خبرگزاری کار ایران

هر آنچه باید از انتخابات فدراسیون فوتبال بدانید (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۲۱۴

ماراتن کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال از امروز (سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه) همزمان با ثبت‌نام برای حضور در انتخابات، آغاز می‎‌شود.

به گزارش ایلنا، براساس اطلاعیه اولیه، کاندیداها از امروز به مدت 10 روز کاری فرصت دارند که ثبت‌نام خود را انجام دهند و در انتخابات 25 اسفندماه شرکت کنند.

اولین قدم و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برای ثبت‌نام این است که هر کاندیدا باید موفق شود 10 فرم تأییدیه از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال بگیرد. هر عضو مجمع تنها یک امضا دارد و اگر آن امضا را پای فرم تأیید یکی از کاندیداها بزند، کاندیدای دیگر نمی‌تواند امضای او را داشته باشد. به همین دلیل با توجه به اینکه اعضای مجمع معمولاً بین 70 تا 75 نفر است، انتخابات فدراسیون فوتبال در بهترین حالت می‌تواند 7 کاندیدای نهایی داشته باشد. به شرط اینکه هیچ کاندیدایی بیشتر از 10 فرم نگیرد که در این صورت طبیعی است تهیه این 10 فرم تأییدیه برای سایر کاندیداها دشوار خواهد شد.

کاندیداها بعد از اینکه موفق شدند، فرم‌های تأییدیه از اعضای مجمع را جمع‌آوری و پروسه ثبت‌نام خود را تکمیل کنند، فرآیند انتخابات وارد مرحله دیگری می‌شود. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال بررسی ابتدایی مدارک نامزدها از سوی هیأت سه نفره با حضور دبیرکل، مسئول امور حقوقی فدراسیون و یک کارشناس به انتخاب هیأت رئیسه فدراسیون انجام خواهد شد و اسامی نفرات تأیید شده به مراجع ذی‌صلاح داده می‌شود تا صلاحیت‌ها احراز شود. از طرفی گفته می‌شود تاکنون حیدر بهاروند و ابراهیم شکوری از سوی فدراسیون فوتبال برای حضور در این هیأت سه نفره انتخاب شده‌اند و جایگاه سوم قرار است به نماینده وزارت ورزش اختصاص پیدا کند که هنوز معرفی نشده است.

چالش دیگر این انتخابات اما حضور داشتن یا نداشتن بازنشسته‌ها در انتخابات است. موضوعی که می‌تواند سرنوشت کاندیداها را تا حدود زیادی مشخص کند چرا که تعداد قابل توجهی از افرادی که تمایل دارند برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا شوند، بازنشسته هستند. گفته می‌شود نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی مراقب هستند تا برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی، از ورود هر بازنشسته‌ای به فرآیند انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال جلوگیری کنند. با این حال اما هنوز دستورالعمل رسمی مبنی بر ممنوعیت حضور بازنشسته‌ها در انتخابات به فدراسیون فوتبال نرسیده است.

از طرفی در آخرین اساسنامه فدراسیون که در سال 90 تدوین شده اصلاً به منع حضور بازنشسته‌ها در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اشاره‌ای نشده است و مطابق این اساسنامه تنها مانع برای حضور مدیران در انتخابات شرایط سنی است. در صورتی که مدیری سنش از 65 عبور کند، حق ثبت نام در انتخابات در هیچ سمتی را ندارد. البته در خصوص تصویب این اساسنامه که در سال 90 تدوین شده و اصلاح اساسنامه سال 86 است شک و تردیدهایی وجود دارد و هنوز مشخص نیست به بازنشسته‌ها اجازه ثبت‌نام داده می‌شود یا نه؟

از امروز که پروسه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال آغاز می‌شود، مهم‌ترین سؤال اهالی فوتبال این خواهد بود که چه کسی در نهایت موفق می‌شود در سمت رئیس فدراسیون فوتبال جایگزین مهدی تاج شود؟

به خصوص که در این انتخابات چندین طیف مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند و هر کدام از این طیف‌ها حامیانی دارند که می‌توانند سرنوشت انتخابات را تعیین کنند.

حسن کریمی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور یکی از مدیرانی است که شایعاتی درباره احتمال حضور او در انتخابات فدراسیون فوتبال بر سر زبان‌ها افتاده است. کسی که بعید به نظر می‌‎رسد رأی مجمع فدراسیون فوتبال را داشته باشد اما شانس خود را برای حضور در این انتخابات امتحان می‌کند.

مصطفی آجورلو و عزیز محمدی، دو کاندیدای دوره قبل انتخابات هستند که گفته می‌شود این دوره هم دوباره برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام خواهند کرد. دوره قبل آجورلو تنها 15 رأی از 75 رأی مجمع را کسب کرد و عزیز محمدی با تنها 6 رأی در انتخابات شکست خورد! با اینکه این دوره ممکن است هر دوی آنها با چالش‌های بازنشستگی مواجه باشند اما تا کنون نام آنها در میان افرادی است که زمزمه‌های حضورشان در انتخابات به گوش می‌رسد.

مشخص نبودن وضعیت بازنشستگان در انتخابات فدراسیون فوتبال باعث شده که نام حیدر بهاروند یا یکی از اعضای هیأت رئیسه فعلی در میان کاندیداهای احتمالی فدراسیون فوتبال دیده شود. هیأت رئیسه فعلی که می‌دانند در صورت تغییر ریاست فدراسیون فوتبال به احتمال زیاد جایی در فدراسیون نخواهند داشت، در تلاش هستند که نماینده خود را در این انتخابات داشته باشند.

مهدی محمدنبی گرچه چند سالی است که از سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال رفته و از فدراسیون دور بوده اما گویا بار دیگر هوای بازگشت به سر دارد و بعید نیست نبی که روی حمایت وزارت ورزش، اتحادیه باشگاه‌ها و علی کفاشیان برای این انتخابات حساب ویژه‌ای باز می‌کند  قطعاً یکی از چهره‌های خبرساز و تأثیرگذار در هفته‌های آینده منتهی به انتخابات باشد.

محمد دادکان هم یکی دیگر از افرادی است که نامش به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح شده است. اینطور که شنیده می‌شود این بار خود او هم تمایل دارد که در این انتخابات شرکت کند اما معلوم نیست با حضور او در این انتخابات موافقت شود!

در کنار این کاندیداها، کاندیدای جوانی هم هست که تلاش‌های خود را برای حضور در سمت ریاست فدراسیون فوتبال آغاز کرده است. کسی که در دوره قبلی انتخابات فدراسیون فوتبال هم یکی از کاندیداها بود و با اینکه موفق شده بود بیش از 10 فرم تأیید از اعضای مجمع را داشته باشد اما به دلیل ماجراهای اختلاف شدید گودرزی وزیر وقت و عزیزی خادم و همچنین مسائلی که در کمیته سه نفره تعیین صلاحیت فدراسیون فوتبال با حضور علی کفاشیان، علیرضا اسدی دبیرکل وقت و نماینده وزارت ورزش و جوانان وقت پیش آمد، عزیزی خادم رد صلاحیت شد.

این نام‌ها از امروز فرصت دارند که برای جمع‌آوری 10 امضای خود اقدام کنند و شانس خود را امتحان کنند. حیدر بهاروند به دلیل اینکه ارتباط تنگاتنگی با اعضای مجمع و بخصوص، رؤسای هیأت‌ها و مدیران باشگاه‌ها دارد، تعیین‌کننده ویژه این انتخابات است. او چهار سال رئیس سازمان لیگ بوده و حالا مدیران فوتبال در لیگ‌های برتر و یک و دو، مطمئناً نظر او را برای انتخابات فدراسیون فوتبال در نظر می‌گیرند. به همین دلیل است که حضور برخی نام‌های بزرگ و کارنامه پس داده هم نمی‌تواند ملاک رأی آوردن آنها باشد و شاید بسیاری از آنها نتوانند 10 امضای‌شان را از مجمع فدراسیون فوتبال بگیرند و وارد جریان انتخابات شوند.

این انتخابات اما اگر نتواند نقطه عطفی در مدیریت فدراسیون فوتبال باشد، در صورت ادامه روند فعلی مدیریتی، بدون شک می‌تواند فوتبال ایران را با ضربه‌های بیشتری مواجه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز