خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هشتاد و نهمین زادروز اسطوره ورزش ایران؛

تختی عزیز کرده خدا بود (یادداشت ویژه)

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۳۹۵

پنجم شهریورماه امسال هشتاد و نهمین زادروز جهان پهلوان تختی است.

به گزارش ایلنا، جهان پهلوان تختی اسطوره ورزش ایران خیلی زود از میان ما رفت و می‌توانستیم هنوز او را در بین خودمان داشته باشیم.

پنجم شهریور ماه مصادف است با هشتاد و نهمین زادروز جهان پهلوان تختی قهرمان افسانه ای و معاصر ایران زمین و روزی که به عنوان روز کشتی در تقویم های شمسی گنجانده شده است.

تختی اگرچه بواسطه زندگی پربار و سرشار از قهرمانی، جوانمردی و مردمداری‌اش از یک طرف و قضایای مربوط به چگونگی مرگش از سوی دیگر ، جایگاهی اساطیری و بی بدیل در تازیخ معاصر ایران یافته است لکن هرگز پا را از یک انسان معمولی بودن فراتر نگذاشت.او یکی بود شبیه همه مردم با این تفاوت که عزیز کرده خدا بوده و خواهد بود

او عزتش را درست از جایی گرفته است که صاحب عز و مقام و جاه و جبروت است.از جانب پروردگاری که وقتی در تقدیر کسی سربلندی ، شرف و اعتبار مینویسد هیچ قدرتی نمی تواند خدشه ای بر این جایگاه وارد کند.

خدا تختی را تختی کرد و هم اوست که اجازه نداده و نمیدهد شخصیت این پهلوان بزرگ لگد کوب حکومتها و افکار پلید عده ای ماجرا جو و فریب خورده شود.

در طول یکی دو  سال گذشته به بهانه واهی و مسخره  شفاف‌سازی و روشنگری از نحوه مرگ او، تلاش‌های  عجیبی برای اسطوره‌زدایی از شخصیت منحصر به فرد تختی به نمایش درآمد و فیلمی سراسر تحریف و تناقض ساختند که همه حرفش در آن خلاصه شد که تختی کم آورد و خودش را کشت!

تلویزیون هم برای عقب نماندن از این جهان پهلوان کشی برنامه  ها ساخت و حتی از هنرمندان  و مورخین پا به سن گذاشته و قدیمی بهره گرفت تا به مخاطب بفهماند تختی آن یل فنا ناپذیری که در اذهان مردم جاری شده نیست بلکه یک انسان ضعیف النفس و سرخورده از خانواده و  اجتماع بوده  است که تنهایی و انزوا را تاب نیاورده و خودش را خلاص می‌کند!

در این بین کار به تهمت‌های ناروا و غیراخلاقی در مورد همسر او هم  می‌رسد! اما با همه این بی‌اخلاقی‌ها چه اتفاقی افتاد؟ آیا ذره‌ای از جایگاه جهان پهلوان در میان مردم کاسته شد؟ بیشتر شد که کمتر نشد. این عزت و آبرو اگر خدایی نیست، چیست؟! بخصوص آنکه بدانیم چه بر سرآن  فیلم و برنامه تلویزیونی و اشخاص درگیر با این اسطوره ستیزی آمد. کمترین و پایین‌ترین رقم فروش برای فیلمی که نام بزرگ جهان پهلوان را یدک می‌کشد آیا طبیعی است؟

از تاریخ باید آموخت و عبرت گرفت، اینکه تختی کشته شد و یا به هر دلیل خودکشی کرد چه دردی از نسل پوشالی و سرگردان امروز دوا میکند؟ چرا به عمق و عرض زندگی‌اش نپردازیم؟ اینکه او در طول ۳۷ سال زندگی چگونه بنایی از جوانمردی و اعتبار ساخت که با این‌ همه دشمنی، کینه و حسادت هنوز و با گذشت پنجاه و دو سال از مرگش استوار و پابرجا مانده است؟ به این بپردازیم که چگونه عزیز کرده خدا شد؟!

یادداشت: مهدی فاطمی

سید مهدی فاطمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز