خبرگزاری کار ایران

هراتیان: هیچ بازیکن هپاتیتی فوتبال جذب نشده/ از گذشته تلخ باید برای آینده بهتر درس گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۱۶۸

رییس ایفمارک گفت: معاینات پیش از فصل با الگوبرداری از آنچه در آیین نامه فیفا آمده، صورت می گیرد و با توجه به ابلاغ وزارت ورزش و جوانان معاینات بازیکنان خارجی برای بیماری هپاتیت نیز با دقت انجام شده و اکنون بازیکن خارجی که ناقل هپاتیت باشد، نداریم.

به گزارش ایلنا، زهره هراتیان وظیفه اصلی ایفمارک را به دور از حاشیه و جنجال معاینات بیش از فصل بازیکنان در لیگ برتر فوتبال ایران دانست و تصریح کرد: معاینات ما بر اساس الگو برداری از فیفا صورت می‌گیرد بطوریکه  اضافه تر از فیفا و بر اساس آنچه در دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان تاکید شده است در ایفمارک معاینات خونی برای بررسی بیماریهای عفونی همچون ایدز و هپاتیت هم صورت خواهد گرفت.

رییس ایفمارک بار دیگر ابلاغیه وزارت ورزش و جوانان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: از سال 1394 و قبل از اغاز فصل از کلیه بازیکنان داخلی و خارجی تست های بیماریهای عفونی گرفته می شود و اگر بازیکنی دارای ویروس فعال هپاتیت باشد، اجازه حضور او را صادر نمی‌کنیم و در شرایطی که ویروس هپاتیت غیر فعال باشد تحت آموزش و مراقبت می‌توانند در رقابت های لیگ حضور یابند.

راتیان با اشاره به این مهم که معاینات پیش از فصل بر اساس معیارهای جهانی و همچنین قوانین داخلی بصورت کامل صورت گرفته  است، گفت: تاکید می کنم از سال 94 هیچ بازیکنی چه ایرانی و چه خارجی مبتلا به ویروس ناقل ایدز وجود نداشته و بازیکن خارجی مبتلا به هپاتیت ناقل هم اجازه حضور پیدا نکرده است و در لیگ برتر فصل جاری هم هیچ بازیکن هپاتیتی هم نداریم.

رییس ایفمارک اهمیت نحوه قراردادهای بازیکنان خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران را مهم برشمرد و توضیح داد: اگر باشگاهی با بازیکنی قرارداد منعقد کند و در متن هم آمده باشد که عقد قرارداد با تست پزشکی اعتبار دارد و بعد از امضا بازیکن در تست پزشکی شرکت کند و در معاینات مشخص شود که دارای ویروس هپاتیت است، این حق از بازیکن سلب نمی شود و می تواند نسبت به قراردادی که امضا کرده  مطالبه داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از امضای هر گونه قراردادی حتی اگر منوط به تست پزشکی باشد، ابتدامعاینات انجام  و سپس قرارداد منعقد شود.

زهره هراتیان اهمیت حقوق اجتماعی بازیکنان هپاتیتی و لزوم اطلاع باشگاه و هم تیمی های یک بازیکنان هپاتیتی را دو مقوله قابل بحث و مجزا عنوان کرد و توضیح داد: به هرحال نمی توانیم یک بازیکن هپاتیتی را از حقوق اجتماعی اش محروم کنیم. فردی با ویروس هپاتیت به هر حال در یک شرایط خاص می تواند ناقل باشد یا اگر هم ویروسش غیرفعال باشد در عین حال باید  باشگاه و هم تیمی هایش از این بیماری مطلع باشند چرا که حق آنهاست بدانند. بطور مثال پزشکی که می خواهد به بازیکنی که دارای بیماری هپاتیت آمپول تزریق کند، خب حق طبیعی دارد از بیماری طرف مقابل مطلع باشد. در هرصورت باید در این مورد همه موارد را در نظر بگیریم از حق اجتماعی بازیکن تا باشگاه و هم بازیهایش.

رییس ایفمارک تاکید کرد: برای حل موضوعاتی که در خصوص بیماری های هپاتیتی وجود دارد، باید قانون جامع تری وجود داشته باشد بطوریکه قبل از انکه در عرصه ورزش این معاینات صورت بگیرد که هر بازیکن خارجی آیا از سلامتی کامل برای قرارداد برخوردار است یا خیر؛ باید به یک قانون در کشور تبدیل شود تا اصلا ورود هر خارجی دارای بیماری هپاتیت یا ایدز به کشور با فیلترهای خاص انجام شود.

هراتیان درباره  فعالیت کنونی ایفمارک در مقایسه با دورانی که کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود، اظهار داشت: تحلیل گذشته تا آنجا خوب است که بتوان از ان در جهت ساخت یک آینده خوب بهره  گرفت، بنابراین قصد ندارم دیگر به آن دوران که اتفاقات تلخی افتاد فکر کنم و گذشته هرچند تلخ بود اما باید رو به جلو با هدف پیشرفت کشور حرکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز