خبرگزاری کار ایران

سرقت فرهنگی ایران توسط امارات به کمک رونالدو!

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۹۱۸

در سال‌های اخیر بارها و بارها شاهد ثبت میراث فرهنگی و معنوی ایران به نام کشورهای منطقه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد بادگیرهای یزد پروژه جدید این سرقت فرهنگی است. سرقتی که با کمک رونالدو انجام می‌شود!

به گزارش ایلنا، تلاش اماراتی‌ها برای ثبت میراث ایران این بار با حضور کریستین رونالدو رنگ جدیدی به خود گرفت. ساخت تیزر تبلیغاتی با حضور کریستین رونالدو، بازیکن مشهور فوتبال و انتشار آن در سطح گسترده در اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی که در مجموع در این تیزر بادگیر جزیی از فرهنگ و معماری امارات مشخص و معلوم شده، نشان از کوتاه نیامدن اماراتی‌ها در ثبت بادگیر‌ها به‌عنوان میراث ملی خود دارد.

ساخت شهرک خشتی با فناوری نوین و البته با بادگیر‌های متعدد، ساخت تندیس به شکل بادگیر و ارائه آن در فستیوال‌های مهم، تبلیغات گسترده برای بادگیر و تلاش‌های نافرجام متعدد برای ثبت آن در فهرست آثار جهانی یونسکو از این دست است.

ثبت دانش فنی ساخت بادگیر‌های ایران در سازمان جهانی یونسکو همچنان با اما و اگر‌هایی رو به روست اتفاقی که دخالت و شیطنت برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس ثبت جهانی آن را با تاخیر بیشتری رو به رو کرده است. در این میان برخی کشور‌ها به دنبال بهره‌برداری از برند بادگیر‌های ایران هستند تا درآمد‌های بیشتری کسب کنند و به تازگی با انتشار یک کلیپ با حضور یکی از چهره‌های سرشناس فوتبال جهان این موضوع دوباره در رسانه‌ها داغ شده و کارشناسان کوتاهی‌ها و ناهماهنگی‌ها را در این اتفاق موثر می‌دانند.

بادگیر‌های ایران از مظاهر تمدن است و قدمتشان به ۱۲ قرن پیش می‌رسد. نخستین بادگیر‌ها در شهر‌های گناباد، زاهدان، یزد، طبس، کرمان، بم، قزوین، تهران، قم، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و یزد بوده است.

بادگیر‌های ایران به‌عنوان نماد معماری منحصر به فرد از سال ۲۰۱۵ در فهرست ثبت میراث جهانی است تلاشی اما از سوی برخی حاشیه‌نشین‌های خلیج‌فارس می‌شود تا از نام ایران نان گردشگری‌شان را چرب‌تر کنند. ابزار جدیدشان هم حضور کریس رونالدو فوتبالیست مشهور پرتغالی در کنار بادگیر‌های محلی بستگ دبی است.

طی روز‌های گذشته با انتشار ماکت تبلیغاتی اماراتی‌ها با رونالدو در کنار بادگیر‌های بستگ دبی موج واکنش‌ها بالا گرفته است. هشتگ‌های‌های یزد دیدنی و یزد شهر بادگیر‌ها و بادگیر‌های ۱۲ قرن پیش را چه به سرزمین ۱۲۰ ساله و از این دست پیام‌ها در فضای مجازی بسیار داغ شده است.

بافت تاریخی یزد دو سال قبل به‌عنوان یک شهر میراث بشری در فهرست آثار میراث بشری جهان در یونسکو به اتفاق آرا ثبت شده. آیا امکان ثبت مجزای سازه دیگری در جای دیگر وجود دارد؟

نکته آنجاست مسوولان دولتی و حتی دوستداران میراث فرهنگی کشور آنچنان که باید در خصوص تلاش اماراتی‌ها، فعالیت چندانی نداشته‌اند. به نظر می‌رسد باید از آغاز دور جدید تلاش امارات با سطح تبلیغاتی، چون حضور رونالدو، نگران شد!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز