خبرگزاری کار ایران

بارسلونا – رئال؛ ال‌کلاسیکو هژمونی برای تغییر قدرت

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۵۶۵

ال‌کلاسیکو که قرار بود در هفته دهم لالیگا باشد امشب با تأخیر 53 روزه برگزار می‌شود و پس از 16 هفته پا به پای هم پیش آمده‌اند.

به گزارش ایلنا، هر دو 35 امتیازی هستند و بارسا تنها به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به رئال مادرید صدرنشین است. نتایج اخیر دو تیم هم کاملاً شباهت دارد و در 5 بازی قبلی چهار برد و یک تساوی داشته‌اند. بارسا در شروع هفته در زمین رئال سوسیه‌داد به تساوی 2-2 رسید و رئال مادرید فرصت صدرنشینی را با تساوی یک - یک مقابل والنسیا از دست داد.

در سال‌های گذشته دو تیم به ندرت چنین رقابت نزدیکی در لالیگا را تجربه کرده‌اند. بارسا در 5 فصل گذشته توانسته 4 بار قهرمان اسپانیا شود و زیدان در دوره اول مربیگری‌اش تنها یک بار این قهرمانی را تجربه کرد. در عوض مربی فرانسوی موفقیت فوق‌العاده‌ای در اروپا داشت و سه فصل متوالی قهرمان لیگ قهرمانان شد.

در بازی رفت فصل گذشته هدایت رئال با خولن لوپتگی بود که شکست سختی خورد و تیمش در نوکمپ 5 بر یک مغلوب شد. مربی سابق تیم ملی اسپانیا خیلی زود برکنار شد و جایش را به سانتیاگو سولاری داد، ولی این مربی هم در بازی برگشت با یک گل تسلیم شد. سولاری در دو مسابقه جام حذفی هم نتوانست بهتر عمل کند و پس از تساوی یک - یک بازی رفت، در بازی برگشت با سه گل شکست خورد.

عملکرد فصل گذشته رئال به قدری بد بود که پرز مجبور شد سراغ سومین مربی برود و زیدان را برگرداند. مهم‌ترین دلیلی که مربی فرانسوی رضایت داد پیش از پایان فصل برگردد، ترمیم تیم و تسریع نقل و انتقالات تابستانی است. مهم‌ترین خریدهای رئال برای فصل جدید ادر میلیتائو، فرلان مندی، ادن هازار و لوکا یوویچ بودند. همچنین رودریگو که یک سال زودتر از سانتوز خریده شده بود به تیم اضافه شد. بزرگترین ناکامی رئال در پنجره تابستانی پل پوگبا نام داشت.

بارسا در پنجره تابستانی به اندازه حریفش فعال نبود. مهم‌ترین خرید این تیم آنتوان گریزمان بود که پس از شروع نه چندان خوب به تدریج در ترکیب بارسا جا می‌افتد و در دو بازی اخیر لالیگا دو گل زده است. مشکل بزرگ بارسا اما این است که نشانه‌هایی از فوتبال سیال سال‌های اخیر در این تیم دیده نمی‌شود و تیم بیش از اندازه به مسی وابسته است.

بارسا فصل گذشته موفق شد با یازده امتیاز اختلاف نسبت به اتلتیکو مادرید و 19 امتیاز نسبت به رئال قهرمان شود، ولی در فصل جدید خبری از این برتری نیست و همین هواداران را نگران کرده. بارسا نه توانسته در نتیجه‌گیری موفق باشد و نه نمایش این تیم چندان راضی‌کننده بوده.

خط میانی که زمانی نقطه قوت بارسا بود مشکلات آشکاری دارد و بوسکتس، تنها بازمانده خط میانی درخشان دوره پپ افت محسوسی را تجربه می‌کند. تیم فعلی بیش از تمام تیم‌های فصول اخیر بارسا تمایل به استفاده از توپ‌های بلند دارد و انگار فلسفه باشگاه آرام آرام فراموش می‌شود.

رئال هرچند شروع خوبی نداشت و شکست سنگین در پاریس با انتقادات زیادی روبه‌رو شد، ولی زیدان پس از آن توانست به تعادل خوبی در دفاع و حمله برسد. راهکار مربی فرانسوی برای تقویت قدرت دفاعی خط میانی اضافه کردن فدریکو والورده بود. حالا هافبک جوان اروگوئه‌ای در کنار کاسمیرو گزینه‌های اصلی خط میانی هستند و از بین کروس و مودریچ که از روزهای اوج فاصله دارند، معمولاً یک نفر بازی می‌کند.

هازار هم پس از شروع ضعیف به تدریج با تیم هماهنگ شد، هرچند امشب به دلیل مصدومیت غایب است. امید زیدان در خط حمله اما بیش از همه به بن‌زما است که بعد از رفتن رونالدو به مهاجم اصلی تیم تبدیل شده و مثل مسی 12 گل زده. رودریگو هم در ترکیب تیم جا افتاده و در ترتیب مهاجمان جلوتر از بیل و وینیسیوس است.

اگر زیدان ترکیب اصلی‌اش را تقریباً پیدا کرده و سیستم چرخشی‌اش تنها برای استراحت دادن به بازیکنان است، والورده هنوز به دنبال فرمول ایده‌آل می‌گردد.

در شرایطی که دو تیم رقابت خیلی نزدیکی دارند، تیم برنده بازی امشب می‌تواند از نظر روحی موقعیت بهتری پیدا کند. اگر بارسا در نوکمپ به سه امتیاز برسد، می‌تواند ادعا کند که با وجود مشکلات درون تیم همچنان برتر از رئال و هنوز با مسی در اسپانیا مهارناپذیر است. در عوض برتری رئال که در شش ال‌کلاسیکوی آخر بردی نداشته به معنی این است که زیدان با تیم جدیدش پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و سی و چهارمین قهرمانی در لالیگا دور از دسترس نخواهد بود. این بازی فقط برای سه امتیاز نیست و می‌تواند هژمونی فوتبال اسپانیا را تغییر دهد.

یادداشت: آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز