خبرگزاری کار ایران

پیامدهای مهاجرت کیمیا علیزاده؛ آیا او از خطوط قرمز عبور کرده است؟

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۶۹۴

کیمیا علیزاده مدالیست ایران در المپیک ریو به خارج از ایران مهاجرت کرده است. این مهاجرت چه پیامدهایی برای او و ورزش ایران و همچنین حاکمیت دارد؟ آینده کیمیای غیرایرانی چطور پیش می‌رود؟

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری ورزش زنان ایران، آی دبلیو اسپورتس، کیمیا علیزاده مدال آور ایران در المپیک ریو و اولین دختر مدال آور ایران در ادوار المپیک بر اساس خبری که شامگاه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ منتشر شد مهاجرت کرده است و قرار است در کشور دیگری تکواندو را ادامه دهد.

تصویری بی کیفیت از او منتشر شده که او را بی حجاب در جمع سایر هم تیمی‌هایش نشان می‌دهد. او دومین ورزشکار ایرانی در ۱۰ روز اخیر است که تصویری بدون حجاب از او نشر داده می‌شود. نفر اول میترا حجازی پور شطرنج باز بود.

در این شرایط این سوال وجود دارد که چه پیامدهایی پس از این مهاجرت برای کیمیا علیزاده وجود خواهد داشت. در بعد اول، این اثر را در تکواندوی ایران بررسی می‌کنیم. کیمیا علیزاده نه یک مهره‌ی سوخته، بلکه مهره‌ای به سایه رانده شده در تکواندوی ایران بود و علت این رانده شدن به سایه، آسیب‌ها و شرایط بدنی نامناسب او بود.

بین مهاجرت یک مهره آماده رزم و رقابت و گزینه موفقیت و مدال آوری در آسیا و المپیک و مهره‌ای که دچار مشکلات زیادی است و حداقل در حال حاضر توان رقابت ندارد، تفاوت زیادی وجود دارد. به دلیل همین وضعیت نامساعد بدنی و آسیب‌ها، خروج کیمیا آسیبی فنی برای تیم ملی در حال حاضر محسوب نمی‌شود.

بر خلاف آنچه در برخی محافل در مورد حضور او در المپیک توکیو با پرچمی غیر از پرچم ایران عنوان شده، کیمیا علیزاده قادر به حضور در المپیک توکیو نیست و شرایط جسمانی او این فرصت را به او نمی‌دهد به همین دلیل است که کیمیا باید شانس خود را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس آزمایش کند.

او در فاصله بین دو المپیک ریو و توکیو دچار چالش‌های فراوانی شد و بارها بیماری و آسیب دیدگی امان او را برید. جسم کیمیا علیزاده به طور مداوم تحت درمان و دارو بود و این شرایط کار را برای او به شکل منحصر بفردی پیچیده کرد. علاوه بر این، او باید با فشارهای روانی ناشی از انتظارات و کلمات نیز مقابله می‌کرد.

مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی چندی پیش در گفتگویی عنوان کرده بود که کیمیا امکان حضور در تیم ملی در حال حاضر را ندارد اما امیدوار است با توجه به سن و سال کم او، بار دیگر و طی یکی دو سال کیمیا را در تیم ملی ببیند.

از سوی دیگر کیمیا علیزاده به واسطه اینکه در ریو مدال گرفت مورد توجه بود. این توجه از سوی حاکمیت و دولت، وزارت ورزش و بدنه عامه جامعه به سوی او سرازیر بود و اکنون، تغییر تابعیت می‌تواند این جایگاه را در مورد او متزلزل کند.

به عبارت دیگر از کیمیا علیزاده در ایران، تا همیشه به عنوان اولین دختر مدال آور المپیکی ایران یاد خواهد شد اما او بدون تردید از سوی رسانه‌های دولتی و هر چیزی که به نوعی با حاکمیت در ایران مرتبط است بایکوت خواهد شد زیرا از ۲ خطر قرمز عبور کرده: یکی تابعیت ایران و دیگری حجاب.

با این حال، این عبور از خطوط قرمز چیزی را برای کیمیا علیزاده تغییر نمی‌دهد. او تصمیم گرفته آینده خود را در خارج از ایران بسازد. مسیری که پیش تر راحله آسمانی با موفقیت طی کرده و ورزشکاران ایرانی دیگری نیز دست به این اقدام زده‌اند.

شاید تکواندو و بازگشت به اوج، تنها هدف او از مهاجرت نباشد. حتی این احتمال وجود دارد که او هرگز نتواند به اوج بازگردد اما تصمیم به مهاجرت، نه فقط تصمیمی برای آینده ورزشی او بلکه برای دورنمای زندگی شخصی او بود. به طور واضح، او دیگر نمی خواست در ایران زندگی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز