خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا؛

طبق نامه فیفا و دستور اینفانتینو؛ سقوط پرسپولیس به لیگ یک/ پروانه تراکتور باطل شد/ کسر شش امتیاز از استقلال

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۰۳۹

پرونده‌های علیه باشگاه‌های ایرانی باعث تصمیم گیری عجیب فیفا علیه آنها شد و سه باشگاه صاحبنام ایران اکنون با محکومیت‌های بزرگی مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فوتبال ایران این روزها درگیر شرایط حساسی است که این حساسیت اثرش را روی بخش‌های مختلف فدارسیون و باشگاه‌های مطرح گذاشته و به همین دلیل شاهد تغییراتی در روزهای اخیر در پست‌های مهم باشگاه‌ها و فدراسیون بودیم.

ماجرای بدهی‌های باشگاه‌های ایرانی به بازیکنان و اعضای کادرفنی سابقشان که منجر به تشکیل پرونده‌های متعدد و قطور در مجمع رسیدگی فیفا شده در نهایت دردسر بزرگی برای فوتبال ایران ایجاد کرده و از همین رو طبق اطلاعاتی که از سوی یکی از مسئولان فدارسیون به دست خبرگزاری ایلنا رسیده حکمی سنگین و جنجالی از سوی فیفا صادر و به دبیرکل جدید فدراسیون ابلاغ شده که در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بوده و رسانه‌ای شدنش سرو صدای زیادی به پا می‌کند.

مهدی محمدنبی دبیرکل تازه وارد فدراسیون فوتبال در اولین نامه دریافتی از فدراسیون جهانی به مواردی برخورده که حاوی محکومیت های سرسختانه علیه سه باشگاه مطرح فوتبال ایران یعنی استقلال، پرسپولیس و تراکتور است که مشخص نیست چه زمانی آن را رسماً اعلام خواهند کرد. بخشی از محکومیت‌های اعمال شده به شرح زیر است:

 

استقلال تهران

استقلال اوضاعش به قدری وخیم بوده که دو سرپرست موقت باشگاه یعنی اسماعیل خلیل‌زاده و علی فتح‌الله زاده از این سمت استعفا دادند تا مسئول اصلی محکومیتی که مدتی است اخبار آن را شنیده بودند نشوند و حالا چند روز مانده به رسانه‌ای شدن آن، احمد سعادتمند به سمت مدیریت باشگاه منصوب شد و به نوعی مدیران استقلال او را قربانی کردند.

ماجرا از آن قرار است که فیفا در چند وقت اخیر اخطارهای متعددی بابت پرونده‌های بدهی استقلال به امثال ساشا شفر، سرور جپاروف، ایسما، منشا، فورکل (بدنساز سابق آبی‌ها) ارسال کرده که باشگاه نتوانسته در موعد مقرر نسبت به توافق یا تسویه با این افراد اقدام کند و در این شرایط پرونده شکایت استراماچونی هم کلید خورده تا مسئولان فدراسیون جهانی به فکر راه حلی عاجل و برخورد قاطع با این بی‌نظمی مالی بیافتند. از همین رو طبق شنیده‌ها باشگاه استقلال تا 5 مارس (15 اسفند) فرصت داشت تا با شکات خود به توافق برسد تا از محکومیت کسر 6 امتیاز خلاص شود ولی این اتفاق نیافتاد و 6 امتیاز کسر شده در حکم جدید ابلاغ و باید از سوی فدراسیون فوتبال در جدول رده‌بندی لیگ نوزدهم اعمال شود. ضمن اینکه به باشگاه فرصت دوباره داده شده تا در تاریخی مشخص بدهی‌هایش را به اضافه جریمه معوقات پرداخت کرده تا شامل محرومیت‌های بیشتر از جمله سقوط به دسته پایین‌تر و محرومیت از 2 پنجره پیاپی نقل و انتقالاتی نشود.

 

پرسپولیس

اوضاع پرسپولیس به مراتب وخیم‌تر از استقلال است چرا که محکومیت‌های قبلی این باشگاه در فیفا پرتعدادتر بوده و به نوعی پرونده آنها در فدراسیون جهانی سیاه‌تر است و از سوی دیگر تعداد شکات و مبلغ بدهی‌ها هم به مراتب سنگین‌تر از استقلال است چرا که تنها 1.5 میلیون یورو بدهی این باشگاه به برانکو و دستیارانش است که در نهایت با شکایت سرمربی کروات همراه شده و به سایر فهرست بلند بالای پرونده‌های این باشگاه در فیفا اضافه شد تا مسئولان این نهاد تصمیمی به شدت سختگیرانه اعمال کنند.

طی حکمی که از سوی فیفا به نبی رسیده، پرسپولیس علاوه بر جریمه‌ای که باید بابت معوقاتش به اضافه بدهی‌ها بپردازد، امتیاز حضورش در لیگ برتر نوزدهم باطل و از جدول این رقابت‌ها کنار گذاشته شده و به دسته پایین‌تر سقوط کرده و باید فصل بعد در دسته اول آزادگان بازی کند. پیش از این حکم مشابهی در دی ماه برای پرسپولیس صادر شده بود که مسئولان فدراسیون فوتبال با رایزنی‌های متعدد و بهانه قراردادن تحریم‌ها فرصت دوباره‌ای از فیفا گرفتند ولی باشگاه موفق به پرداخت بدهی‌ها نشد تا چنین حکم سنگینی شامل حالش شود.

 

تراکتور

باشگاه تبریزی فصل قبل 3 بازیکن خارجی جنجالی داشت که نتوانست به طور کامل از آنها بهره ببرد و هرکدام به نوعی از این تیم کنار رفتند، آنتونی استوکس، لی اروین و کوین کنستانت از باشگاه تراکتور بابت معوقاتشان شکایت کرده و حکم سنگین حدود 1.2 میلیون دلاری علیه باشگاه گرفتند ولی تراکتوری‌ها که خودشان از این 3 بازیکن شاکی هستند اعلام کردند به این نفرات ریالی پرداختی نخواهند داشت و باید غرامت هم از آنها دریافت کنند و از همین رو نسبت به اخطارهای فیفا بی توجه بودند.

از سوی دیگر مالکیت مشترک زنوزی روی دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی هم با گرای برخی از باشگاه‌های ایرانی به فیفا همراه بوده و مسئولان فدراسیون جهانی پس از بررسی جوانب موضوع این را یک تخلف آشکار و جدی دانسته و با توجه به اینکه مالکیت ماشین سازی توسط زنوزی قدیمی‌تر از تراکتور است، پروانه فعالیت باشگاه تراکتور باطل شده و ظاهراً امتیاز این باشگاه باید به زودی طبق قوانین بین المللی به مزایده گذاشته شده و واگذار شود.

 

همه چیز به سود سپاهان

در کنار این احکام سختگیرانه علیه 3 قطب فوتبال ایران موضوع داغ این روزها تکلیف ادامه لیگ برتر و مشخص شدن قهرمان است که حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته. اگرچه هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده، با توجه به حکم اخیر فیفا، پرسپولیس و تراکتور از گردونه رقابت خارج شده و استقلال هم با کسر 6 امتیاز دیگر شانسی برای قهرمان ندارد و از همین رو از 4 سناریوی فیفا برای تعیین قهرمان، دادن جام به قهرمان نیم فصل و قهرمان فصل قبل که پرسپولیس است منتفی شده و معرفی تیم صدر نشین به عنوان قهرمان و پایان دادن لیگ بدون دادن جام تنها سناریوهای باقی مانده است که در یک صورت سپاهان اصفهان به قهرمانی خواهد رسید و در صورت دیگر لیگ نوزدهم قهرمان ندارد.

 

جمع بندی

بدهی‌های سنگین باشگاه‌ها در کنار مشکلات شدید مالی و نوسانات ارزی 2 سال اخیر و تحریم‌هایی که جابجایی پول را دشوار می‌کند باعث شده همه راه‌های نجات به روی باشگاه‌های پرهزینه کشور بسته شود و از سوی دیگر هر روز پرونده‌های جدیدی از شکایت برای فیفا ارسال می‌شود که مشخص بود قرار نیست تا انتها با احکامی مشابه با آن برخورد شده و طبیعتاً به مرور تصمیماتی سختگیرانه‌تر را شامل می‌شد ولی بی‌توجهی مسئولان و شانه خالی کردن و استعفا به جای پذیرش مسئولیت باعث شد ماجرایی که قابل جمع شدن بود تبدیل به یک بحران لاینحل شود و حالا دبیرکل جدید فدراسیون در بدو ورودش ساختمان فدراسیون با یک چالش و دردسر جدی روبرو شده و رسانه‌ای کردن این حکم که دیر یا زود باید انجام شود، بحرانی جدی در فوتبال ایران را رقم خواهد زد و باید دید مسئولان فدراسیون چه تدبیری برای آن دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز