خبرگزاری کار ایران

یحیی- فرهاد؛ یک مقایسه خیلی جذاب!

نگاهی به شباهت و تفاوت‌های گل‌محمدی و مجیدی روی نیمکت سرخابی‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۴۴۲

هم هواداران استقلال فرهاذ مجیدی را دوست دارند و هم پرسپولیسی‌ها یحیی گل‌محمدی را می‌پسندند، اما جنس این دوست داشتن‌ها با هم متفاوت است

به گزارش ایلنا،وقتی در طول نیم‌فصل اول آندرا استراماچونی و گابریل کالدرون کورسی شانه به شانه داشتند، شاید هیچکس در ایران حتی تصورش را هم نمی‌کرد این دو مربی بعد از صدرنشین کردن تیم‌های‌شان جدا بشوند و بروند. حالا اما این اتفاق رخ داده و پرسپولیس و استقلال در نیم‌فصل دوم با هدایت یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی به پیش خواهند رفت. گل‌محمدی 48 ساله و فرهاد مجیدی 43 ساله چند تفاوت و یک شباهت جالب با هم دارند که مرور آنها خالی از لطف نیست.

گل‌محمدی ملی، فرهاد باشگاهی

هم یحیی گل‌محمدی و هم فرهاد مجیدی در دوره فوتبال‌شان بازیکنان خوبی بودند. با این وجود شاید بتوان گفت فرهاد در عرصه باشگاهی موفق‌تر بود و یحیی در حوزه ملی. به هر حال اسم مجیدی با استقلال پیوند خورده و او بعد از انتقال از بهمن کرج، در ایران دیگر پیراهن هیچ تیمی غیر از استقلال را به تن نکرد. یحیی اما یک دوره از پرسپولیس کنار گذاشته شد تا بعد از اثبات دوباره توانایی‌های فنی‌اش در فولاد خوزستان دوباره به جمع سرخپوشان پایتخت برگردد. در نقطه مقابل مجیدی به ندرت یک مهره مهم برای تیم ملی بوده. تعداد مسابقات ملی او در عدد 45 متوقف مانده که از این تعداد هم کمتر می‌توان مسابقه‌ای مهم و حیاتی را به یاد آورد. فرهاد در این تعداد بازی ملی 10 گل هم به ثمر رسانده است. آن طرف قصه یحیی گل‌محمدی برای سال‌ها عضو ثابت خط دفاعی تیم ملی بود؛ کسی که 74 بازی ملی انجام داد و پنج گل هم به ثمر رساند. گل دقیقه آخری و ناکافی یحیی به ایرلند جنوبی در پلی‌اف راهیابی به جام‌جهانی 2002 مشهورترین قاب از روزگار حضور گل‌محمدی در تیم ملی است.

یکی موفق، یکی موقت

کارنامه مربیگری یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی اما با هم قابل مقایسه نیست. یحیی فقط 5 سال بزرگر از فرهاد است، اما حدود یک دهه زودتر از او سرمربی شد. گل‌محمدی در سال‌های طولانی فعالیتش به عنوان سرمربی، تیم‌های گوناگون را اداره کرده و حتی دو عنوان قهرمانی جام حذفی هم به دست آورده است. او در شرایطی برای دومین بار روی نیمکت پرسپولیس قرار می‌گیرد که فرهاد مجیدی هم دومین تجربه سرمربیگری‌اش در استقلال را پشت سر می‌گذارد؛ اما بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد. یحیی چهار سال قبل از هدایت پرسپولیس کار سرمربیگری را شروع کرد و شش سال پس از برکناری از این تیم نیز تجربه اندوخت، در حالی که مجیدی کمتر از 10 ماه است سرمربی شده و در یک فاصله هفت ماهه برای دومین بار رهبری آبی‌ها را به دست می‌گیرد. در این سال‌ها هر چقدر یحیی موفق بوده، مجیدی حکم «موقت» را داشته؛ بار اول در استقلال و بار بعد در تیم ملی امید که آبش با حمید استیلی در یک جوی نرفت و خیلی زود خودش را کنار کشید.

محبوبیت فرهاد، مقبولبت یحیی

هم هواداران استقلال فرهاذ مجیدی را دوست دارند و هم پرسپولیسی‌ها یحیی گل‌محمدی را می‌پسندند، اما جنس این دوست داشتن‌ها با هم متفاوت است. در مورد فرهاد باید از کلیدواژه «محبوبیت» استفاده کرد، اما بهترین کلمه برای توصیف شرایط گل‌محمدی در پرسپولیس «مقبولیت» است. استقلالی‌ها در زمان بازیگری فرهاد، عاشق او بودند؛ یک فانتزی‌باز فتوژنیک و خوش‌چهره که گل‌های مهمی هم به رقیب سنتی زد. ماجرای یحیی اما اینطور نیست. او شاید بین 15 ستاره اول مورد علاقه هواداران پرسپولیس هم نبوده باشد، اما این توانایی‌های فنی گل‌محمدی است که این مدافع پیشین سرخ‌ها را به چهره‌ای ویژه نزد پرسپولیسی‌ها تبدیل می‌کند. با توجه به فوتبال خوبی که معمولا تیم‌های یحیی بازی می‌کنند، بسیاری از هواداران او را بهترین مربی ایرانی موجود می‌دانند. درست به همین دلیل هم حضور گل‌محمدی در پرسپولیس با استقبال بیشتری نسبت به نشستن مجیدی روی نیمکت استقلال مواجه شده؛ چه اینکه مردم می‌دانند آنچه اینجا قرار است کار را در بیاورد، فن و مهارت مربیگری است، نه محبوبیت به جا مانده از دوران بازیگری!

چهره جذاب در مقابل تیم جذاب

طبعا از حالا به بعد حضور یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی در بزرگترین تیم‌های لیگ برتر مورد توجه ویژه رسانه‌ها خواهد بود. در این مورد می‌توان گفت هر کدام از این دو، از یک جنبه خاص جذابیت رسانه‌ای دارند. فرهاد مجیدی بیشتر خودش جذاب است؛ حرف‌هایی که می‌زند و البته اسمش که تحت هر شرایطی کلیک‌خور دارد. به یاد بیاورید او چگونه در همان فرصت کوتاه چند هفته‌ای روی نیمکت استقلال در پایان فصل گذشته خبرساز ظاهر شد و آن مصاحبه تند را علیه پشت‌پرده‌ها و اشتباهات تعمدی در فوتبال ایران انجام داد. این شر و شور اما در یحیی بسیار کمتر است. او معمولا مصاحبه جنجالی ندارد، اما اتفاقات جذاب، در تیمش رخ می‌دهد؛ بازی‌های نسبتا روان و تهاجمی، پیروزی‌های پرگل و البته لغزش در بزنگاه‌ها! خیلی‌ها می‌گویند یحیی مرد بازی‌های بزرگ نیست؛ حالا این گزاره یک بار دیگر تست خواهد شد.

شباهت؟ ماموریت بسیار سخت

شاید بزرگترین وجه تشابه موجود بین یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی، این باشد که هر دوی آنها کار بسیار سختی را قبول کرده‌اند. استراماچونی در استقلال محبوبیت خارج از وصفی داشت و تیمش هم این اواخر روند فوق‌العاده‌ای پیدا کرده بود. حالا مجیدی برای نگه داشتن آن فرم، کار دشواری دارد؛ ماموریتی که اگر نگوییم غیرممکن است، در همین سطح به نظر می‌رسد. یحیی گل‌محمدی هم شرایط مشابهی دارد. او تیمی را تحویل گرفته که با سه امتیاز اختلاف در صدر جدول است، به نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده، با هفت پیروزی پیاپی راهی تعطیلات شده و بیشترین برد و کمترین گل خورده لیگ را دارد. طبیعتا پاسداری از همه این آیتم‌ها کار سختی است و هر کجا پای یحیی بلغزد، همین آمار درخشان بر سرش آوار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز