خبرگزاری کار ایران

هرآنچه باید از بازی بزرگ هفته دوازدهم بدانید

لیورپول - منچسترسیتی / نبرد هیولاها در آنفیلد

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۳۲۲

از بازی ‌های هفته دوازدهم لیگ برتر انگلیس امشب منچسترسیتی و لیورپول در ورزشگاه آنفیلد برابر هم قرار می‌گیرند.

به گزارش ایلنا، رویارویی لیورپول و منچسترسیتی به بزرگترین رقابت در فوتبال انگلیس تبدیل شده است. این دو باشگاه برای قهرمانی در لیگ جزیره بسته شده‌اند و رقابت روز یکشنبه در آنفیلد قول می‌دهد تأثیر زیادی در مسابقه قهرمانی لیگ برتر داشته باشد. یورگن کلوپ، لیورپول، قهرمان اروپا، با برتری شش امتیازی از سیتی در صدر جدول رده بندی قرار دارد و با شروع بی نظیر فصل 19-2020 را آغاز کرده است. در این فصل تنها منچستریونایتد توانسته تیم کلوپ را از کسب سه امتیاز کامل یک بازی ناکام بگذارد و بازی را با تساوی یک بر یک خاتمه بدهد.

منچسترسیتی که در فصل گذشته علاوه بر قهرمانی در لیگ، به کاپ جام حذفی و جام اتحادیه هم دست پیدا کرده بود شروع تکان دهنده‌ای در این رقابت‌ها انجام داده است و در کمال تعجب در برابر نورویچ و وولورهمپتون باخت. امروز آنها به آنفیلد سفر می‌کنند و می‌دانند که سه امتیاز گرفتن از لیورپول چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر شکست بخورند فاصله با صدر جدول به 9 امتیاز خواهد رسید. شکست منچسترسیتی به لیورپول این اجازه را می‌دهد که از سال 1990 تا به امروز بدون رقیب در صدر جدول پیش برود و اختلاف با رقبا را بیشتر کند.

لیورپول بعد از پیروزی در 10 بازی از 11 بازی خود، 25 گل به ثمر رسانده است و 9 گل نیز دریافت کرده است. در همین حال، سیتی هشت برد، یک تساوی را به دست آورده و دو بازی از 11 بازی خود را از دست داده است، اما آنها 34 گل به ثمر رسانده که 10 گل هم دریافت کرده‌اند. تا به امروز منچسترسیتی با شکست 8 بر صفر واتفورد در ورزشگاه اتحاد بزرگترین برد لیگ را در اختیار دارد. 

مصدومیت‌ها منچسترسیتی را بیشتر از لیورپول تحت فشار قرار داده است. از لیورپول آلیسون بکر به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه ساق پا دو ماه از میادین دور است اما سیتیزن‌ها بیشتر تحت تاثیر هستند. آیمریک لاپورته و جان استونز دو بازیکن پپ گواردیولا هستند که مدت طولانی از همراهی این تیم به دلیل مصدومیت محروم هستند. در بازی گذشته مقابل آتالانتا، ادرسون به عنوان دروازه بان اول منچسترسیتی آسیب دید و کلودیو براوو اکنون جانشین اوست. اما داستان این مسابقه و ریس قهرمانی بیشتر در توانایی لیورپول برای به ثمر رساندن گل های تعیین کننده در بازی‌های بزرگ بستگی دارد. 

بدون پیروزی دیر در برابر لستر و استون ویلا و گل نجات بخش آدام لالانا در بازی مقابل منچستر یونایتد، این یک داستان متفاوت خواهد بود. در واقع، آنچه که قرمزها در این فصل نشان داده اند این است که آنها یاد گرفته اند که چگونه می‌توانند برنده شوند حتی در هنگام عقب افتادن، حتی وقتی آنها در اوج بازی نمی‌کنند: 10 امتیاز از 31 امتیاز آنها در این فصل پس از عقب افتادن از حریف به دست آمده است، از جمله 7 امتیاز در سه بازی گذشته (برابر منچستریونایتد، اسپرز و استون ویلا). پس آنها نمی‌توانند امید به شکست شاگردان یورگن کلوپ داشته باشند تا اینکه سوت پایان بازی فرا برسد.

چه تیمی نیاز به امتیاز بیشتری دارد؟

پاسخ واضح این است که هر دو تیم به دلایل مختلفی به پیروزی احتیاج دارند، اما واقعیت این است که سیتی به راحتی نمی‌تواند باخت را بپذیرد. سقوط نه امتیاز از لیورپول می‌تواند مثل یک ضربه سرنوشت ساز در تلاش برای کسب سومین قهرمانی متوالی در انگلیس باشد. فاصله‌های بیشتر از 9 امتیاز در صدر جدول واژگون شده است اما لیورپول در این فصل بسیار چشمگیر به نظر می رسد که سقوط بزرگی را برای آنها به همراه خواهد داشت تا چنین مزیتی سالم را کسب کند. منچسترسیتی قادر به از دست دادن امتیاز نیست، اما پیروزی ضمن کاهش فاصله امتیاز می‌تواند اولین شکست لیورپول در این فصل را رقم بزند تا رقابت برای مردان پپ دوباره جذاب شود.

قدرت لیورپول در آنفیلد

هیچ تیمی دقیقاً مثل لیورپول از مزیت میزبانی در بازی خانگی استفاده نمی‌کند. فقط کافی است از بارسلونا راجع به قدرت آنفیلد در پی نابودی پیروزی 4 بر صفر آنها در مرحله نیمه نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا بپرسید. لیورپول 45 بازی بدون شکست در لیگ برتر در آنفیلد پشت سر گذاشته است، رکوردی که با نتیجه 2 بر یک مقابل کریستال پالاس در آوریل 2017 آغاز شد. منچسترسیتی 13 ماه پیش در آستانه قطع این نوار بود اما ریاض محرز در آن دیدار یک پنالتی دیرهنگام را از دست داد و بازی بدون گل خاتمه یافت. منچسترسیتی سابقه درخشانی در آنفیلد ندارد. آنها از ماه مه 2003 در آنجا پیروز نشده اند و در 15 دیدار از 22 دیدار که این ورزشگاه را دیده‌اند، شکست را پذیرفته‌اند. آنها همچنین در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2018 در آنفیلد از لیورپول باختند.

چگونه می‌توان لیورپول را متوقف کرد؟

علیرغم نیروی ترسناک بسیار زیاد، نقاط ضعفی هم در لیورپول وجود دارد. تنها مشکلی که برای منچسترسیتی وجود دارد این است که تعداد بسیار کمی از حریفان توانسته‌ اند از آن استفاده کنند. سیتی بازیکنان این تاکتیک را دارد که باید برای شکست لیورپول از آن استفاده کرد و گواردیولا در چگونگی خنثی کردن بازیکنان لیورپول، اندی رابرتسون و ترنت الکساندر-آرنولد، در تساوی ماه گذشته در اولدترافورد به این نکته اشاره کرد. سرمربی یونایتد اوله گونار سولسشیر سرعت مارکوس رشفورد و دانیل جیمز را در کناره‌ها مستقر کرد تا الکس-آرنولد و رابرتسون را وادار به انجام کارهای دفاعی بیشتر از آنچه معمولاً باید انجام دهند، کند. این تاکتیک به خوبی کار کرد زیرا این امر مانع از پیشروی این دو مدافع و ارسال‌هایی شده است که به بخش مهمی از برنامه بازی هجومی لیورپول تبدیل شده اند. اگر سیتی بتواند همین کار را انجام دهد و دو مدافع را در نیمه زمین خود نگه دارد، این راه مناسبی برای قطع انتقال توپ از خط دفاع به حمله لیورپول خواهد بود. غیبت لروی سانه به دلیل آسیب دیدگی دراز مدت از ناحیه زانو، ضربه بزرگ برای سیتی محسوب می شود، زیرا این بازی برای وینگر آلمانی بی نقص خواهد بود، اما رحیم استرلینگ و محرز می‌توانند همین کار را انجام دهند.

نقطه ضعف منچسترسیتی کجاست؟

گواردیولا در تابستان امسال به دنبال عزیمت کاپیتان سابق وینسنت کامپانی به اندرلخت ناامید شد و با توجه به اینکه سیتی محدود به هدف قرار دادن مدافعان انگلیس به دلیل سهمیه کامل بازیکنان خارجی در میادین خود بود، این باشگاه نتوانست گزینه مناسبی را برای جانشینی پیدا کند. همین شکست به دنبال مصدومیت لاپورته سبب شد تا سیتی از از کیفیت و عمق کمتری برخوردار باشد. نیکلاس اوتامندی غیرقابل اعتماد تنها در مدافع میانی است که پپ به او قناعت کرده و در کنار او فرناندینیو و رودری حضور دارند و این تیم در نتیجه آسیب پذیر به نظر می‌رسد. حریفانی همچون نوریچ با موفقیت در سطح پایین میانگین قدی و عدم قاطعیت مدافعان منچسترسیتی روی ارسال‌ها در این فصل هدف به نتیجه رسیده‌اند. لیورپول هم همین کار را خواهد کرد. بازگشت استونز اگرچه امیدوار کننده است اما به اندازه کافی برای این بازی آماده نیست.

نبرد کلیدی

هر دو تیم یک استعداد هجومی دارند، اما آنچه که امروز اتفاق می‌افتد به احتمال زیاد درباره این است که چه کسی در میانه میدان بین فابینیو لیورپول و فرناندینیو منچسترسیتی پیروز می‌شود و همین برتری می‌تواند نشان بدهد که آیا سادیو مانه و محمد صلاح یا سرخیو آگوئرو یک گل تماشایی برای تیم خود به ثمر می‌رسانند. پس از شروع آرام در آنفیلد به دنبال ورود او از موناکو در تابستان 2018، حالا فابینیو به عنوان مهره اصلی در تیم کلوپ تبدیل شده است. او سرعت بازی برای لیورپول را کنترل می‌کند، یک لایه دفاعی برای 4 نفر عقب فراهم می‌کند و به همکاران خط میانی خود اجازه می‌دهد تا در موقعیت‌های پیشرفته از مهاجمین جلو بروند و از آنها پشتیبانی کنند. ارزش او برای لیورپول برابر استون ویلا در بازی هفته گذشته تأیید شد، وقتی کلوپ او را روی نیمکت تعویض گذاشت تا اطمینان حاصل کند که او با دریافت کارت زرد بازی مقابل سیتی را از دست ندهد. 

در حالی که فابینیو برای لیورپول مهم است، او هنوز قوام و تسلط طولانی مدت خود را که فرناندینیو در سیتی به دست آورده است، تجربه نکرده است. این بازیکن 34 ساله علیرغم ورود تابستانی رودری از اتلتیکو مادرید، هنوز هم بهترین راهنما در تیم گواردیولا است. او همچنین استاد خطای تاکتیکی است که باعث می‌شود بازی شکسته نشود و مانع از شکست سریع حریف‌ها شود. 

مرد 95 دقیقه‌ای

اگر می‌خواهید در این بازی دو بازیکن را تماشا کنید، باید مانه و صلاح  را انتخاب کنید. هیچ بازیکنی نسبت به مانه، مهاجم لیورپول، تأثیر بیشتری در این فصل نداشته است. او مردی است که منچسترسیتی باید متوقف کند. مهاجم سنگالی شش گل در این فصل از رقابت‌های لیگ جزیره را به ثمر رسانده است، یکی بیشتر از صلاح است، اما وی همچنین به دلیل پایداری و قاطعیت خود دو پنالتی مهم مقابل لستر و تاتنهام به دست آورده است. می توان حدس زد که گواردیولا نگران است. هفته گذشته او مانه را به دایو زدن متهم کرد، زیرا در نیمه اول مقابل استون ویلا توپ به جلو فرستاده شد؛ مانه روی زمین افتاد و این احتمال وجود دارد که به دلیل اظهارات "هوشمندانه" گواردیولا داور یکشنبه بیشتر مراقب او باشد. صلاح همچنان به عنوان بزرگترین ستاره مهاجم لیورپول مورد توجه قرار می‌گیرد. صلاح و مانه ترکیب کاملی هستند، اما مانه در بعضی مواقع غیر قابل کنترل است و سیتی مجبور است او را از اولین ضربه تا ثانیه‌های پایانی زمان معمولی بازی زیر نظر داشته باشد. 

ترکیب احتمالی دو تیم از نگاه نشریه گاردین:

لیورپول - منچسترسیتی / نبرد هیولاها در آنفیلد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز