خبرگزاری کار ایران

رد پای قاتل سربازان آمریکایی در فوتبال ایران؛

جک تری دی چیست؟ JACK 3D؛ماده ممنوعه پر سرو صدای این روزها

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۲۳۹

ماده ممنوعه که این روزها نامش زیاد شنیده می‌شود یک مکمل غذایی نیست و سال‌هاست فروش آن ممنوع است و خطر مرگ هم دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، جک تری دی که این روزها بعد از چند سال دوباره در سطح رسانه‌ها مطرح شده است هیچ وقت به طور کامل و دقیق برای مخاطبان فوتبال معرفی و شناخته نشده و کمتر کسی دقیقاً می‌داند این ماده جنجالی فوتبال ایران چیست.

جک تری دی چیست؟ JACK 3D؛ماده ممنوعه پر سرو صدای این روزها

jack3d چیست؟

این ماده پر سرو صدا یک مکمل ورزشی است که محصول شرکت USPlabs است که در ایالت تگزاس آمریکا تولید می‌شود و نسخه غیر رسمی آن هم در کشور مالزی تولید و به فروش می‌رسد.

بیشترین اثر جانبى که Jack3D دارد از ماده‌اى به اسم بتا الانین هست و فتى که این ماده مصرف می‌شود خارش شدیدى در پوست ایجاد می‌شود که بتا الانین مسبب این واکنش هست.

البته مطالعات نشان می دهد هیچ نشانه ای از آلودگی خونى و یا مسمومیت وجود ندارد کافئین یکى دیگر از مواردى است که در این ماده مشاهده می‌شود و با یک دوز مصرف کردن حدود 1000 میلى گرم کافئین وارد خون بدن می‌شود در صورتى که بدن تنها توانایى دریافت 400 میلى گرم کافئین را متحمل است.

این مکمل در 2 نوع 250 گرمی و 3 بسته 250 گرمی با 3 مزه متفاوت ارائه می‌شود .

 

مواد تشکیل دهنده

Arginine Alpha-Ketoglutarate: که به آن آرژنین غنی شده هم گفته می‌شود که اثراتی از جمله بالا بردن ضربان طبیعی قلب و افزایش ترشح هورمون رشد در بدن را شامل می‌شود

Creatine Monohydrate: ساده ترین شکل کراتین موجود در بازار و شایع ترین آن که با افزایش هدایت آب و املاح مفید به داخل ماهیچه ها هم باعث افزایش قدرت و هم افزایش حجم آنها می‌شود.

Beta Alanine: نقش بسزایی در سهولت انتقال خون در رگ‌ها را دارد و افزایش ضربان قلب بدن را بالا می‌برد .

Caffeine: یکی از بهترین مواد طبیعی برای افزایش انرژی بدن از طریق افزایش سوخت و ساز چربی‌ها در بدن و وادار کننده بدن به استفاده از چربی‌ها است.

همچنین مواد محرمانه‌ای در فرمولاسیون این ماده وجود دارد که شرکت تولید کننده از معرفی آن پرهیز کرده است.

 

ممنوعیت

این پودر برای اولین بار در سال 2012 در کشور انگلیس ممنوع اعلام شد. جک تری دی به عنوان یک مکمل ورزشی محبوب با ورزشکاران تناسب اندام به دلیل ترس از این که ممکن است عوارض جانبی کشنده داشته باشد در انگلیس ممنوع شد. نوشیدنی Jack3D حاوی یک محرک معروف به DMAA (dimethylamylamine) است که با فشار خون بالا، سردرد، استفراغ، سکته مغزی و حتی مرگ در ارتباط است.

به طور کلی جک‌تری‌دی تا قبل از سال2012 مجاز بود ولی بعد از مرگ 2 سرباز آمریکایی مصرف کننده این مکمل و به خاطر حفظ سلامت ورزشکاران از طرف وادا ممنوع شد. این مکمل نیروزا نیست و اگه کسی بخواهد دوپینگ کند قطعا سراغش نمیرود و این مورد توسط هر متخصص تغذیه یا کارشناس مسائل دوپینگی قابل اثبات است و مثل مکمل های دیگر مجاز (مکمل ویتامین و ...) ورزشکاران از این مکمل استفاده می کردند. جک تری دی علت مرگ بسیاری از ورزشکاران در سالهای اخیر بوده است چرا که مواد غیرمجازی که در آن به کار رفته، باعث اختلال در عملکرد قلب بازیکنان می شود که در صورت فشار بیش از حد، منجر به مرگ آنها می شود.

 

ماده ممنوعه در JACK3D

یکی از موادی که در این پودر به کار رفته Methylhexanamine  یا DMAA نام دارد که از سال 2006 در فهرست مواد ممنوعه قرار گرفته و سازمان جهانی ضد دوپینگ هم آن را اعلام کرده است.

DMAA یک ماده غذایی نیست و محصولات حاوی DMAA که به عنوان مکمل های رژیمی به بازار عرضه می ‌شوند غیرقانونی است و بازاریابی آنها قانون را نقض می‌کند. FDA (اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا) به مصرف کنندگان توصیه می ‌ند از کالاهایی که حاوی DMAA به دلیل خطرات سلامتی موجود در آنها هستند، خریداری و استفاده نکنند.

در نتیجه اقدامات قانونی اخیر سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، USP Labs ، LLC در سال 2014 گفته است که تمام محصولات حاوی DMAA از جمله، OxyElite Pro را با DMAA و Jack3D نابود کرده است. با این حال، بسیاری از این محصولات و همچنین سایر مارک های کوچکتر هنوز هم می‌توانند در فروشگاه‌ها و به صورت آنلاین پیدا شوند.

 

عوارض

با دریافت ماده Jack3D این عوارض احساس می‌شود: بى قرارى، عصبانیت، بى‌خوابى، حالت گرگرفتگی صورت، افزایش ادرار, اختلال گوارش، منقبض شدن عضله، یک جریان نامربوط در تکلم، افزایش سریع و نامنظم شدن ضربان قلب. در این ماده مقدار بسیار زیادى شیزانادرول وجود دارد که باعث کند شدن تکلم می‌شود و تلفظ را با مشکل روبرو میکند.

شیزانادرول یک گیاه خطرناک است و برای استفاده خوراکی نیست، اما در این ماده به شدت یافت می‌شود که باعث سوزش سر دل می‌شود. تمام این موارد ماده هگزا را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که عوامل خطرناک‌ترى در جک 3 دى مشاهده شده است.

این ماده به هیچ عنوان جزء مکمل‌های پزشکی - غذایى یا سابلمنت به حساب نمی‌آید چراکه اصولاً غیر از کراتینى که در آن وجود دارد هیچ ماده اصلى دیگری غیر از ویتامین موجود در آن در بدن تولید نمیشود و این دسته از مواد معروف به نایتریکس اکسید که فقط جنبه استفاده آن افزایش توان و شدت تمرین‌هاى سخت است که باعث احتباس اذت و پتاسیم دربدن می‌شود و انرژى بسیار زیادى در طول 1 یا برحسب دوز بیشتر 2 ساعت به انسان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز