خبرگزاری کار ایران

اعداد شگفت انگیز دربی‌های پایتخت

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۱۶۵

دربی 90 اتفاقات و ویژگی‌هایی دارد که آن را منحصر به فرد کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دربی پایتخت هیمشه از دیدارهای جذابی است که تا مدت‌ها بعد در موردش حرف زده می‌شود. دربی 90 هم ویژگی‌های خاصی دارد که آن را منحصر به فرد می‌کند.

در تکاپو برای کلین‌شیت شمارۀ یک

در دربی 90 با یک خرق‌عادت قابل‌توجه روبه‌رو خواهیم ‌شد؛ دیگر خبری از نبرد دو سنگربان بر سر رکورد کلین‌شیت فصل لیگ نیست. علیرضا بیرانوند و سیدحسین حسینی باز هم بر سر بسته نگاه‌داشتن دروازه با یکدیگر رقابت خواهندداشت؛ ولی این‌بار برای اینکه نخستین کلین‌شیت خود را در لیگ نوزدهم ثبت‌کنند. پیراهن شمارۀ یک چندان برای دروازه‌بان شیرازی استقلال خوش‌یمن نبوده؛ او در هر سه دیداری که با این پیراهن به زمین رفت، گل دریافت‌کرد. هم‌شماره‌ای وی در پرسپولیس نیز دو بازی را به‌علت محرومیت انضباطی از دست داده و در تبریز نیز در حراست دروازه‌اش مقابل تراکتور ناکام بوده‌است. هر دو سنگربان به کلین‌شیت در شهرآورد نیازدارند؛ چرا که پیام نیازمند و محمدرشید مظاهری که با گل‌نخوردن در سه دیدار ابتدایی خود گام بزرگی برای کسب دستکش طلایی فصل برداشته‌اند.

سیاوش یزدانی دوباره به شجاع خلیل‌زاده رسید؛ این‌بار با پیراهن آبی. او یک انتقام به شجاع بدهکار است؛ و بازی بزرگ هفتۀ چهارم لیگ هم فرصت مناسبی است برای تسویه‌حساب با مدافع آمادۀ این روزهای ارتش سرخ. خاطره جدال نقش‌جهان هنوز از اذهان فوتبال‌دوستان پاک نشده ‌است. فحاشی یزدانی به خلیل‌زاده به آتش داغ حواشی دیدار پرسپولیس-سپاهان دامن ‌زد اما پس از اشتباه مهلک سیاوش که منجر به صعود لحظۀ آخری سرخ‌پوشان به فینال جام‌حذفی شد، حتی هواداران استقلال به نمایش فنی و اخلاقی آن شب وی واکنش منفی نشان ‌دادند. اکنون، هر دو مدافع در بهترین فرم ممکن قرار دارند؛ یزدانی اعتماد مارک ویلموتس را جلب‌ کرده و خلیل‌زاده هم در پرسپولیسی که دو تن از برترین مدافعین کشور را در اختیار دارد، خود را به ترکیب اصلی تیم میخ کرده‌است.

در فوتبال ایران، گذشت زمان با سرعت سرسام‌آوری دو هم‌باشگاهی را بدل به دو رقیب جدی و سرسخت می‌کند؛ نظیر اتفاقی که برای دو مدافع میانی سایپا در لیگ هفدهم افتاد. البته ترکیب دانشگر-کنعانی در قلب خط دفاعی نارنجی‌پوشان چندان پایدار نبود و با مصدومیت درازمدت کنعانی‌زادگان برای همیشه از هم پاشید. البته عملکرد این زوج به‌قدری رضایت‌بخش نبود که آنها را در چنین روزی در پیراهن‌های سرخابی تصورکنیم. سایپای دو سال قبل در 6 دیداری که از این دو نفر بهره می‌برد، آمار ضعیف 9 گل خورده و صفر کلین‌شیت را به‌ثبت رساند. شکل‌گیری جدال جذاب سایپایی‌های سابق مشروط به این است که همانند دیدار با صنعت نفت، گابریل کالدرون ملی‌پوش کنونی تیمش را به ملی‌پوش سابق، یعنی سیدجلال حسینی ترجیح ‌دهد.

 

پیراهن سفید را به من بده

افت سعید عزت‌اللهی و پابه‌سن گذاشتن امید ابراهیمی، دندان احمد نوراللهی و علی کریمی را برای بدل‌شدن به هافبک دفاعی ثابت تیم‌ملی تیز کرده‌است. احسان حاجی‌صفی که در تراکتور دنیزلی در این پست به‌کار گرفته می‌شود، در تیم‌ملی نیز به میانۀ میدان منتقل شده ‌است؛ ولی همچنان یک جای خالی در کنار وی وجود دارد. شهرآورد پیش‌رو، تقابلی دیدنی خواهد بود میان بازی تخریبی مثال‌زدنی فرمانده پرسپولیسی‌ها و نمایش خلاقانه و متکی بر ارسال پاس‌های بلند دقیق توسط کریمی. آنچه بر حرارت این تقابل می‌افزاید این است که به احتمال فراوان هر دو سرمربی تیم‌شان را با تنها یک هافبک دفاعی روانۀ میدان می‌کنند. البته نمی‌توان انکار کرد که مصدومیت‌های پی‌درپی کریمی وی را یک گام از نوراللهی عقب انداخته‌است؛ ولی شاید دربی 90 نقطۀ بازگشت وی به کورس با کاپیتان جدید سرخ‌ها باشد.

 

ساعت فراموشی

شاید برای مرتضی تبریزی و علی علیپور، ساعت فراموشی در حقیقت ساعت 16 یکشنبه (امروز) باشد. هر دو مهاجم نیاز دارند نوسانات ناامیدکننده چراغ درخشش خود را بر باد فراموشی بسپارند و نودمین قسمت رویارویی‌های سرخابی‌ها را پلی برای اوج‌گیری دوباره خود قراردهند. علیپور سال گذشته تا آستانۀ تکرار آقای گلی رفت؛ ولی امسال چیزی جز بی‌دقتی در ضربات نهایی از وی ندیدیم. مرتضی تبریزی هم در دیدارهای پیش‌فصل استقلال خودی به استراماچونی نشان‌ داد اما به ‌ناگهان در لیگ به نیمکت ذخیره‌ها دوخته‌شد. حال، کالدرون زوج علیپور-براندائو را مورد اعتماد خود قرار داده ‌است؛ و مصدومیت شیخ دیاباته و محرومیت فرشید اسماعیلی راه بازگشت ستارۀ کم‌فروغ همدانی به ترکیب استقلال را هموار ساخته‌است.

 

دختر آبی، پسر قرمز

هرچند که عده‌ای می‌گویند آن پسر هم استقلالی بوده ‌است، این دو چهره ویژه فضای احساسی شهرآورد 90 را تحت تأثیر درگذشت غمناک خود قرار می‌دهند. دو قربانی فراهم‌نبودن چندین‌سالۀ زیرساخت‌های فوتبال کشور. شاید دو دسته زیرساخت‌ها اگر در برترین ورزشگاه کشور مهیا بودند، این دو هوادار هم فارغ از نتیجه به‌دست آمده روی سکوهای آن از یک عصر خاطره‌انگیز یکشنبه لذت می‌بردند. افسوس که دستۀ اول را نمی‌توانیم بسازیم؛ و دستۀ دوم را می‌خواهیم نداشته‌ باشیم. دختر آبی و پسر سرخ می‌توانند انگیزه‌ای باشند برای جنگیدن بازیکنان دو تیم با تمام وجود؛ ولی بالاتر از آن، می‌توانند بهانه‌ای برای اتحاد دوبارۀ سکوهای رنگارنگ آزادی در دربی پیش‌رو شوند؛ اتحادی که نظیر آن را آخرین ‌بار حدود چهار سال قبل و چند روز پس از درگذشت مرحوم هادی نوروزی دیدیم.

 

گل‌های سرخابی‌ به روایت اعداد

بازیکنان استقلال با سابقه زدن گل به پرسپولیس در لیگ برتر

5 بازیکن و 6 گل

1- وریا غفوری 3 گل؛ پاس در لیگ 8، شهرداری تبریز در لیگ 11 و استقلال در لیگ 17

2- فرشید اسماعیلی یک گل؛ استقلال در لیگ 16

3- داریوش شجاعیان یک گل؛ گسترش فولاد در لیگ 15

4- محمد دانشگر یک گل؛ نفت در لیگ 15

5- مرتضی تبریزی یک گل؛ ذوب‌آهن در لیگ 15

 

بازیکنان پرسپولیس با سابقه گلزنی به استقلال در لیگ برتر

8 بازیکن و 10 گل

1- علی علیپور 2 گل؛ پرسپولیس در لیگ‌های 14 و 17

2- جلال حسینی 2 گل؛ سایپا در لیگ 6 و پرسپولیس در لیگ 16

3- احمد نوراللهی یک گل؛ پرسپولیس در لیگ 18

4- سیامک نعمتی یک گل؛ پیکان در لیگ 16

5- امید عالیشاه یک گل؛ پرسپولیس در لیگ 14

6- وحید امیری یک گل؛ نفت در لیگ 14

7- محمدحسین کنعانی‌زادگان یک گل؛ ملوان در لیگ 14

8- فرشاد احمدزاده یک گل؛ تراکتورسازی در لیگ 13

 گلزنی

در هر دو دربی ابتدایی

1....................................... محسن خلیلی

2................................... امیدرضا روانخواه

3.......................................... ادموند بزیک

 گلزنی در 3 دربی پیاپی

1- فرهاد مجیدی............ 68، 69 و 70

2- مهدی هاشمی‌نسب.......... 46، 46 و 47

3- صفر ایرانپاک................... 8، 9 و 10

1+14 بازیکن که در دو دربی پیاپی گل زدند

استقلال؛ جابر انصاری، امیدرضا روانخواه، رضا عنایتی، صمد مرفاوی، غلامحسین مظلومی، حسن روشن، فرهاد مجیدی و عباس مژدهی

پرسپولیس؛ محسن خلیلی، ادموند بزیک، همایون بهزادی، صفر ایرانپاک (2 بار)، مهدی هاشمی نسب و حسین کلانی

سرخابی؛ مهدی هاشمی‌نسب (دربی 49 برای پرسپولیس و دربی 50 برای استقلال)

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز