خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد مالکیت استقلال را رد کردم

زنوزی: این خوشحال کننده است که تراکتور را لاکچری می‌بینند/ حضور دلال در باشگاه را رد نمی‌کنم/ هرکسی بخواهد ماشین‌سازی را به او واگذار می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۳۴۱

مالک باشگاه تراکتور در مورد شرایط اداره این باشگاه صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور که در برنامه ورزش و مردم حاضر شده بود در خصوص مالکیت باشگاه اظهار داشت: مالک اصلی تراکتور هواداران پرشورش هستند و بنده به عنوان نماینده هواداران کارهای تراکتور را انجام می‌دهم تا این باشگاه را به جایگاه اصلی خود برسانیم و با سوددهی آنرا در بورس عرضه کنیم. باشگاهداری در ایران ورشکسته است و دلیلش هم مدیریت دولتی است که نتوانستند از امکانات دولتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: داریم از جیب 80 میلیون نفر برای یکسری باشگاه‌ها استفاده می‌کنیم و سو مدیریتش هم برای ما است. به خاطر همین نمی توانیم در میادین بین المللی بدرخشیم.

مالک باشگاه تراکتور درباره عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تاکید کرد: زمان آقای سعیدلو پیشنهاد حضورم در استقلال را دادند که قبول نکردم. آن موقع گفتم باشگاه گسترش را دارم و اگر قرار است در تیم های پرتماشاگر باشم اولویت اول و آخرم تراکتور است. من از سال 75 در فوتبال و فوتسال هستم. شاید این ایراد باشد که فلانی ورزشی نیست. ورزشکار قرار است خوب ورزش کند. به ندرت پیدا می‌شود ورزشکاری در حوزه بیزنس هم بتواند موفق باشد.

زنوزی یادآور شد: باشگاه های موفق دنیا را نگاه کنید. صاحب و مدیر ارشد کدام یک ورزشی بوده اند؟ شاید ۸۰ درصد مالکان باشگاه های بزرگ بیزنس‌من هایی هستند که باشگاه ها را سودده کرده اند. منچستریونایتد سالانه بیشترین سود را دارد و سهامش در بورس است. باشگاه آدم حرفه ای خودش را می خواهد تا از فوتبال پول در بیاورد.

وی تاکید کرد: از شرایط تراکتور خیلی راضی هستم. شاید ما رسانه نداشته باشیم. یکسری تیم ها آپارتاید رسانه‌ای ایجاد کرده‌اند! همه کار می‌کنند تا دو، سه تیم نتیجه بگیرند. ذهنیت‌ها رنگی است. در صدا و سیما هم همین‌طور است. وقتی فلان مجری می‌گوید فلان باشگاه با تیم ما بازی دارد باید چه کار کنیم؟ شاید یکبار اشتباه لفظی باشد ولی که چندبار تکرار شده است.

مالک باشگاه تراکتور در توضیح بیشتر این موضوع گفت: از تاریخی که به تراکتور آمده‌ام، تغییرات زیادی ایجاد شده است. در بازی هفته گذشته با پرسپولیس نگاه کنید که چقدر شرایط بهتر شده است. در فوتبال عوامل بیرونی هم در موفقیت من تاثیرگذار است.

زنوزی در خصوص اینکه گفته می‌شود سن مصطفی دنیزلی بالا است، یادآور شد: وقتی به ما می‌رسد این چیزها برجسته می‌شود ولی وقتی در تیم‌‌های دیگر است می‌گویند تجربه و سن بالا خوب است! چرا این بحث سال گذشته برای استقلال نبود؟ چرا امسال برای پرسپولیس نیست؟ برای تراکتور برجسته می‌شود. بازیکن با کیفیت ولی با قیمت خوبی آورده‌ایم. این هنر بیزنس من است که ارزان بیاورد و گران بفروشد! این خوشحال کننده است که تراکتور را لاکچری می‌بینند ولی ریال به ریال هزینه در تراکتور حساب و کتاب دارد. هنر من این است که گران را ارزان بخرم و گران بفروشم!

وی گفت: در رسانه‌ها می‌خوانم که در تراکتور دلالی وجود دارد. دلالی در باشگاهی می‌تواند باشد که نظارتی نیست و فقط هزینه می‌کند. یک تاجر همیشه دنبال دلالی است که برایش ارزان بخرد. من دلالی را رد نمی‌کنم. من هم در باشگاه دلال می‌فرستم تا ببینند قیمت بازیکن را چقدر می توانند پایین بیاورند. دلال نمی تواند از جیب من بزند چون برای هر ریال این پول زحمت کشیده ام. نمی گذارم کسی از جیبم اضافه برداشت کند. این دلال‌ها به نفع باشگاه خصوصی کار می‌کنند. در باشگاه‌های غیر خصوصی دلال‌ها هزینه‌ها را بالا می‌برند چون از جیب خودشان هزینه نمی‌کنند. کیفیت بازیکنان خارجی ما را نگاه کنید. امسال فورچونه را آورده‌ایم که رقمش در ترانسفرمارکت بالا بوده ولی ببینید ما با چه پولی او را آورده‌ایم.

زنوزی درباره مالکیت مشترک تراکتور و ماشین سازی اظهار کرد: هرکسی بخواهد بیاید تا ماشین‌سازی را بدهم. من فقط تیم را نگه داشته‌ام تا لیگ لطمه نخورد. قدمت ماشین‌سازی از تراکتور هم بیشتر است.

وی درباره مشکل مالکیت مشترک تصریح کرد: اینها بیشتر تولید رسانه‌ها است. وزارت ورزش و وزارت صنایع هم هر کدام دو تیم دارند. همه چیز ما به همه چیزمان می‌خورد با این تفاوت که آنها نمی‌خواهند تیمشان را واگذار کنند ولی ما می‌خواهیم واگذار کنیم. آنها یکسری امکاناتی دارند که ما نداریم. مگر استقلال و پرسپولیس صد درصد ملت ایران هوادارش هستند که صد درصد ملت ایران باید هزینه‌هایش را پرداخت کنند؟

مالک باشگاه تراکتور یادآور شد: به هواداران استقلال و پرسپولیس هم ظلم می‌شود. من برای تیمم هزینه مدیریت شده انجام می‌دهم ولی آنها نمی‌توانند بازیکن با کیفیت و با قیمت مناسب بیاورند. ضربه‌اش را هواداران می‌خورند. از صدا و سیما گلایه دارم. به درآمد این سازمان کاری ندارم. ما می‌توانیم حتی بدون دریافت حق پخش از صدا و سیما فوتبال ایران را اقتصادی کنیم. ولی هواداران می پرسند چرا صدا و سیما در پخش زنده تلویزیونی تفاوت قائل می‌شود؟ سال گذشته تراکتور پرتماشاگرترین تیم لیگ بود.

زنوزی درباره بلیت فروشی در لیگ گفت: به عنوان لیدر باشگاه‌های خصوصی یکسری کارها انجام داده‌ایم. هفته گذشته خودمان بلیت ها را فروختیم و مسئولان خوب استادیوم را مدیریت کردند. همه همکاری کردند و اتفاق خوبی افتاد. حدود 80 هزار نفر به استادیوم رفتند. 50 هزار بلیت را اینترنتی فروختیم. 10 یا 15 هزار بلیت هم در استادیوم به صورت کارتی فروش رفت. دارد کارهای خوبی توسط باشگاه تراکتور انجام می‌‌شوذ. برای اولین بار در مراسم رونمایی از لباس تیم هم از بانوان دعوت کردیم.

وی درباره شکایت تراکتور از لی اروین و استوکس گفت: بخش حقوقی باشگاه پیگیر است. استوکس به آدنادمیر باشگاه ترکیه ای رفته است. فکر می کنم اتفاقی که سر پرسپولیس آمد سر این باشگاه ترکیه ای هم بیاید و پنجره نقل و انتقالات این باشگاه بسته شود. پرونده اروین را هم پیگیر هستیم.

مالک باشگاه تراکتور در مورد هزینه‌های مالکیت و مشکلات درآمدزایی عنوان کرد: ما قصد داریم تراکتور را به صاحبان اصلی خود برگردانیم. مقام معظم رهبری گفتند آذربایجان سرِ ایران است. ما می‌خواهیم تراکتور را در زمینه‌های مختلف در بهترین شرایط قرار دهیم. در بخش اقتصادی بدون مواردی مثل حق پخش تلویزیونی و اسپانسرینگ و تبلیغات محیطی و بلیت فروشی فوتبال ما اقتصادی است ولی پول آن به ما نمی‌رسد. ما هزینه می‌دهیم. فوتبالیست می‌خریم، استادیوم می‌سازیم ولی بهره‌برداری آن را یک سری شرکت‌ها انجام می‌دهند و سود می‌برند. باشگاه تراکتور 30 میلیون هوادار دارد که عاشق این تیم هستند. من روز اولی که سهام تراکتور را در اختیار گرفتم گفتم باشگاه بیاید برنامه اقتصادی داشته باشد تا به هوادارانش کمک کند. ما یک اپلیکیشن طراحی کردیم که هواداران در آن عضو شوند و در خرید‌هایشان به آنها کمک کنیم و تخفیف بگیرند. هوادار ما باید از هوادار بودنش منتفع شود نه اینکه هوادار شود. ما دست کردیم در جیب هوادار و می‌گوییم کمک کن. این کجای دنیا برقرار است؟

زنوزی ادامه داد: شرکت‌هایی زیر مجموعه تراکتور تاسیس کردیم که به مرور زمان باشگاه به سمت بورس می‌رود تا هوادار بتواند هم سهامدار شده و هم کسب درآمد کند. به طور کلی همانطور که گفتم هزینه‌های فوتبال با ما است و یک سری شرکت‌های اطراف فوتبال سود آن را برداشت می‌کنند. ما قصد داریم با اپلیکیشنی که طراحی کردیم بخش اقتصادی باشگاه را متمرکز می‌کنیم تا این مشکلات هم برطرف شود. شما فرض کنید 30 میلیون هوادارا بخواهند از اپلیکیشنی که متعلق به خودشان هست بخواهند از آن استفاده کنند.

وی در مورد اینکه چرا می‌گوید تراکتور 30 میلیون هوادار دارد گفت: جمعیت تهران 15 میلیون است و حدود 70 درصد آن را آذری زبان‌ها تشکیل می‌دهند. ما وقتی با استقلال و پرسپولیس در آزادی بازی داریم 50 درصد ورزشگاه را هواداران ما تشکیل می‌دهند و خودش گویای همه چیز است. ما هر جای ایران که می‌رویم میهمان نیستیم و میزبان هستیم. حدود 40 میلیون آذری زبان در ایران داریم و 30 میلیون هوادار تراکتور رقم عجیبی نیست.

مالک تراکتور در مورد همکاری با تولیدی آدیداس توضیح داد: زمانی که ما با این برند معتبر همکاری کردیم گفتند لباس‌ها را از انبار فدراسیون فوتبال گرفته‌اند ولی ما یک قرارداد همکاری با کمپانی آدیداس امضا کردیم و اگر در سایت آدیداس نگاه کنید نام باشگاه تراکتور در بین باشگاه‌هایی که با این برند قرارداد دارند دیده می‌شود.

زنوزی در مورد تراکتور از بیرانوند گفت: بیرانوند بازیکن بزرگی است و برای فوتبالش احترام قائلم. او یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران است ولی از نظر اخلاقی باید خودش را اصلاح کند و چند بار حرکات حاشیه‌ای انجام داده است و فیلم‌هایش موجود است. بیرانوند باید با هواداران تیم‌های حریف مودبانه رفتار کند و فیفا هم این را ذکر کرده که بازیکن نباید با هواداران چالش پیدا کند. ما سال قبل هم شکایت کرده بودیم و امسال هم شکایت کردیم. همانطور که به باقی شکایت‌هایمان از سپیدرود، پدیده، پرسپولیس و سایر موارد رسیدگی نشد و به این مورد هم رسیدگی نمی‌شود. من زورم به این مسائل نمی‌رسد و تلاشم را می‌کنم که در باشگاه خودمان نتیجه بگیریم.

زنوزی در مورد اینکه بازی دوستانه با باشگاه‌های بزرگ در دستور کار تراکتور است یا نه، گفت: ما برنامه‌هایی داشتیم ولی دیر شروع شدن لیگ ما برنامه‌های ما را به هم زد. قصد داشتیم با یک یا دو باشگاه بزرگ روسی بازی کنیم ولی لیگ آنها به مراتب زودتر از ما شروع شد و نتوانستیم در حال حاضر این کار را انجام دهیم ولی در برنامه‌های آینده ما وجود دارد.

وی در مورد حضور تراکتور در سایر رشته‌های ورزشی هم عنوان کرد: برای این موضوع هم برنامه داریم و قصد داریم تیم والیبال تراکتور را راه‌اندازی کنیم. البته فعلاً قصد داریم تیم فوتبال به یک سرو سامانی برسد و بعد سراغ والیبال برویم. اگر حضور در والیبال ثمربخش بود و نتیجه مثبت داد در سایر رشته‌ها هم ورود می‌کنیم.

مالک تراکتور در مورد برنامه‌های آکادمی و استعدادیابی باشگاه هم گفت: ما در سال اخیر در این مورد تغییرات اساسی ایجاد کردیم که ریز آن را از مدیرعامل باشگاه بپرسید و من خیلی دقیق در جریانش نیستم.

وی در پایان گفت: از تمام هواداران بینندگان عزیز و هواداران استقلال و پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم ولی بدانید من واقعیت‌ها را گفتم. از حرف‌های به دل نگیرند چرا که به نفع آنها صحبت می‌کنم. شاید در کوتاه مدت متوجه حرف من نمی‌شوند ولی صحبت‌های من در بلند مدت به سود استقلال و پرسپولیس و هواداران و فوتبال کشور است. باید اتفاقات جوری رقم بخورد که دو تیم از وابستگی رها شوند. با عدم مدیریت تیم‌ها یک سری کارهایی انجام می‌شود که شایسته ورزش کشور نیست. این را هم در پایان بگویم که اهلیت در واگذاری امتیاز باشگاه به منزله ورزشی بودن نیست و باید به سمت اقتصادی کردن ورزش پیش برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز