خبرگزاری کار ایران

مارکو رز: ظهور یورگن کلوپ جدید در بوندس لیگا

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۲۷۴

سرمربی تیم بورسیا مونشن گلادباخ با صدرنشینی در بوندس لیگا و رفتارهای شبیه به سرمربی اسبق بورسیا دورتموند به یورگن کلوپ جدید لقب گرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، اگر با گذشت 14 هفته از مسابقات بوندس لیگا به صدر جدول نگاه کنیم متوجه حضور تیمی هستیم که با حضور تیم‌هایی مثل بایرن مونیخ و دورتموند، حضورش خیلی قابل پیش بینی نبوده است. مردی که امروز به همراه تیمش در صدر جدول رده بندی رقابت‌های لیگ آلمان ایستاده روزگاری دست راست آخرین برنده لیگ قهرمانان اروپاست و این روزهای برای خودش اسم و رسمی به پا کرده است.

"من در هر موردی به مارکو اعتماد دارم"؛ این ستایش یورگن کلوپ، سرمربی فعلی لیورپول در وصف سرمربی است که فصل گذشته با ردبول سالزبورگ در لیگ اتریش فاصله کمی با قهرمانی داشت. "مارکو می تواند هر شغلی داشته باشد و می تواند هر شغلی را هم انجام دهد. او واقعاً باانگیزه‌ترین مربی حال حاضر است. همه در مورد وی سؤال می‌کنند."

مارکو رز: ظهور یورگن کلوپ جدید در بوندس لیگا

اما یورگن کلوپ، مارکو رز را از کجا می‌شناسد؟ کلوپ زمانی که رز به عنوان مدافع بازی می‌کرد سرمربیگری این بازیکن را برعهده داشت و شش سال در ماینز با هم همکاری داشتند که حتی به بوندس لیگا صعود کردند و به یوفا کاپ هم رسیدند. در سال 2008 وقتی کلوپ به مقصد دورتموند چمدان بست، رز در ماینز ماند و با خداحافظی از دنیای حرفه‌ای به عنوان دستیار مربی در همان تیم وارد عرصه جدیدی شد.

از سال 2013 تا 2017، رز به عنوان مربی جوانان در ردبول سالزبورگ مشغول به کار بود و پس از هدایت تیم زیر 19 ساله‌های این باشگاه در لیگ جوانان یوفا، به عنوان مربی جوانان در باشگاه حاضر شد. فصل بعد، اولین بار به عنوان سرمربی تیم بزرگسالان، بوندس لیگا اتریش را به دست آورد و به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا رسید. در فصل 2018-19 ، سرمربی اتریشی دبل کرد و شباهت‌هایی از کلوپ را به نمایش می‌گذاشت. به همین دلیل سرمربی متولد لایپزیگ مورد توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگتر به ویژه در آلمان قرار گرفت و پیشنهادهای مناسبی را دریافت می‌کرد.

به غیر از شالکه و ولفسبورگ که به شدت با این سرمربی 43 ساله در ارتباط بودند همچنین هافنهایم هم مایل به عقد قراردادی رسمی بود که آنها دنبال این بودند وی را به عنوان جانشین یولیان ناگلزمان تبدیل کنند. در عوض، رز بورسیا مونشن گلادباخ را انتخاب کرد، یک غول خواب که زمانی بزرگترین تیم بوندس لیگا بود و بین سالهای 1970 تا 1977 پنج عنوان داخلی کسب کرد و به فینال جام اروپا رسید.

مارکو رز: ظهور یورگن کلوپ جدید در بوندس لیگا

وقتی فرصت انتصاب رز به وجود آمد، ماکس ابرل مدیر ورزشی گلادباخ مجبور نبود دوباره فکر کند حتی اگر قبلاً یک مربی توانمند در تیمش داشته باشد. دیتر هکینگ فصل گذشته مونشن گلادباخ را به رتبه پنجم جدول رده بندی رساند اما این کافی نبود تا جلوی رفتنش را بگیرد. ابرل درباره انتخاب رز می‌گوید:" ما مربی خود را بسیار هوشمندانه انتخاب می‌کنیم و به همین دلیل مارکو مدت ها در دیدگاههای ما بود. ما همچنین بسیاری از مسابقات جام اروپا را تماشا می کنیم و می خواستیم وی را به صورت زنده ببینیم. بعد از آن در یک اتاق VIP با هم ملاقات کردیم و جلسه به قدری طول کشید که پرواز برگشت نرسیدیم. این جلسه واقعاً تصادفی بود و برنامه ریزی نشده بود. مدتها صحبت کردیم و ایده ها و فلسفه ها را رد و بدل کردیم. به عنوان مدیر ورزشی شما به ندرت این شانس را دارید که مربی مورد نظر خود را بدست آورید. به احتمالاً 90 درصد موارد ، شما یکی از مربیان حاضر در بازار را انتخاب می کنید که به نظر می رسد مناسب ترین تصمیم شما پس از اخراج مربی است.  اما بندرت راه حلی را که می خواهید پیدا می کنید. اگر مارکو در بازار حضور نداشت و یا ما را نپذیرفته بود ، منطقی بود که دیتر همچنان روی نیمکت ما بنشیند. "

هکینگ به ویژه پس از هدایت گلادباخ به لیگ اروپا محبوب هواداران شد ، اما تصمیم ابرل برای جایگزینی او با رز ثابت شده است. الان گلادباخ با گذشت 14 هفته از مسابقات بوندس لیگا در صدر جدول رده بندی قرار گرفته و هفته گذشته موفق شد در بازی بزرگ بایرن مونیخ را دو بر یک شکست بدهد. با وجود موفقیت در هر مرحله از کار مربیگری، رز همچنین با فروتنی کلوپ در میان است. اگرچه هر دو سرمربی اکنون در صدر جدولهای لیگ مربوطه قرار دارند ، اما هیچ یک درباره کسب عنوان قهرمانی صحبت نمی‌کنند. حتی بعد از شکست بایرن مونیخ، قهرمان چند فصل اخیر بوندس لیگا رز ترجیح داد که هیجان زده نباشد و فروتنانه برخورد کند.

مارکو رز: ظهور یورگن کلوپ جدید در بوندس لیگا

"من اگر بخواهم چنین تصمیم را بیان کنم حتی بعد از سه شکست متوالی به صورت جدی‌تر آن را بیان خواهم کرد.  ما در تلاش هستیم تا همه کارها را بطور عینی انجام دهیم.  ما اگر در این بازی 4 بر صفر باخته بودیم بعید می‌دانم کسی از ما درباره قهرمانی سوال می‌کرد."

شباهت موفقیت‌های رز با سرمربی که قبلا با هم همکاری داشته‌اند و اکنون منچسترسیتی را به عنوان جدی‌ترین رقیب در کورس کسب قهرمانی انگلیس پشت سر گذاشته است تمامی افکار عمومی به خصوص در آلمان را به این سو کشانده که رز یک کلوپ جدید است و او حتما در هفته‌های آتی اخبار جذاب‌تری را برای دنبال کردن خواهد ساخت؛ اگرچه او هفته گذشته در بازی‌های مرحله گروهی لیگ اروپا با قرار گرفتن در رتبه سوم موفق به حضور در جمع تیم‌های راه یافته به مرحله حذفی نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز