خبرگزاری کار ایران

آیا شطرنج واقعاً یک ورزش است؟ بیایید وزن کم کنید! (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۹۷۸

بازیکنان شطرنج اگر در یک تورنمنت مشغول مسابقه باشند، می‌توانند در هر روز تا 6 هزار کالری بسوزانند.

به گزارش ایلنا، برای آنهایی که شناخت کافی از رشته شطرنج ندارند، این رشته ورزشی بیشتر شبیه استراحت است تا فعالیت. برخی دیگر هم شاید بگویند اگرچه این رشته فعالیت مغز را افزایش می‌دهد اما حداقل از نظر جسمی می‌توان آن را در دریف تفریحات طبقه‌بندی کرد. حرکات این رشته ورزشی اغلب اوقات آهسته هستند و شاید بابت انجام یک حرکت چند دقیقه زمان لازم باشد تا مغز پیامدهای آن حرکت را تجزیه و تحلیل کند و به این نتیجه برسد که بهترین حرکت ممکن برای پیشگیری از شکست چیست. در نهایت زمانی هم که حرکت انجام می‌شود، تمام فعالیت جسمانی که شطرنج‌بازی انجام می‌دهد شاید یک چرخاندن نرم مچ دست باشد.

اما کافی است به نخبه‌های شطرنج بگویید که رشته ورزشی آنها تفریح است تا همانجا روبه‌روی‌تان بخندند چون برای ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای در این رشته کار می‌کنند، شطرنج نه تن‌آسایی است نه تفریح. در حقیقت شطرنج یک رشته ورزشی است که یک شطرنج‌باز با هر روز شرکت کردن در یک تورنمنت بیش از 6 هزار کالری می‌سوزاند.

تصورش سخت است که یک آدمی که یکجا نشسته است و کاری جز برداشتن و گذاشتن چند مهره سبک آن هم در فاصله تنها چند سانتیمتر انجام نمی‌دهد، این مقدار کالری بسوزاند آن هم وقتی که پزشکان مدام به ما درباره عواقب یکجا نشستن و عدم تحرک هشدار می‌دهند. با این حال در دنیا، این رشته ورزشی کاملاً یک رشته فیزیکی محسوب می‌شود. این واقعیتی است که اسطوره‌های این رشته ورزشی مانند گری کاسپاروف و آناتولی کارپوف می‌توانند درباره درستی‌اش گواهی دهند و یک بار هم گزارش شد که کارپوف در 5 ماهی که طول کشید تا رقابت‌های قهرمانی جهان شطرنج سال 1984 مسکو را به پایان برساند، بیش از 10 کیلوگرم وزن کم کرد. در واقع آن رقابت‌ها به خاطر شرایط فیزیکی‌اش لغو شد و اولین رقابت‌های قهرمانی جهان در رشته شطرنج بود که بدون نتیجه به پایان رسید. با این حال در شرایطی که دیگر رشته‌های ورزشی از تکنولوژی‌های پیشرفته و متد‌‌های پیشرفته ریکاوری برای ورزشکاران‌شان بهره می‌برند و علاوه بر آنها شیوه‌های مدرنی هم برای تغذیه آنها معرفی کرده‌اند، شطرنج خیلی به سمت چنین چیزهایی گرایش پیدا نکرده است.

15 سال پیش، در یک تورنمنت 6 مسابقه‌ای رستم کاسیمادژانوف 7 کیلوگرم کاهش وزن داشت در حالی که در یک تورنمنت دیگر در سال 2018 یک شرکت اقدام به ثبت ضربان قلب استاد بزرگ رقابت‌ها، میخاییل آنتیپوف کرد و مشخص شد که او در عرض تنها دو ساعت 560 کالری از دست داده است. برای درک بهتر انرژی که او سوزاند، لازم است بگوییم که راجر فدرر، ستاره تنیس در چنین رشته ورزشی سنگینی، در عرض یک ساعت مسابقه حدود 560 کالری انرژی صرف می‌کند.

 طبق یک گزارش که شبکه ESPN منتشر کرده است، بازیکنان شطرنج اگر در یک تورنمنت مشغول مسابقه باشند، می‌توانند در هر روز تا 6 هزار کالری بسوزانند که این تقریباً سه برابر میزبان کالری است که یک فردی عادی در یک روز معمولی از زندگی روزمره‌اش مصرف می‌کند.

با استناد به نتایج تحقیقاتی روبرت ساپولسکی - یکی از محققان دانشگاه استنفورد که روی پروژه‌ای در مورد استرس در راسته پستانداران تحقیق می‌کند – شطرنج‌بازان حرفه‌ای در هر روز حضورشان در تورنمنت‌ها همانقدر انرژی از دست می‌دهند که یک ورزشکار در رشته دو و میدانی ممکن است در یک روز حضورش در یک تورنمنت مصرف کند.

او می‌گوید: «استاد بزرگان شطرنج برای ساعت‌های متمادی دچار همان افزایش فشار خونی می‌شوند که دوندگان مسابقات ماراتن دارند.»

اگر هنوز برای‌تان سؤال است که این میزان کالری سوزانده شده در شطرنج‌بازان چه نتیجه‌ای در پی دارد، جواب این است که به طور متوسط یک روز بازی کردن در یک تورنمنت برای استاد بزرگان شطرنج با نزدیک به یک کیلو کاهش وزن همراه می‌شود. این مقدار آنقدر هست که منجر به ایجاد نگرانی‌هایی درباره کاهش وزن شدید شطرنج‌بازان شود. به این واکنش‌های جسمانی، باید این واقعیت که استرس بازی‌ها اغلب منجر به کاهش اشتهای شطرنج‌بازان می‌شود را هم اضافه کرد و همین بر کاهش بیشتر وزن آنها دامن می‌زند. در نتیجه ورزشکاران حرفه‌ای امروزه شروع به بررسی‌های دقیق‌تری روی رژیم غذایی‌شان برای کاهش وزن از دست داده کرده‌اند.

منبع:GQ

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز