خبرگزاری کار ایران

این شکاف عظیم

​فاصله صد برابری دستمزد فوتبال زنان و مردان در انگلیس

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۱۱۲

زنان فوتبالیست در انگلیس در حالی در مسابقات جام حذفی شرکت می‌کنند که دستمزد تیم قهرمان در این رده به مراتب کمتر از قهرمان در رده مردان است.

فوتبال زنان انگلیس زمان هیجان انگیزی را سپری کرد اما موفقیت در بالاترین حد ممکن نباید مشکلاتی داشته باشد که هنوز نیاز به رفع آن وجود دارد که از خارج گود مشخص نیست. فوتبال زنان لحظه‌ای باونکردنی را در انگلیس تجربه می‌کند. اکنون در این مسابقه منچسترسیتی در صدر جدول رده بندی قرار دارد و تیم‌های منچستریونایتد، چلسی و آرسنال در تلاش هستند تا عنوان قهرمانی را از سیتی بگیرند. 

تیم‌های انگلیسی در حال تبدیل شدن به نیرویی بزرگ در اروپا هستند و شهرت این لیگ همانطور که از امضای اخیر سام کر، ستاره نام آشنای فوتبال زنان استرالیا، نشان داد، به آن اجازه می‌دهد تا برخی از بزرگترین نام‌های جهان را به خود جلب کند. اما با توجه به این شرایط اگر شما در از دور وقایع و نتایج مسابقات را دنبال کنید هرگز متوجه نمی‌شوید که چه مشکلات متعددی برای ورزشکاران فعال در این سطح وجود دارد.

برای مثال هفته گذشته وقتی شفیلد یونایتد و منچسترسیتی در مرحله یک چهارم نهایی جام اقلیمی به مصاف هم رفتند، آماده سازی آنها برعکس شرایط طبیعی و نرمال بود. جید پن‌ناک، شماره 7 شفیلد پس از مسابقه‌ای که تیمش با نتیجه 4 بر صفر در آن شکست خورد گفت: من قبل از مسابقه تمام روز را کار کرده بودم! من مستقیما از محل کارم به ورزشگاه آمده بودم. من برای آماده شدن پیش از بازی فقط یک موز خوردم و بعد از بازی مانند مردگان متحرک شده بودم. من یک مربی ورزش هستم و بنابراین تمام روز مربیگری کرده‌ام، پس از اینکه کارم تمام شده بود به سرعت خداحافظی کردم و با ماشین خودم را به ورزشگاه رساندم. من در شهر لیدز کار می‌کنم و به همین علت با سرعت زیاد خودم را رساندم که همیشه هم خوب است! 

شرایط او برای هم‌تیمی‌هایش عجیب و غریب نیست چرا که بعضی از بازیکنان شفیلد یونایتد به دلیل پایان ساعت کاری در 5 عصر در لیورپول، حتی یک ساعت قبل از مسابقه هم به ورزشگاه نمی‌رسند. هنگامی که آنها وارد شدند، به این نتیجه رسیدند که سیتی، که صدرنشین این فصل است، هیچ صمیمیتی در ترکیب خود نشان نداده است. استف هاگتون، کاپیتان منچسترسیتی و تیم ملی انگلیس، تیمی را در کنارش می‌دید که الن وایت، برترین گلزن جام جهانی اخیر زنان را در اختیار داشت. در کنار او جیل اسکات در آستانه صد و پنجاهمین بازی ملی انگلیس ایستاده بود و پائولین برمر که سه سال در باشگاه لیون، یکی از باشگاه‌های سرشناس فوتبال زنان حضور داشت یکی دیگر از بازیکنان ترکیب قدرتمند منچسترسیتی بود. 

کارلا وارد، سرمربی تیم فوتبال شفیلدیونایتد گفت: من قصد ندارم که دروغ بگویم اما وقتی استارت لیست بازی را نگاه کردم با خودم گفتم: اوه، ما قطعا خرابکاری می‌کنیم! منچسترسیتی رقیب برجسته‌ای است و از کیفیت بالایی برخوردار است. حتی در دقیقه 15 حتی به دستیار خود نگاه کردم و گفتم: تماشای آن تقریبا لذت بخش است، البته به همان اندازه هم دردناک‌، چونکه می‌توانید ما را در تلاش برای ماندن در بازی مشاهده کنید. آنها یک تیم باکیفیت هستند. تعجیب نکنید ما در مورد لیگ فوتبالی صحبت می‌کنیم که چهار تیم برتر آن شکاف بزرگی با تیم‌های انتهای جدولی آن دارند چه برسد به اینکه بخواهیم آن را با چمپیونشیپ مقایسه کنیم."

منچسترسیتی که با برتری پرگل حریفش را بدرقه کرد واقعیت‌های فوتبال زنان را یادآوری کرد. در حالیکه شفیلدیونایتد تلاش می‌کند تا از دسته دوم به دست اول صعود کند در آن سمت میدان شکوه و عظمت دیده می‌شد. به احتمال فراوان اوضاع این هفته برای یونایتد بسیار متفاوت خواهد بود، وقتی که آنها باید در این هفته از مسابقات لیگ دسته دوم فوتبال زنان انگلیس با بیرمنگام رو به رو شوند.

در مسابقات مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی باشگاه‌های انگلیس فصل گذشته سه تیم از دسته دوم حضور داشتند، در حالیکه تیم هادرسفیلد در مرحله یک شانزدهم نهایی حتی نماینده لیگ دسته سوم بود. با این وجود حتی اگر تیم‌های حاضر در این مسابقه سحر و جادو هم انجام بدهند هرگز دستمزدی که در رده فوتبال مردان وجود دارد را به دست نمی‌آورند. مبلغ جایزه قهرمانی در جام حذفی بانوان 100 برابر کمتر از قیمت آن در مسابقات آقایان است. البته درآمد تجاری نقش خود را دارد اما برخی از باشگاه‌ها مجبور خواهند شد برای بازی‌‎های دور از خانه که حتی ارزش وجوه دریافتی برای برنده شدن ندارند، سفرهایی را انجام دهند.

به این ترتیب برخی از باشگاه‌‌ها ضرر هم می‌کنند. این موضوعی است که بارها و بارها مطرح شده است، با این که اتحادیه فوتبال انگلیس در جهت کمک به باشگاه‌ها برای پایین آمدن هزینه‌ها قدم برداشته است. اما مسابقاتی مانند جام اقلیمی، با فرمت فعلی midweek (میان هفته‌ای)، به وضعیت بازی کمک نمی‌کنند. در مرحله گروهی Conti Cup(جام اتحادیه) شفیلد یونایتد موفق شد لیورپول را شکست بدهد و پس از آن هم استون ویلا را از پیش رو برداشته بود. این نشان می‌‎دهد شفیلدیونایتد تیمی نیست که شرایط سخت را برای عادت به شکست بهانه کند. تفاوت میان فوتبال بانوان و فوتبال مردان حتی در رده‌های پایین‌تر هم با یکدیگر قابل قیاس نیست.

در هفته گذشته باشگاه لوس اف سی از اتحادیه فوتبال انگلستان درخواست کرد تا شکاف عظیم بین بودجه فوتبال زنان و مردان را برطرف کند تا آنها سهم مساوی در رقابت‌های جام حذفی به دست بیاورند. کمی عقب‌تر خواندید که دستمزد قهرمان جام حذفی دررده مردان 100 برابر زنان است؛ این واقعا حقیقت دارد. قهرمان جام حذفی 3.6 میلیون پوند دریافت می‌کند در حالیکه این مبلغ برای زنان تنها 25 هزار یورو است.

باشگاه لوس که تیم بانوان آن در رده چمپیونشیپ بازی می‌کند، بودجه مشابه تیم‌های زن و مرد خود را تأمین می‌کند. تیم‌های راهیافته از مرحله چهارم جام حذفی مردان تنها 180 هزار پوند دریافت می‌کنند در حالیکه همتایان زنشان فقط 2 هزار پوند پاداش می‌گیرند. باشگاه لوس در بیانیه اعتراض آمیز به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت:" طی این هفته ما شاهد مسابقات دور چهارم جام حذفی هستیم اما هیچ چیزی برای تشویق وجود ندارد. باشگاه لوس امروز از فدراسیون فوتبال می‌خواهد تا پیوند با درآمد را خراب کند و شکاف عظیم میزان جایزه جام حذفی را جبران کند. تیم‌های بانوان در واقع یک درصد از میزان کل درآمد مردان در این رده را به خود اختصاص می‌دهند. این ارقام نمایانگر اختلاف نسبت حتی بالاتری از پول جایزه‌ای است که فیفا برای جام جهانی اهدا کرده است."

در اوایل ماه جاری سخنگوی اتحادیه فوتبال انگلیس گفته بود در حالیکه آنها تشخیص بدهند اختلافات جایزه بین مردان و زنان در مسابقات اختلاف قابل توجهی دارد با توجه به میزان پول حاصل از درآمد تجاری این شکاف را برطرف خواهند کرد. جام حذفی باشگاه‌های انگلیس در حالی حاضر بزرگترین تولید کننده منابع مالی برای اتحادیه فوتبال انگلیس است که در حال حاضر سالیانه مبلغی خدود 212 میلیون پوند درآمدزایی دارد. پس از پایان قرارداد SSE، شرکت برق اسکاتلندی که در زمینه تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی فعالیت می‌کند، در تابستان گذشته، فصل جاری مسابقات جام حذفی بانوان بدون حامی مالی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز