خبرگزاری کار ایران

بسکتبال NBA در شهر عشاق (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۵۲۹

لیگ ملی بسکتبال آمریکا (NBA) این هفته به پاریس می‌رود تا بازی سالانه خود در اروپا را برگزار کند.

به گزارش ایلنا، هواداران از سراسر قاره خود را می‌رسانند برای مسابقه بین یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر NBA؛ میلواکی باکس که ستاره‌اش جیانیس آنتتوکونومپو، برنده جایزه بهترین بازیکن سال است و همچنین شارلوت هورنتس که مالکش، مایکل جردن بیش از هر بازیکن دیگری در توسعه NBA به اروپا نقش داشت. این نودودومین‌بار است که اروپا یک بازی NBA را برگزار می‌کند که از هر منطقه دیگری بیرون آمریکا بیشتر است اما نخستین‌بار بعد از سال 2010 است که دو تیم NBA در پاریس به مصاف هم می‌روند. سالن O2Aena در لندن در یک دهه اخیر 9بار مملو از جمعیت شده اما چرا این تغییر صورت گرفت؟

از لندن تا پاریس

رالف ریورا مدیر اجرایی NBA در اروپا و خاورمیانه توضیح می‌دهد: «مشتاق بازی در پاریس هستم اما این به معنای بی‌احترامی به لندن نیست، این شهر و ورزشگاهش فوق‌العاده هستند اما فکر کردیم وقتش رسیده بازی را در جای دیگری برگزار کنیم. ما سه عامل را مدنظر داشتیم؛ هواداران، خواست تیم‌ها و اندازه و ظرفیت ورزشگاه. با این سه عامل خیلی از نامزدها کنار رفتند.» پاریس هم باید قدردان نوسازی هتل آکور باشد که زمینه را برای بازگشت NBA به پایتخت فرانسه فراهم کرد.

بسکتبال NBA در شهر عشاق (گزارش)

فرانسه به‌عنوان مقصد

از نظر علاقه هواداران، فرهنگ بسکتبال در فرانسه عامل مهم دیگری بود. فرانسه در حال حاضر بازار شماره یک NBA در اروپا از نظر فروش تیم‌ها است و تیم دوم اروپا بعد از انگلیس از نظر میزان مشترکین تماشای بازی‌های NBA محسوب می‌شود. اسپانیا، آلمان و ایتالیا سه تیم دیگر طراز اول اروپا در این رده‌بندی هستند. ریورا ادامه می‌دهد: «فدراسیون بسکتبال فرانسه 700هزار عضو دارد که نزدیک به 200هزارتای آن زنان هستند که از نظر ورزش‌های تیمی اول هستند. آنها فدراسیون و لیگی قوی دارند و برای همین است که شما می‌بینید در جام‌جهانی سال گذشته فرانسه، آمریکا را شکست داد. من یک اکوسیستم بسکتبالی بزرگ در فرانسه می‌بینم. فدراسیون قوی باعث ایجاد بازیکنان بزرگ می‌شود و این در میان هواداران علاقه به‌وجود می‌آورد و همین باعث آمدن NBA به جمع آنها می‌شود.»

از نظر تعداد نماینده در NBA هم فرانسه آمار چشمگیری دارد. در روز اول بازی‌های این فصل بیشترین نماینده متعلق به فرانسه بود و 11 بازیکن از این کشور در بازی‌ها حضور داشتند. اسطوره‌هایی مثل تونی پارکر که سابقه چهار قهرمانی NBA دارند، یکی از اعضای فعال برنامه‌های این هفته هستند، رودی گوبر هم فصل قبل به‌عنوان بهترین بازیکن دفاعی سال انتخاب شد.

ریورا ادامه می‌دهد: «ما این فصل را با 108 بازیکن ملی‌پوش از 38 کشور شروع کردیم، 16تای آنها اروپایی هستند، فقط کمیت نیست، کیفیت هم هست. جیانیس از یونان، دونچیچ از اسلوونی بازیکن تازه‌وارد سال شد و رودی گوبر از فرانسه، بازیکن دفاعی سال. اینها بهترین بهترین‌ها هستند از اروپا که در لیگ ما بازی می‌کنند و این همان چیزی است که ما را تبدیل به یک برند جهانی می‌کند. اگر این را یک هرم بدانید، ما در رأس آن هستیم.»

بسکتبال NBA در شهر عشاق (گزارش)

بازگشت ستاره‌ها به اروپا

این بازی حس مضاعفی برای هواداران اروپایی NBA دارد؛ آنتتوکونومپو و باکس به اروپا برمی‌گردند که در سال 2015 در لندن توانسته‌اند نیویورک‌نیکس را شکست دهند، اما حالا ستاره اروپایی آنها به‌عنوان بهترین بازیکن NBA انتخاب شده.

هورنتس شاید در این بازی دارای شانس کمتری باشد اما این تیم هم روابط خود را با اروپا دارد. رابطه جردن کاملاً آشکار است. او ستاره «تیم رویایی» بود که NBA را مسخر کرده بود و ستاره‌هایش در المپیک 1992 بارسلونا یک جریان هواداری عظیم در اروپا برای خود ایجاد کردند. جردن همچنین رهبر تیم شکست‌ناپذیر شیکاگوبولز بود که سلطه غیرقابل تکراری درست کرد. ریورا می‌گوید: «رابطه جردن و پاریس خیلی قدیمی است، برند جردن در این شهر بسیار قوی است بنابراین برای پاریس و فرانسه میزبانی از جردن و تیمش، شارلوت هورنتس اهمیت زیادی دارد. تونی پارکر را هم به یاد بیاورید که آخرین تیمی که برایش بازی کرد، هورنتس بود. نیکلا باتوم هم برای شارلوت بازی می‌کند. شارلوت سال‌ها قبل در یک مسابقه پیش‌فصل در پاریس بازی کرده است.»

بسکتبال NBA در شهر عشاق (گزارش)

قدرت یک مسابقه اما اینها همه کسانی که راه پاریس را در پیش می‌گیرند، نیستند. اسطوره NBA، کریم عبدالجبار در جایگاه تماشاگران خواهد بود به علاوه دو بازیکن بزرگ تاریخ هورنتس؛ ماگزی بوگوئس و دل کاری. دیکمبه موتومبو و رونی توریاف نیز دو چهره مشهور فرانسوی هستند. اینها همه بخشی از تلاش‌های NBA برای قدرت بخشیدن به یک مسابقه است. ریورا می‌گوید: «برگزاری چنین مسابقه‌هایی می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور مورد استفاده قرار گیرد. اوج تجربه ما بازی زنده است و اینکه آن را در یک ساعت پیک که همه اروپا آن را تماشا کنند به فروش برسانیم و با اینها می‌توانیم به جامعه NBA ارزش و اعتبار بیشتری ببخشیم. این هفته واقعاً هفته NBA در پاریس بوده. در طول هفته فعالیت‌های پایه NBA با فدراسیون بسکتبال فرانسه صورت گرفت. یک برنامه داریم که اسمش را اتفاق هواداری گذاشته‌ایم. در آن اسطوره‌ها شرکت می‌کنند، نمادها هستند و تیم‌های جوانان بازی می‌کنند و این یک جشن کوچک است که در جریان برگزاری بازی‌ها به انجام می‌رسد.»

او با اشاره به اینکه شرکای NBA هم فعالیت‌های تجاری خود را انجام می‌دهند می‌گوید: «نایکی، برند جردن، گاتورید، فوت لاکر، بیتز و چند تای دیگر تبلیغات می‌کنند. شرکت‌های فرانسوی هم با کمال میل در این برنامه‌های تجاری مشارکت می‌کنند، بانک پستال، FDJ، یوپلایت و آکور هتلز همه به بهتر برگزار شدن این مسابقه کمک می‌کنند و باعث شده‌اند سطح آن بالاتر برود.»

جای بعدی کجاست؟

واقعیت این است که برگزاری NBA در اروپا یک پیروزی تجاری بزرگ به حساب می‌آید و برای همین تلاش می‌کنند فعالیت خود را در بازار اروپا گسترش دهند. بعد از یک دهه بازی در لندن انتقال به پاریس می‌تواند دروازه‌های جدیدی را باز کند. به‌نظر می‌رسد برنامه بلندمدت ریورا چرخش میزبان در اروپا باشد اما لب بسته می‌ماند درباره اینکه مقصد بعدی چه شهر و کشوری است. آن عوامل علاقه هواداران، ظرفیت و قابلیت استادیوم نقش مهمی دارند در اینکه انتخاب بعدی کدام است، اما از نظر ریورا شهر مقصد هم اهمیت بالایی دارد: «سال گذشته و امسال ما هوادارانی از 30 کشور مختلف داشتیم که برای تماشای این مسابقه آمدند.» اگر فاکتور شهر را دارای اهمیت بیشتری بدانیم میزبان‌های زیادی پیدا می‌شوند. فعلاً که NBA به پاریس برگشته، هواداران بسکتبال در اروپا می‌توانند شاهد هنرنمایی برخی از بزرگترین ستاره‌های این رشته باشند که یکی از آنها از خودشان است. همین برای اینکه هفته خیلی خاصی داشته باشند، کافی است.

منبع: فورب / پاتریک ماری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز