خبرگزاری کار ایران

به بهانه دردسر جدیدی که بیرانوند ایجاد کرد؛

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۵۶۰

کمیته انضباطی در مورد موضع بیرانوند با دردسر عجیبی روبرو شده و به این بهانه همه حکم‌های جنجالی اخیر را مرور کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ماجرای حرکت توهین آمیز علیرضا بیرانوند در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز هنگام خروج از زمین مسابقه خطاب به تماشاگران حاضر در روی سکوها این روزها به یک بحران جدی برای این تیم، خود بازیکن و کمیته‌های انضباطی و اخلاق شده‌ است. پرسپولیس باید در هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر باید به مصاف استقلال برود و محروم کردن بیرانوند در دربی موج شدیدی از اعتراضات از سوی هواداران بیشمار این تیم روانه کمیته‌های تابعه فدراسیون می‌کند و سکوت و انفعال در این مورد باعث می‌شود هواداران سایر تیم‌ها از جمله تراکتور، سپاهان، استقلال و صنعت نفت علیه این موضوع واکنش نشان دهند.

بیرانوند یک محرومیت 3 جلسه‌ای تعلیقی دارد که باید در حکم جدید او لحاظ شود و این خودش مشکل بزرگی برای صدودر حکم جدید است.

با وجود اینکه هنو حکمی از سوی مراجع ذیربط در مورد بیرانوند و حرکت جنجالی او صادر نشده سراغ احکام پیشین کمیته‌های انضباطی و اخلاق رفتیم که جنجال زیادی به همراه داشته است:


* جنجالی که مدیریت نشد

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

حکم بازی رفت پرسپولیس و سپاهان یکی از آخرین نمونه‌ها از حکم‌های جنجالی است که از فدراسیون فوتبال بیرون می‌آید. جنجال‌ها از دیدار رفت دو تیم در استادیوم نقش جهان آغاز شد و پیش از بازی طرفداران سپاهان به اتوبوس بازیکنان پرسپولیس حمله کردند و تماشاگران دو تیم در حین بازی با پرتاب اشیا به دور تا دور زمین، بازی را تحت‌ تاثیر خود قرار دادند تا جایی که بیرانوند نسبت به این رفتار تماشاگران سپاهان واکنش نشان داد. در کنار تمام رفتارهای تماشاگران، درگیری میان کمال کامیابی‌نیا و کی‌روش استنلی در دقایق پایانی بازی موجب شد که هر دو از زمین اخراج شوند.

حکم: کمیته انضباطی هر دو بازیکن را یک جلسه محروم و پنج میلیون تومان جریمه کرد و بیرانوند هم به‌خاطر رفتار تحریک‌آمیزش، پنج میلیون تومان جریمه شد. اما این تمام حکم بازی نبود و تماشاگران سپاهانی، یک بازی محروم شدند و باشگاه سپاهان به‌خاطر رفتار تماشاگران در حین بازی به پرداخت بیست میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد و بابت صدمه به اتوبوس پرسپولیس محکوم به پرداخت نه میلیون تومان شد. باشگاه پرسپولیس هم به‌خاطر رفتار بد تماشاگرانش، ده میلیون تومان جریمه شد.


* اوج درگیری در نیمه نهایی جام حذفی

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

 با این حکم نه‌چندان قاطع توقع می‌رفت دو باشگاه در بازی برگشت خود در لیگ برتر و نیمه نهایی جام حذفی تمام قوانین را رعایت نکنند و تماشاگران دو تیم نیز به رفتارهای خشونت‌آمیز خود ادامه دهند. در بازی برگشت که پیش از شروع آن بحث و مجادله بر سر تقسیم سکوها صورت گرفته بود، در حین برگزاری کار به جایی رسید که تماشاگران به نیروهای امنیتی هم حمله کردند و در نیمه‌نهایی جام حذفی هم رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود نشان دادند. این تمام اتفاقات نبود و بازیکنان و کادرفنی دو تیم نیز به هر تصمیم داور اعتراض می‌کردند و کار به‌جایی رسید که در اواخر بازی جام حذفی با یکدیگر درگیر شدندو

حکم: خاطیان مثل گذشته با برخورد قاطعی‌ از سوی‌ کمیته انضباطی روبه‌رو نشدند و این کمیته از کنار خیلی مسائل به سادگی عبور کرد. تماشاگران هر دو تیم یک جلسه محروم شدند و باشگاه پرسپولیس صد و پنج میلیون تومان و باشگاه سپاهان صد و هشتاد میلیون تومان جریمه شد؛ کی‌روش استنلی، سیاوش یزدانی، جلال امیدیان، میگل تکسیرا و امیر قلعه‌نویی، بیرانوند و رفیعی یک بازی از همراهی تیمشان محروم شدند. کمیته انضباطی هیچ برخوردی حتی به‌صورت مالی با شجاع خلیل‌زاده  و سعید آقایی نکرد و این بازیکنان که در بطن حاشیه بودند، بدون هیچ جریمه‌ای می‌توانند به کار خود ادامه دهند. کمیته انضباطی، بیرانوند را چهل میلیون تومان، بشار رسن و سیامک نعمتی را سه میلیون تومان و سروش رفیعی را یک میلیون تومان جریمه کرده، همچنین این کمیته، امیر قلعه‌نویی را مجموعا چهل و پنج میلیون تومان، سیاوش یزدانی را ده میلیون تومان، زاغی‌نژاد و کیانی را پنج میلیون تومان و کی‌روش استنلی و تکسیرا را دو میلیون تومان جریمه کرد؛ کی‌روش استنلی‌ که با خطای شدید خود روی بازیکن پرسپولیس، اعتراض وحشتناک به داور و حمله به سروش رفیعی جو بازی را به‌شدت بهم ریخت، فقط یک جلسه محروم و دو میلیون تومان جریمه شده! شاید اگر کمیته انضباطی در پرونده دیدار رفت، برخورد شدیدتری با تمام متخلفان می‌کرد دیگر این رفتارها تکرار نمی‌شد.


* فینال پر هیاهو در اهواز

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

دیدار فینال جام حذفی در ورزشگاه فولاد آرنا، یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام حذفی است؛ جایی که باشگاه داماش برای گرفتن حق خود و تماشاگرانش، برای چند ساعت حاضر نشد در فینال بازی کند و در آخر با حضور تماشاگرانش در ورزشگاه به انجام بازی رضایت داد. ناکارآمدی مسئولان برگزاری مسابقات علت اصلی تاخیر بازی بود و اگر آن‌ها می‌توانستند نظم سکوها را فراهم کنند، بازی با تاخیر شروع نمی‌شد.

حکم: کمیته اخلاق چند روز بعد، حکم فینال جام حذفی را اعلام کرد و حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ و سعید فتاحی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ با محرومیت‌های پنج و دو ساله روبه‌رو شدند و عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان هم به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد؛ اما قسمت عجیب حکم، محرومیت مدیرعامل و مالک باشگاه داماش به‌مدت شش ماه است، مدیرعامل و مالکی که برای گرفتن حق تماشاگرانشان تلاش کرده بودند با حکم عجیب کمیته اخلاق روبه‌رو شدند. حکم محرومیت بهاروند و فتاحی بعد از مدتی شکسته شد.


* درگیری منشا با هوادار

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

پیش از بازی فولاد در دور برگشت لیگ هجدهم، گادوین منشا بعد اینکه مویش توسط یکی از هواداران کشیده شد، به سمت او حمله کرد و هوادار را هل داد.

حکم: بعد از پخش شدن فیلم این اتفاق، کمیته اخلاق منشا را به‌خاطر رفتار خارج از زمین موقتا محروم کرد و حتی قاضی تورک، رئیس کمیته اخلاق، اعلام کرد که این محرومیت موقت شامل مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم می‌شود؛ البته چند ساعت بعد تورک حرف خود را عوض کرد و از محروم نبودن منشا در مسابقات آسیایی خبر داد و محرومیت موقت هم بعد از چند روز با مراجعه منشا به کمیته اخلاق لغو شد و معلوم نشد، چرا زمانی که امنیت بازیکن فراهم نبوده، بازیکن با محرومیت روبه‌رو شده است.


* سیلی به گوش کاپیتان تراکتور

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

بازی تراکتور و پیکان، دیدار حساسی در میان بازی‌های لیگ برتر به‌حساب نمی‌آید و از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست؛ اما شرایط لیگ هجدهم به‌گونه‌ای پیش رفت که این دیدار هم با حساسیت‌های زیادی روبه‌رو شد. تراکتور که پیش از مسابقه، در دیداری جنجالی مقابل سپیدرود شکست خورده بود، این بازی را محلی برای جبران عقب‌افتادگی‌اش می‌دید، اما اشتباه اخباری و فرصت‌طلبی آل‌کثیر باعث شد تا تراکتور در این بازی هم شکست بخورد. تماشاگران تراکتور که قهرمانی را از دست رفته می‌دیدند به پرتاب صندلی و سنگ مشغول شدند و به درون زمین آمدند و حتی یکی از تماشاگران به مسعود شجاعی حمله کرد و سیلی‌ای به این بازیکن زد و اشکان دژاگه هم به همین تماشاگر حمله کرد و میان این دو درگیری‌ای شکل گرفت که با دخالت پلیس و بقیه‌ی اعضای تیم سریع به پایان رسید. درگیری اصلی میان طرفداران و گارد ویژه شکل گرفت و پلیس به‌سختی تماشاگران عصبانی تراکتور را از ورزشگاه و تپه‌های اطراف ورزشگاه یادگار امام خارج کرد.

حکم: باتوجه به این سطح از خشونت از کمیته انضباطی توقع می‌رفت تا برخورد سختی با تماشاگران تراکتور انجام دهد و حداقل چند هفته آن‌ها را محروم کند اما کمیته انضباطی فقط یک هفته و آن هم به‌صورت تعلیقی تراکتوری‌ها را محروم کرد و از بعد مالی هم جریمه‌ی نود میلیون تومانی در نظر گرفت. این کمیته حتی برخورد قاطعی با دژاگه نداشت و فقط او را یک جلسه تعلیقی و هفت میلیون تومان جریمه کرد تا این بازیکن بدون مشکل به بازی در لیگ برتر ادامه دهد.


* پرسپولیس - سایپا و جنجالی فراموش نشدنی

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

راه علی دایی و پرسپولیس در اوایل فصل چهاردهم به بدترین شکل ممکن به پایان رسید و از آن پس رویارویی تیم‌های دایی و پرسپولیس همیشه یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های فصل است. پرسپولیس میان رقابت‌های فشرده‌اش در لیگ قهرمانان آسیا با در چارچوب مسابقات لیگ برتر با سایپا بازی کرد؛ از برای پرسپولیسی دست دادن تساوی در لحظات آخر و خوشحالی علی دایی سنگین بود و موجب شد تا درگیری‌ها در ورزشگاه تختی آغاز شود. بازیکنان و حتی بعضی مربیان، بعد از مسابقه با یکدیگر درگیر شدند و حتی در این میان بعضی خبرنگاران مورد حمله قرار گرفتند.

حکم: در کمال ناباوری، کمیته انضباطی هیچکس را حتی به‌صورت تعلیقی محروم نکرد. طبق حکم کمیته انضباطی، باشگاه پرسپولیس به‌خاطر رفتار تماشاگرانش ده میلیون تومان جریمه شد و همچنین شجاع خلیل‌زاده، رادوشوویچ، رضا اسدی و مهرداد کفشگری، هر کدام سه میلیون تومان جریمه شدند و هیچ جریمه‌ای برای علی دایی در نظر گرفته نشد.


* گاف بزرگ مترجم برانکو

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم بدون حاشیه نبود؛ چند دقیقه بعد از اهدای جام به پرسپولیسی‌ها ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نیک‌سیرت، مترجم برانکو به این مربی فحاشی می‌کرد.

حکم: کمیته اخلاق، سریع به پرونده ورود کرد و این مترجم را به‌مدت یک ماه محروم کرد؛ چند روز بعد، پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به امارات سفر کرد تا در مقابل الجزیره بازی کند. پرسپولیسی ها که قصد داشتند مترجم را برای بازی آسیایی استفاده کنند، با پیامی عجیب از سوی کمیته اخلاق مواجه شدند. کمیته اخلاق به ‌آن‌ها گفته که حق استفاده از نیک‌سیرت را ندارند و پرسپولیسی‌ها هم نیک‌سیرت را به امارات نبردند تا فرزاد حبیب‌اللهی، آنالیزور پرسپولیس نقش مترجم را ایفا کند.


* قلیان‌های دردسرساز در دربی

همه حکم‌های محرومیت جنجالی اخیر؛ از گاف مترجم و سیلی به گوش شجاعی تا موهای منشا

پیش از دربی رفت لیگ هفدهم، کمیته اخلاق با حکمی عجیب و باورنکردنی، وریا غفوری و محسن مسلمان را موقتا محروم کرد؛ دلیل این محرومیت انتشار عکس و فیلمی بود که نشان می‌داد، بازیکنان استقلال و پرسپولیس در حال کشیدن قلیان هستند. حکمی عجیب، که توجیه کمیته اخلاق برای این بود که بازیکنان رفتاری هنجارشکن انجام داده‌اند؛ اما بعد از گذشت چند روز، کمیته اخلاق، اجازه بازی کردن بازیکنان را صادر کرد. با یک بررسی ساده می‌شد فهمید که در لیگ‌های معتبر اروپایی، بازیکنان به‌خاطر کشیدن قلیان یا سیگار با محرومیتی روبه‌رو نمی‌شوند و جریمه‌ها هم از سمت باشگاه لحاظ می‌شود و کمیته‌های مربوطه، جریمه‌ای برای بازیکنان لحاظ نمی‌کنند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز