خبرگزاری کار ایران

​ملی پوش کانو در «سلام صبح بخیر»:

برای امرار معاش مسافرکشی می‌کنم/ چند ماه است مربی نداریم/ ترکیه گفت بیا ماهی 10 میلیون تومان می‌دهیم اما نرفتم

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۱۶۶

سعید اکبری امروز در این برنامه برای بررسی مشکلات ملی پوشان قایق سواری در آستانه کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو به گفتگو با علی اوجاقی ملی پوش کانوی ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا، اوجاقی در ابتدا درباره مشکلات این رشته گفت: در حال حاضر در همه رشته ها مسائل و مشکلاتی وجود دارد. در بحث قایقرانی مشکلاتی است که فدراسیون روی آنها کار می کند. از جمله بحث مالی. از لحاظ امکانات و قایق و پارو همه چیز خوب است.

وی افزود: یک سری قایق های ایرانی است که در کشور تولید می شود و بد نیست. جنس این قایق ها کربن است. قایق های خارجی که در اردوها داریم مناسب است و می شود با آنها تمرین کرد. ما در مسابقات قایق ها را اجاره می‌کنیم.

این ملی پوش کانو یادآور شد: کشورهای اروپایی قایق هایشان را با ماشین خودشان به محل مسابقات می آورند ولی ما به دلیل فاصله زیادی که با محل مسابقات داریم قایق ها را اجاره می‌کنیم.

اوجاقی درباره شرایط برای کسب سهمیه المپیک توضیح داد: کار ما واقعا سخت شده است و ما بعد از بازی های آسیایی چند ماه تعطیل بودیم و تکلیف فدراسیون مشخص نبود. حالا آقای سهراب پور آمده اند و دارند کار می کنند. ایشان از جنس ورزش هستند. ولی کار ما مثل همه رشته ها خیلی سخت است چون شرایط اقتصادی اصلا خوب نیست.

وی تاکید کرد: ورزشکاران به یک حقوق خوب نیاز دارند. اگر ما حقوق مناسب داشته باشیم، بهتر است. حقوق ما یک تومان و زیر یک تومان است. 750 هزار تومان حقوق می گیریم که به موقع هم پرداخت نمی شود. سه ماهی است که حقوق نگرفته ایم.

این ملی پوش کانو ادامه داد: من همزمان مربی گری هم می کنم و چند شاگرد گرفته ام و پاره وقت بعد از تمرین با ماشین هم کار می کنم. وقتی درآمد ورزش حرفه ای کم است باید این کارها هم باشد چون ما مکمل احتیاج داریم و تجهیزات ورزشی مان هم باید تامین شود.

اوجاقی درباره برنامه کاری اش گفت: 9 صبح به تمرین می روم و تا 11 سر تمرین هستم. بعدش معمولا شاگرد دارم. بعد از ظهر هم بعد از تمرین دو سه ساعتی با ماشین کار می کنم. ساعت 10 به بعد به خانه برمیگردم.شرایط خیلی سخت است و خانمم هم درک می کند.

وی تصریح کرد: پیگیر کارهای استخدامی ام در وزارت ورزش هستم. خانه هم ندارم و مستاجرم. کار من خیلی سخت شده است. آدمهای سخت برای روزهای سخت ساخته شده اند. از آقای سماواتی صاحبخانه ام هم تشکر می کنم که خیلی لطف کردند و خانه ام رهنی است و اجاره هم نمی دهم.

این عضو تیم ملی کانو درباره مربی نیز اظهار کرد: چندماهی است که مربی نداریم. از مربی قبلی مان که دوست داریم برگردند برنامه می گیرم و تمرین می کنم. به هر حال نزدیک چنین مسابقاتی باید تمرین کنیم و فدراسیون هم به فکر است.

اوجاقی یادآور شد: من به عنوان یک عضو کوچک تیم اینجا صحبت می کنم و بچه هایم قهرمان آسیا و جهان هستند و من به نمایندگی از آنها می گویم شرایطمان خیلی سخت است. کسانی که دوست دارند و می توانند به ورزش کمک کنند بیایند. اسپانسرها کمک کنند. برخی دیگر هم مثل من متاهل هستند و منبع درآمدی ندارند. ورزشکاری داریم که متاهل است و خانمش شهرستان است و خودش به اینجا آمده و تمرین می کند. دارد می جنگد و نمی خواهد موقعیتش را از دست بدهد.

وی در پاسخ به اینکه برای مسابقات چقدر پاداش می گیرند، گفت: در کشورهای دیگر جایزه ای داده نمی شود و هر مسابقه ای باشد وزارت جوایز را می دهد. این عکس من و عادل مجللی در 200 متر دو نفره مدال گرفتیم. مجللی اولین مدال مسابقات جهانی کانو را هم گرفته است. تجربه خیلی خوبی بود و مدال با ارزشی برای من بود. این مسابقات کاپ جهانی بود و پاداشی به ما نبودند. حتی در بعضی از این مسابقات سهمیه المپیک هم هست. اما طبق قانون وزارت جایزه به مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، بازی های آسیایی و المپیک تعلق می گیرد.

این قایق ران در پاسخ به اینکه آیا با قهرمانی در این مسابقات پاداشی به او تعلق گرفته توضیح داد: بله با تاخیر پاداش ها پرداخت شد. در بازی های آسیایی من به خاطر صدم ثانیه سوم شدم و اگر دوم می شدم کار استخدامم هم راحت تر انجام می شد. برای برنز قهرمانی آسیا هم 10 سکه دادند تا 2017 سکه می دادند اما حالا قیمت سکه بالا رفته و حواله می دهند.

در ادامه اکبری خطاب به وزیر ورزش از وضعیت نامناسب ورزشکاران گفت و از اوجاقی درباره اینکه با این حقوق 700 هزار تومانی چه می کند پرسید.

اوجاقی پاسخ داد: درآمد مربی گری من خیلی بهتر است. آن حقوق چند ماه یک بار واریز می شود و در روند زندگی احساس نمی شود و با مربی گری و مسافرکشی خرجم را در می آورم. چند بار شده که از کارمندان وزارت ورزش مسافر سوار کرده ام. آنها هم خیلی ناراحت شده اند. چند روز پیش بازی پرسپولیس بود و با ماشین داخل استادیوم آمدم و حراست هم گیر نداد. خبرنگاری که سوار ماشین بود گفت من کارت خبرنگاری ام را نشان ندادم. به شوخی گفتم اگر ناراحتی برگردیم. ولی او خیلی ناراحت شد که ملی پوشم. البته گفت دمت گرم که کار می کنی. من هم کار را عار نمی دانم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در خارج از ایران هم پیش می آید ملی پوشی مسافرکشی کند، گفت: شاید بعضی ها باور نکنند اما در مسابقات جهانی از هم رشته ای های ما امضا می گیرند. اما وقتی در کشور خودت شرایط را اینگونه می بینی از این همه تفاوت یک ورزشکار خارجی و ایرانی ناراحت می شوی. من اهل حواشی نبوده ام و همیشه سرم پایین بوده و کارم را کرده ام. اما حالا شرایط واقعا به خاطر سهمیه المپیک خیلی سخت شده است.

اوجاقی در این باره که آیا پیشنهاد خارجی داشته، تصریح کرد: دروغ نگویم یک پیشنهاد داشته ام. کشور ترکیه به من گفت بیا و حقوقش به پول ایران ماهیانه بالای 10 میلیون تومان می شود. ولی من نمی توانستم کشورم را رها کنم. به جایی رسیده ام که بعضی وقتها خیلی فکر کرده ام اما باز هم نمی روم.

این ملی پوش کانو در پایان گفت: به مسئولان و وزیر و آقای داورزنی می گویم در استخدام قهرمانان سختگیری ها را کنار بگذارند تا ورزشکار خیالش راحت باشد بعد از اینکه دوران ورزشی اش تمام می شود یک کار خوب دارد. از پدر و مادر و خواهرهایم و خانمم که این مدت به بنده کمک کرده و از من حمایت کرده. از برنامه شما هم ممنونم که باعث شد حداقل یک سری حرفها را بزنیم و امیدواریم مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز