خبرگزاری کار ایران

صید گرانبهای آکادمی فنرباغچه؛ ستاره استقلال

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۶۰۵

در فصل پرماجرا و ناامیدکننده استقلال، ظهور و درخشش اللهیار صیادمنش یکی از معدود نکات مثبت بود که برای جستجوی رویای خود راهی ترکیه شد.

به گزارش ایلنا، شفر در ادامه تغییرات بی‌پایان ترکیب تیمش، در میانه راه صیادمنش را در گوش راست به کار گرفت و او به قدری خوب کار کرد که توانست موقعیت ثابتی پیدا کند. این مهاجم جوان باانرژی، موثر و کم‌نوسان بازی می‌کرد، طوری که غیبتش در بازی‌های حساس آخر فصل بخصوص دربی کاملا محسوس بود و هواداران بابتش حسرت خوردند.

سیاست «بهره‌وری معکوس» استقلال که بازیکنان موثرش را می‌فروشد و آنها را با بازیکنان متوسط جایگزین می‌کند، درباره صیادمنش هم اجرا شد و پیش از پایان فصل خبر رسید که فنرباغچه ترکیه او را با 850 هزار دلار خریده است. از حاشیه‌های این انتقال که بگذریم، سوال اساسی اینجاست که آینده این مهاجم مستعد در تیم پرطرفدار استانبولی چه خواهد بود؟

اگر از مجید حسینی که توانسته به ترکیب ثابت ترابزون‌اسپور برسد و فصل آینده هم در این تیم خواهد بود بگذریم، بازیکنان ایرانی سابقه موفقیت زیادی در لیگ ترکیه ندارند. وقتی صحبت از تیمی مثل فنرباغچه است، انتظار می‌رود کار برای مهاجم جوان و کم‌تجربه ایرانی سخت‌تر هم باشد. با این حال شرایط خاص این باشگاه پرطرفدار و مشکلات اقتصادی‌اش آنها را مجبور به تغییرات مهمی کرده که می‌تواند به معنی هموار شدن راه برای صیادمنش باشد.

فنر در سوپرلیگ ترکیه فصل خیلی سختی داشت و بارها تا نزدیکی منطقه سقوط هم رفت. آنها در آخرین بازی میزبان آنتالیااسپور هستند و در بهترین حال به رتبه ششم می‌رسند.

تغییرات مدیریت فنرباغچه که طی آن علی کوچ به جای عزیز ییلدیریم روی صندلی ریاست نشست، با افت تیم در لیگ همزمان شد. بدهی‌های انباشه هم باشگاه را در شرایط سختی قرار داد، طوری که به تازگی مجبور شد یک برنامه تلویزیونی برای جمع‌آوری پول از هواداران ترتیب دهد و با این روش حدود 10 میلیون دلار به باشگاه کمک شد.

مشکل دیگری که نه فقط فنرباغچه که سایر باشگاه‌های لیگ ترکیه این روزها دارند، کاهش ارزش پول ملی این کشور است و قرار شده دستمزد بازیکنان داخلی به لیر پرداخت شود.

باشگاه در این شرایط سیاستش را تغییر داده و تمرکزش را روی گسترش آکادمی، جذب بازیکنان جوان مستعد و جوانگرایی در تیم قرار داده. رسانه‌های ترکیه هم جذب صیادمنش را نشانه‌ای از استقرار سیاست جوانگرایی در باشگاه می‌دانند. دامین کومولی فرانسوی، استعدادیاب اسبق آرسنال نقش اصلی را در این پروژه دارد. گروهی از استعدادیاب‌ها زیر نظر او کار می‌کنند و جذب صیادمنش هم از همین مسیر صورت گرفته. او یکی از 60 استعداد برتر فوتبال جهان است که در سال 2018 توسط روزنامه گاردین معرفی شد و فنرباغچه با در نظر گرفتن ادامه پیشرفت صیادمنش که توانست در ترکیب اصلی استقلال بدرخشد، تصمیم گرفته او را به تیمش اضافه کند.

تیم کومولی شامل اعضایی است که از باشگاه‌های بزرگ اروپایی به ترکیه آمده‌اند. بری پاردو که سابقه کار در باشگاه کریستال‌پالاس را دارد، مسوول اصلی آنالیز عملکرد بازیکنان است. سرهات پکمزچی (کاشف چنگیز اوندر)، مسوول جذب بازیکنان در آکادمی و داوید بادیا از بارسلونا مسوول هماهنگی آکادمی است. فنرباغچه مصمم است 30 تا 40 بازیکن جوان به آکادمی اضافه کند که صیادمنش هم یکی از آنهاست، ولی باید دید چند نفر از آنها می‌توانند به تیم اصلی برسند.

پولی که قرار است باشگاه برای ستاره جوان ایرانی پرداخت کند در فوتبال اروپا رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود، ولی اگر چند نفر از این بازیکنان بتوانند به تیم اصلی برسند و احیانا منتقل شوند، فنرباغچه درآمد خوبی خواهد داشت. در بدترین حالت، اگر صیادمنش نتواند خودش را با شرایط تیم اصلی وفق بدهد، باشگاه می‌تواند او را با کمی ضرر به یکی از باشگاه‌های ایرانی منتقل کند و در مجموع این انتقال ریسک بزرگی برای آنها محسوب نمی‌شود.

با این حال صیادمنش که به زودی 18 ساله می‌شود و می‌تواند قراردادش را با باشگاه امضا کند، مصمم است که به ترکیب اصلی برسد و می‌خواهد یکی از جوانان موفق آکادمی باشد. او به خبرنگار روزنامه ملیت گفته است: «می‌خواهم در فنرباغچه بازی کنم و برای نیمکت‌نشینی به ترکیه نیامده‌ام. دوست دارم مهره کلیدی تیم باشم اما واضح است که تابع دستورات مربیان خواهم بود. برنامه دارم و به ‌زودی به یک بازیکن خوب برای فنرباغچه تبدیل خواهم شد، این تیم باید از خرید من بسیار خوشحال باشد.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز