین را برای مدیر بعدی به جا گذاشته و خودشان هم میراث بدهی‌ نفرات پیشین را بر دوش می‌کشند.

در حال حاضر با توجه به نوسانات ارزی، مشکلات شدید مالی باشگاه‌ها و همچنین دشواری ساز و کار پرداخت‌های بین‌المللی به واسطه تحریم‌ها، بحران‌هایی شدیدتر از همیشه برای باشگاه‌های ایرانی به همراه داشته و وضعیت به قدری بحرانی و وخیم است که در طول چند ماه شاهد استعفا و جابجایی چند باره مدیران در رأس آنها بودیم و افرادی که عادت به زود کنار رفتن و رها کردن پست و سمت‌هایشان را نداشتند، به محض آمدن روی کار و اطلاع از اوضاع بغرنج باشگاه، فرار را بر قرار ترجیح داده و با کناره گیری سعی داشتند سیبل محرومیت‌های احتمالی پیش رو نباشند.

از همین رو با توجه به اطلاعات جدیدی هم که به دستمان رسیده، این محرومیت‌ها اگرچه هنوز ابلاغ و قطعی نشده ولی در دست اقدام است و دیر یا زود فوتبال ایران با یک بحران جدی روبرو خواهد شد مگر آنکه معجزه‌ای رخ داده و اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ دهد.

درست است که خبر صبح امروز ایلنا دروغ 13 بود ولی هدف از انتشار آن هشدار و تلنگری بود برای اتفاقی که اگر به آن رسیدگی نشود دیر یا زود رخ خواهد داد و آنگاه دیگر هرچه منتظر تکذیبیه خبر مشابهی که مخابره می‌شود باشیم فایده‌ای نخواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا با پوزش از مخاطبان عزیز بابت نگرانی ایجاد شده تاکید می‌کند فعلاً محرومیتی برای باشگاهی ابلاغ و اعمال نشده ولی این به معنای مصونیت و راحتی خیال باشگاه‌های محبوب و قدرتمندِ بدهکار بالای جدول نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز