خبرگزاری کار ایران

ویلموتس در مسیر کی‌روش؛57 روز مرخصی در 89 روز

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۹۰۰

از روز امضای قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال، دقیقاً 89 روز گذشته اما این مربی فقط 32 روز در ایران بوده که بخشی از آن هم مربوط به انجام دو بازی تدارکاتی با سوریه و کره‌جنوبی می‌شود. ویلموتس در این مدت، 57 روز در مرخصی بوده و مشخص هم نیست تاریخ دقیق بازگشت او به ایران چه روزی است.

به گزارش ایلنا،  برای فوتبال ایران که حدود 8 سال تحت امر کارلوس کی‌روش بود، انتخاب سرمربی جدید و فرار از شرایط عجیب گذشته یک اتفاق ویژه قلمداد می‌شد. اتفاقی که می‌توانست به بهبود روابط کادرفنی تیم ملی با باشگاه‌ها و مربیان لیگ برتری ختم شود و همه چیز را از زیر سلطه سرمربی جدید خارج کند. 

حضور مارک ویلموتس و مصاحبه‌های متعدد مسئولان فدراسیون فوتبال درباره بندهای قرارداد مربی بلژیکی، نوید روزهای خوب را می‌داد. روزهایی که می‌توانستیم به اصلاح ایرادهای گذشته خوشبین باشیم و تیم ملی را دوباره حمایت کنیم. تیمی که از حدود دو هفته دیگر باید بازی‌های خود را در مقدماتی جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیای 2023 آغاز کند.

اگر نخستین حضور مارک ویلموتس و بازدید او از امکانات تیم ملی که در روز 25 اردیبهشت 98 انجام شد و البته مذاکره مهدی تاج با او در بلژیک را فاکتور بگیریم و به تاریخ امضای قرارداد – 8 خرداد – رجوع کنیم، حدود 89 روز از مربیگری ویلموتس در تیم ملی می‌گذرد. یعنی چیزی در حدود 3 ماه است که مربی بلژیکی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته و به عنوان نفر نخست کادرفنی انجام وظیفه کرده.

در این مدت، تیم ملی دو اردوی تدارکاتی و کوتاه را پشت سر گذاشته و دو بازی نیز انجام داده. نخستین اردو از تاریخ 13 خرداد برگزار شده و دومی هم 17 تیر. ویلموتس البته در بدو حضور و بعد از امضای قرارداد رسمی با فدراسیون فوتبال، روز 9 خرداد سری هم به اردوی تیم‌های پایه زد و جلسه‌ای نیز با آنها برگزار کرد. این جلسات و البته برگزاری دو بازی رسمی و دو اردوی حدود یک هفته‌ای، تمام فعالیت مارک ویلموتس در سه ماه اخیر را شامل می‌شود.

اردوی نخست تیم ملی روز 13 خرداد آغاز شد و جمعی از ستاره‌های فوتبال ایران در کمپ گرد هم آمدند تا توانایی‌های خود را به مربی بلژیکی نشان بدهند. این اردو به بازی با سوریه در تاریخ 16 خرداد و کره‌جنوبی در روز 21 خرداد 98 ختم شد. ویلموتس بعد از این دو بازی، تا روز دوم تیرماه در ایران ماند و سپس مرخصی 15 روزه او که نخستین تعطیلاتش بود، آغاز شد.

ویلموتس دومین اردوی تیم ملی را با حضور اسامی جدید و بعضاً ناشناخته در تاریخ 17 تیر آغاز کرد. اردویی حدود یک هفته‌ای که با بازی مقابل تیم امید به پایان رسید. از آخرین روز این اردو- 24 تیرماه – تا امروز اثری از مارک ویلموتس در ایران ندیده‌ایم. او نه تنها به ایران نیامده بلکه هیچ‌‌یک از بازی‌های اروپایی لژیونرها را ندیده و حتی سری هم به آنها نزده.

نکته جالب‌تر اینکه قرار بود مارک ویلموتس قبل از آغاز لیگ به ایران بیاید و بازی‌های مهم را از نزدیک تماشا کند که چنین اتفاقی هم رخ نداد. تنها ارتباط ویلموتس با لیگ برتر، پیغامی بود که او فرستاد و از چشم‌هایی در بازی صحبت کرد که قرار است عملکرد بازیکنان را ببینند. چشم‌هایی که خلاصه شد در حضور وحید هاشمیان در یکی دو ورزشگاه و تماشای بازی‌های مهم توسط مربی ایرانی تیم ملی.

حدود 8 سال، یکی از انتقادها به کارلوس کی‌روش همین بود که حالا می‌بینیم. او بازی‌های لیگ را نمی‌دید و اغلب در مرخصی به‌سر می‌برد. کی‌روش هم شبیه ویلموتس، دستیارهای خود شامل مارکار آقاجانیان، اوسیانو کروز، آنتونیو لوپز و دن گاسپار را برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه‌های مختلف می‌فرستاد و خودش هیچ‌گاه به ایران و شهرهای مختلف آن سفر نمی‌کرد. موضوعی که به چالشی جدی میان کی‌روش و منتقدان تبدیل شد و گروهی او را به همین دلیل نقد می‌کردند و مقابلش موضع می‌گرفتند.

قرار بود مهدی تاج از قرارداد کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال عبرت بگیرد و از آن در توافق با مارک ویلموتس استفاده کند اما انگار چنین اتفاقی رخ نداده و مربی بلژیکی هم راهی را می‌رود که کی‌روش 8 سال رفت و انتقادها هم به جایی نرسید. از روز امضای قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال، دقیقاً 89 روز گذشته اما این مربی فقط 32 روز در ایران بوده که بخشی از آن هم مربوط به انجام دو بازی تدارکاتی با سوریه و کره‌جنوبی می‌شود. ویلموتس در این مدت، 57 روز در مرخصی بوده و مشخص هم نیست تاریخ دقیق بازگشت او به ایران چه روزی است. آن‌هم در شرایطی که هفته نخست لیگ تمام شده، هفته دوم در راه است و البته تیم ملی 19 شهریور باید مقابل هنگ‌کنگ بازی کند.

یادمان نمی‌رود مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال حدود دو هفته مذاکره کردند و بعد از گفت و گوهای مفصل سرانجام به توافق رسیدند. نکته اصلی ماجرا همان اقامت ویلموتس در ایران بود که حتی وبسایت بلژیکی hln. be، اواخر اردیبهشت‌ماه به آن اشاره کرد و مدعی شد علت امضا نشدن قرارداد مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران اختلاف نظر درباره نحوه اقامت او در ایران است.

این اتفاق همین حالا رخ داده و ویلموتس به جای حضور در ایران و تماشای بازی‌های لیگ، مشخص نیست کجاست و چه می‌کند. از مانو فررا و اسپینوسی هم خبری در دست نداریم که چرا به ایران نمی‌آیند تا فعالیت خود را آغاز کنند. چنین اتفاق‌هایی هرگز با مصاحبه‌های سه ماه قبل مهدی تاج و بندهایی که به گفته خودش در قرارداد ویلموتس گنجانده، همخوانی و سنخیت ندارند. به بخشی از این بندها اشاره می‌کنیم که در این مدت از جانب ویلموتس و همکارانش رعایت نشده‌اند.

مهدی تاج حدود سه ماه قبل از این بندها رونمایی کرد تا نشان بدهد چه قرارداد سفت و محکمی امضا کرده: «اواخر سرمربیگری کی‌روش در تیم ملی، ۱۰ یا ۱۱ دستیار خارجی در تیم ملی حضور داشتند که در قرارداد با این مربی بلژیکی، تعداد دستیارها به ۲ یا ۳ دستیار کاهش یافته. همچنین تعداد دستیارهای ایرانی او افزایش پیدا کرده و فدراسیون آنها را به ویلموتس معرفی کرده است که تا چند روز دیگر نهایی می‌شود. همچنین قرارداد مارک ویلموتس دو برابر قرارداد کارلوس کی‌روش بند خواهد داشت و تمامی سفرها و اعزام‌های وی با دستور فدراسیون فوتبال انجام می‌شود.»

هیچ کدام از این بندها رعایت نشده و فدراسیون فوتبال دوباره غائله را به سرمربی تیم ملی باخته. نمونه‌اش یک دستیار ایرانی به جای 4 دستیار و یا 4 کمک خارجی به جای 2 یا 3 همکار. ماجرای سفرها هم مشخص است. نزدیکان فدراسیون فوتبال از مرخصی 8 هفته‌ای ویلموتس در سال خبر می‌دهند اما همین حالا او یک روز بیشتر از مرخصی‌های یک سال خود استفاده کرده و طبق توافق تا پایان سال نباید از ایران خارج شود. همه اینها مباحثی جدی است که البته از جانب فدراسیون فوتبال جدی گرفته نمی‌شود. در سئول، کسی نیست که بگوید مارک ویلموتس کجاست و چرا برای تماشای هفته اول لیگ برتر به ایران نیامده. انگار همه تیم ملی را رها کرده و مشغول بیزینس‌های مختلف خود هستند. دور از هیاهو و فقط به این امید که ویلموتس چند روز دیگر می‌آید، اردو را آغاز می‌کند و تیم ملی هم هنگ‌کنگ را شکست می‌دهد. بقیه‌اش مهم نیست، بخصوص برای مهدی تاج که می‌گفت از قرارداد کی‌روش درس گرفته‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز