خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با افسر ارشد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ؛

دوپینگ و عوارض گریبانگیر آن در ورزش‌های همگانی

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۵۶۳

دکتر سید اشکان اردیبهشت، رییس کمیته پزشکی فدراسیون دو و میدانی اظهار کرد: دوپینگ علاوه بر ورزش‌های رقابتی و قهرمانی در ورزش‌های همگانی نیز دیده می‌شود که عوارض جانبی گریبانگیری دارد.

به گزارش ایلنا، افسر ارشد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در مجله علمی و خبری «روزنه» رادیو گفت‌وگو درباره دوپینگ گفت: دوپینگ فقط گریبانگیر ورزش قهرمانی نیست به عبارتی دوپینگ عمدتا در ورزش‌های رقابتی و قهرمانی دیده می‌شود ولی متاسفانه در ورزش همگانی و آنچه که امروزه عموم جامعه برای تناسب اندام و ... به دنبال آن می‌روند نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه دوپینگ بخش عمده‌ای از افرادی که به صرف سلامت می‌خواهند به ورزش مبادرت کنند را درگیر می‌کند و عوارض جانبی قطعا گریبانگیر آنها می‌شود.

اردیبهشت در تعریف دوپینگ، عنوان کرد: وقوع یک یا چند مورد از موارد تخلف از قوانین و مقررات دوپینگ که اصطلاحا به آن مقررات ده‌گانه می‌گویند. یکی از این مقررات وجود یک نوع ماده ممنوعه در ورزشکار است. تلاش برای استفاده از یک ماده ممنوعه برای یک ورزشکار حرفه‌ای جزو موارد دوپینگ است حتی قصور در اعلام اطلاعات لازم، مالکیت هر گونه ماده ممنوعه و ... نیز جرو دوپینگ محسوب می‌شوند.

رییس کمیته پزشکی فدراسیون دو و میدانی در رادیو گفت‌وگو دوپینگ را به دو دسته داروها و روش‌ها تقسیم‌بندی کرد و در این زمینه تشریح کرد: روش‌ها دستکاری‌های فیزیکی و شیمیایی نمونه دوپینگ است و در واقع استفاده از مواد حاصل از فراورده‌های خونی است. مواد و داروهایی هم داریم که مورد سو استفاده قرار می‌گیرند بخشی از آنها در مسابقات مدنظر است که تست ورزشکاران را مثبت می‌کند و یک بخشی دیگر از آنها در وضعیت‌های خارج از مسابقه نیز تست ورزشکاران را مثبت می‌کند.

او ادامه داد: این بخش مهمتر است چون این بخش است که در ورزش همگانی نیز توسط ورزشکاران مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. شایع‌ترین آن داروهای استروئیدی است که در جامعه به عنوان داروهای دوپینگی شیوع پیدا کرده است.

اردیبهشت معتقد است که عوارض داروهای دوپینگی به نوع دارویی که مورد سو استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد.

او در پایان بیان کرد: طبق قانون مسئولیت ورود هر گونه ماده ممنوعه به بدن ورزشکار با خود اوست، یعنی ورزشکار به عنوان ورزشکار حرفه‌ای و کسی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند الزام دارد که اطلاعات لازم را خودش کسب کند هر چند که فدارسیون‌های ورزشی و کمیته‌های پزشکی آنها و همچنین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اقدامات وسیعی را در این زمینه انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز