خبرگزاری کار ایران

​طالبی در «سلام صبح بخیر»:

خوب بودن فدراسیون به ستاره داشتن نیست/ قطر را مسخره می‌کردیم اما حالا از ما رد می‌شود/ بیرانوند امسال شرایط بهترین بازیکن شدن را نداشت

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۴۷۲

سعید اکبری امروز در این برنامه میزبان فرشید طالبی بازیکن سابق سپاهان، تراکتور، ذوب آهن و کاندیدای بهترین بازیکن سال آسیا بود تا این سوال را از او بپرسد: چرا بیش از 15 سال است بازیکنان ایرانی نتوانسته اند بهترین بازیکن قاره شوند؟

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی «سلام صبح بخیر»، طالبی که سال ۲۰۱۰ دومین بازیکن برتر آسیا شده بود، در ابتدا درباره شایعاتی که در خصوص این جایزه وجود دارد، اظهار کرد: شایعات را نه می توان تایید کرد نه تکذیب چون اگر تایید کنیم ناحق گفته ایم و اگر تکذیب کنیم به ضرر خودمان است. وقتی رندوم تیم های دیگر را نگاه می کنیم تیم ایران به لحاظ گرفتن عنوان های نخست در آسیا، تیم دوم قرار دارد . اتفاقاتی هم برای فدراسیون ما افتاده و همه می دانیم فدراسیونمان شرایط خوبی نداشته است.

وی افزود: سالهای قبل فدراسیون ما در آسیا اول می‌شد ولی خود ما در داخل این را قبول نداشتیم و درباره اتفاقاتی که در فوتبال ما افتاده، به عنوان کسی که در دو دهه در تیم های خوب و قهرمان بوده ام و نزدیک به 8، 9 دوره باشگاه های آسیا را تجربه کرده ام، ما به هیچ لحاظ نمی توانستیم خودمان را فدراسیون برتر بدانیم.

این بازیکن سابق فوتبال درباره 5 ستاره بودن فدراسیون اظهار کرد: اگر به ستاره باشد فکر می کنم بحرین هم بتواند 5 تا اضافه کند و 10 ستاره شود! به ستاره نیست و ما چیزهایی می بینیم که ما را از فوتبال آسیا جدا کرده است. همانطور که می بینیم قطر دارد اینگونه از ما رد می شود. 

طالبی درباره احتمال حذف تیم ملی، تاکید کرد: وقتی سومدیریت وجود داشته باشد هر احتمالی وجود دارد. شما نگاه کنید الهلال عربستان قهرمان آسیا می شود و سه پله در بهترین لیگ های آسیا صعود می کند و ما پنجم می شویم. ما خودمان را باید برای سهمیه بندی باشگاه های آسیا که دو به علاوه دو هستیم آماده کنیم و قطعا کمتر می شود وقتی این اتفاقات می افتد دنبال نفوذ هستیم و کار را از ریشه درست نمی کنیم. ما حضور موفق در باشگاه‌ها نداشتیم و هنوز که هنوز است احساسی به این اتفاقات نگاه می کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چطور ممکن است تاج اعلام کند سهمیه ایران 3+1 است اما دو هفته پیش مشخص شود این سهمیه 2 +2 است، تصریح کرد: شخص آقای کفاشیان به صورت افتخاری در AFC  است و هراز گاهی در طول سال چند بار سر می زند و اینطور نیست مستمر حضور داشته باشد. اگر قلی زاده را بیاورید که رییس دپارتمان فوتسال هست می توانند بگوید آنجا چه خبر است. این حرفهای ضدونقیض نشات گرفته از نبود علوم است. وگرنه یک کلمه انگلیسی  اینقدر سخت نیست.

این فوتبالیست سابق در پاسخ به اینکه آیا AFC دارد ما را بازی می دهد، گفت: هیچ وقت AFC ما را بازی نمی دهد و دنبال پیشرفت و حرکت است. مثلا همین سال قبل به 47 کشور پیشنهاد میزبانی داد. هرچقدر درجه AFC بالا برود درجه اش در فیفا بالا می رود. شک نکنید. تیم قطر را قبلا محاکمه می کردیم به خاطر وقت تلف کردن اما حالا چطور از روی ما رد می شود. فوتبال نتیجه تدبیر و اندیشه و برنامه ریزی بلند مدت است.

طالبی یادآور شد: سال 1980 مربی برزیل در دفترچه خاطرات نوشت من در کشوری بدون دار و درخت با این هوای گرم باید به جوانانی فوتبال یاد بدهم که به زور از خانه شان بیرون می آید. نزدیک یکی دو سال بعد تیم جوانان قطر صعود کرد و تبدیل به اسطوره شد و 40 سال بعد دسترنج آن روزها به دست آمده و این تیم قهرمان آسیا می شود.

وی در پاسخ به اینکه ما با مدیریت فعلی به کجا می خواهیم برسیم، تصریح کرد: یاد خاطره فردی می افتم که برای استخدام به شرکتی می رود و پیش خودش می بیند نه مهارت موردنظر را دارد نه تحصیل و تخصص. اما وقتی پیش خانواده اش می رود می گوید همه چیز پارتی بازی بوده! این اتفاق در فدراسیون هم می افتد. مثلا درباره بیرانوند درست است که او بهترین گلر حال حاضر است اما درباره امسال اگر از خودش هم سوال کنید تایید می کند امسال این شرایط را نداشته است. ولی ما یاد گرفته ایم با احساس بازی می کنیم و احساس را جلو می اندازیم و فوتبال ما حق این را نداشت که بهترین بازیکن آسیا از بین بازیکنان آن باشد. پارسال پرسپولیس در فینال بود شرایط تیم ملی بهتر بود اما امسال پرسپولیس حذف می شود و تیم ملی در آستانه حذف است. پس چرا ما این باورها را داریم؟

طالبی درباره حرکت تاج و مازیار ناظمی و توئیت در خصوص بیرانوند، اظهار کرد: هر نمره در آسیا امتیازاتی دارد که خود به خود بازیکن متوجه می شود برتر خواهد شد یا خیر. مثلا در بازی فینال نمره من بیشتر از ساشا استرالیایی بود اما هر دو می دانستیم کسی که آن بازی را ببرد قهرمان می شود. ما انتظار داریم وزارت ورزش مسائل را ترمیم کند اما می بینیم بیشتر اتفاقاتی می افتد که تخریب می کند! اگر نام ایران برایمان مهم است و افتخارآفرینی کشور مهم است کاری که در جهت پیشرفت نمی کنند حداقل تخریب نکنند. اگر بخواهیم علیرضا بیرانوند ها را از دست بدهیم. بیرانوند ضربه روحی بزرگی خورد و این کارها خیلی غیرحرفه ای است.

وی در پاسخ به اینکه چرا به ناظمی تذکر نمی دهند، اذعان کرد: اگر بخواهیم دنبال چراها بگردیم اینقدر چراها پیدا می کنیم که نشات گرفته از وزارت ورزش است. ما وقتی افراد ورزشی در راس نداشته باشیم آسیب می بینیم. در والیبال و فوتبال هم آسیب دیده ایم و شرایط سیاسی اقتصادی خیلی به کشور ما آسیب می زند. ما بزرگترین معضلمان تناقضگویی است و آدمهای زیادی داریم که جلوی تلویزیون خوب حرف می زنند. در وزارت ورزش هم از کسانی استفاده می کنیم که خوب حرف می زنند و رگ خواب احساسی مردم را در دست می گیرند.

طالبی درباره مربی قطر اظهار کرد: این مربی خوب از اسپانیا نشات گرفته بود و همان انگیزه را در قطر گذاشت و هدف دار کار کردند و دیدیم تیم قطر صدر آسیا قرار گرفت و مربی شاقی هم نبود.

در بخش مرور عکسهای طالبی در دوران بازی، او درباره عکسی از تیم ذوب آهن گفت: آقای سوزوکی هم به من گفت تیم ما قهرمان بود و ما فوق العاده فوتبال می کردیم. این تیم قهرمان آسیا که با خون دل درست شده بود تمام ابرقدرتهای آسیا را شکست داده بود. ما در دل عربستان الهلال را شکست دادیم اما بعد تیم را به مدیرانی دادند که سومدیریت وجودشان را پر کرده بود و طی یک سال و نیم شرایط به نحوی تغییر کرد که برای نیفتادن از لیگ برتر ایران می جنگید!

وی درباره ماجرای اخراج از بازی معروف سپاهان، استقلال و داستانی که با امیر قلعه نویی داشت، توضیح داد: من از سالی که فجر سپاسی بودم در سال 79 ایشان منت می گذاشتند و محبت داشتند و درخواست می کردند وارد تیمشان شوم. هروقت امیرخان در یک تیمی بودند من در تیم دیگری بودم که شرایطم ایده آل بود. ایشان 15 سال از من درخواست می کردند اما شرایط همکاری مهیا نمی شد. کارنامه من هم مشخص است و فقط دو بار اخراج شدم. بعدها هم از استقلال و تراکتور پیشنهاد داشتم که برای عدم ایجاد حاشیه به استقلال رفتم و با تمام وجود استغفار می کنم که به تیم تراکتور رفتم.

این بازیکن سابق استقلال درباره بازیگری خود نیز گفت: من در سریال «در مسیر زاینده رود» ساخته استاد حسن فتحی نقشی داشتم در «نفس شیرین» هم بازی کردم. من اصلا در حد بازیگری نیستم و جسارت کردم از من درخواست شد و این فیلم را بازی کردم.

وی در پایان گفت: از مطبوعات و رسانه ها خواهش دارم شما که می توانید کاری کنید چون فقط شما می توانید دلسوز باشید از دل فدراسیون که دلسوزی ایجاد نمی شود. بعد از گرانی بنزین، میزگردهایی برگزار شد و همه بعد از گرانی سوخت می آمدند و می گفتند اجناس دیگر گران نمی شود و نمی شود اما آخر شد. کاش یک میزگرد درباره فوتبال بگذارید. امیدوارم از این شادی های لحظه ای دست برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز