خبرگزاری کار ایران

دعوای یوفا و فیفا: تجارت مقابل سنت!

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۰۲۴

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا و الکساندر چفرین، رئیس یوفا وارد دعوای بزرگی شده‌اند که به سود فوتبال نیست.

الکساندر چفرین، رئیس یوفا، به جیانی اینفانتینو و فیفا تاخته است. چفرین همچنان به مخالفت با فیفا ادامه می‌دهد. کسی در 13 ماه گذشته ندیده که این دو نفر با هم رودررو شوند.

در فوریه گذشته و در کنگره یوفا در رم بود که چفرین اهل اسلوونی گفت مانع برنامه‌های مخفی فیفا برای تورنمنت‌های جدید شده است. فیفا ظاهراً قصد داشته است 20 میلیارد پوند صرف این تورنمنت‌ها کند. نشریه آلمانی اشپیگل نوشته که آنها به دنبال ایجاد یک لیگ ملت‌های جهانی و یک سوپرلیگ 16تیمی از بزرگترین باشگاه‌های جهان بوده‌اند که عملاً جانشین لیگ قهرمانان اروپا می‌شده و کنترل آن هم در اختیار فیفا می‌بوده، نه یوفا.

آنها در تابستان گذشته هم با هم به مشکل برخوردند. اینفانتینو می‌خواست فاطمه سامورا، دبیر کل فیفا به عنوان نماینده این سازمان در آفریقا منصوب شود اما چفرین با این موضوع مشکل داشت. سامورا در نهایت به این پست رسید.

هفته گذشته هم نیویورک تایمز گزارش داد که فیفا با مؤسسه آمریکایی رین گروپ همکاری کرده تا پول لازم برای حضور باشگاه‌هایی مانند لیورپول، بارسلونا و یوونتوس در جام باشگاه‌های جهان در سال 2021 را فراهم کند. این باعث شد که عصبانیت چفرین بیشتر شود. او بر این باور است که فیفا در کارهای یوفا مداخله می‌کند تا درآمدش را افزایش دهد.

چفرین همچنین مجبور شده با اتحادیه باشگاه‌های اروپایی، که رئیس‌اش آندره‌آ آنیلی از یوونتوس است، همکاری کند. به این ترتیب این اتحادیه دو عضو منتخب را در کمیته اجرایی یوفا خواهد داشت، چندین نماینده در کمیته‌های قدرتمند خواهد داشت و از موضعی برابر با یوفا درباره نحوه برگزاری مسابقات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حالا چفرین در کنگره یوفا در آمستردام به سر می‌برد. او آمار مالی فصل 19-2018 را نشان داد که طبق آن، یوفا 5/3 میلیارد پوند درآمد داشته است. چفرین از این فرصت استفاده کرده و بار دیگر به اینفانتینو حمله کرده است.

او در حالی پشت میکروفون رفت که اینفانتینو 49ساله و سوییسی در ردیف نخست نشسته بود. چفرین گفت: «هیچ مدیر فوتبالی، هر چقدر هم که تکبر و غرور داشته باشد، نباید فکر کند که ما ستارگان این بازی هستیم. ما تنها محافظان این بازی هستیم.»

پیش از آن نسخه چاپی سخنرانی او در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود اما در این نسخه خبری از کلمه تکبر نبود. چفرین همچنین گفت: «وقتی سود جای هدف را می‌گیرد، زمان آن است که زنگ هشدار به صدا درآید. فوتبال تجارت نیست. فوتبال تاریخ، سنت و ساختاری است که باید به آن احترام گذاشته شود. هرم فوتبال ظریف است و نباید تعادلش را به هم زد. برخی پروژه‌های خاص، که از سمت قاره‌های دیگر و با پشتیبانی سازمان‌های اداره‌کننده فوتبال ارائه می‌شوند، به شکل خاصی نگران‌کننده هستند.»

سپس اینفانتینو به پشت میکروفون رفت و گفت که تقویم مسابقات بین‌المللی باید تنظیم شود و پرسید: «آیا ما بازی‌های زیادی داریم، یا اینکه به اندازه کافی بازی نداریم؟» او همچنین تأکید کرد که «طرفداران خون دمنده فوتبال هستند و ما باید با آنها کار کنیم و به آنها چیزی که می‌خواهند ببینند را ارائه دهیم، البته حتی بیشتر.»

او بی‌تردید با یورگن کلوپ و پپ گواردیولا مخالف است. این دو نفر می‌گویند که بازیکنان در سال بیش از حد بازی می‌کنند. اینفانتینو همچنین از عملکرد یوفا در سال‌های اخیر ستایش کرد و از افراد «دارای بینش» مانند میشل فن‌پراگ، رئیس سابق اتحادیه فوتبال هلند و لنارت یوهانسون، رئیس سابق یوفا نام برد اما هیچ نامی از چفرین نیاورد و به یوفای فعلی هم اشاره نکرد.

فیفا به دنبال آن است که بخشی از سود لیگ قهرمانان را از آن خود کند و این دعوا بین چفرین و اینفانتینو احتمالاً ادامه خواهد داشت.

منبع: میرر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز