خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته ملی المپیک: آکادمی قلب و بخشی از هویت کمیته ملی المپیک اس

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۷۰۶

​صبح امروز و با برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک دپارتمان‌های پیشگیری از آسیب‌های ورزشی، قلب ورزشی و تاریخ شفاهی ورزش ایران به طور رسمی آغاز به کار کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، در ابتدای این مراسم دکتر قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک ضمن خیرمقدم به ریاست و اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک و دیگر میهمانان این مراسم چکیده ای از عملکرد آکادمی ملی المپیک در سال 1397 را عنوان کرد و گفت: احیای نقش و جایگاه آکادمی پیرو برنامه راهبردی کمیته المپیک جزو مهمترین اهداف ما می باشد.

وی افزود: توسعه ورزش قهرمانی از نظر علمی، پیشرفت و بروز کردن بخش سخت افزاری و نرم افزاری، توجه به ورزش زنان و جوانان، افزایش همکاری های لازم با کمیته بین المللی المپیک و بین المللی شدن آکادمی و همچنین ارائه خدمات لازم به تیم های اعزامی ایران در المپیک 2020 و المپیک جوانان 2022 جزو اولویت برنامه های این مجموعه می باشد.

دکتر قراخانلو در ادامه اشاره ای مختصر به فعالیت های انجام گرفته در مراکز و بخش های مختلف آکادمی نظیر مرکز سنجش و توسعه قابلیتهای جسمانی، مرکز مدیریت ورزشی، مرکز آموزش، مرکز پزشکی ورزشی، روانشناسی ورزشی مرکز مطالعات و امور فرهنگی و اطلاع رسانی، مرکز تمرینات آبی، اماکن ورزشی نموده و در خصوص کارگاه ها و دوره های آموزشی، جلسات، همایش ها و همچنین فعالیت این آکادمی در زمینه همکاری با جمعیت امام علی (ع) و ارائه خدمات به کودکان کار تحت پوشش این جمعیت توضیحاتی را ارائه کرد.

در جریان این مراسم دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ضمن بیان اینکه آکادمی قلب و بخشی از هویت کمیته ملی المپیک است و باید نگاه و توجه به این مجموعه بیش از پیش شود گفت: خوشبختانه کمیته و آکادمی امروز دارای برنامه راهبردی هستند و معتقدیم که یکی از آسیب‌های جدی در ورزش روزمرگی و سلیقه محوری است، فرهنگ نادرستی که سال‌ها با آن روبرو هستیم.

رییس کمیته المپیک گفت: به همین منظور تصمیم گرفتیم در این دوره و برای خروج از روزمرگی برنامه راهبردی تعریف و مرحله به مرحله اجرا کنیم که یکی از آنها در حوزه آکادمی است.

صالحی امیری اضافه کرد: نیاز به توسعه بین المللی و کسب کرسی موضوع مهمی است که بدون آن راه به جایی نخواهیم برد. جهت گیری ما به سمت توسعه و بکارگیری ظرفیت‌ها در دیپلماسی ورزشی است.

وی  به فعالیت 17 کمیسیون کمیته المپیک اشاره کرد و افزود: یکی از این کمیسیون‌ها ورزش و زنان است و ما در ورزش زنان مدعی هستیم که در برنامه ۱۰ ساله تعریف کردیم، باید تبعیض جنسیتی در فکر و اندیشه و عمل برداشته شود تا زنان از نظر کمی و کیفی همانند مردان در ورزش قهرمانی شرکت کنند.

صالحی امیری به نوسازی توسعه زیر ساخت‌ها و تجهیزات در حوزه ورزش اشاره کرد و افزود: نسل آینده طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده نباید دغدغه‌ای در زمینه تجهیزات ورزشی داشته باشد و توسعه زیر ساخت‌ها را باید جدی گرفت. انسجام بخشی به فعالیت ها و توجه بیش از پیش به پیشکسوتان و قهرمانان، ساماندهی نیروهای انسانی و... در دستور کار این کمیته قرار دارد.

دکتر صالحی امیری ضمن بیان این مطلب که باید فعالیت های پژوهشی در تمامی زمینه ها نظیر تاریخ شفاهی ورزش و موزه المپیک افزایش یابد افزود: در زمینه تولید فکر و اندیشه و نرم افزار دچار آسیب هستیم که باید جبران شود. همچنین باید فعالیت‌های علمی و آموزشی را بخشی از هویت سازمان بدانیم و در جهت تقویت آن بکوشیم.

دکتر محمدحسین علیزاده از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گزارشی از فعالیت های انجام گرفته در خصوص راه اندازی دپارتمان پیشگیری از آسیب های ورزشی را به حاضرین ارائه داد.

وی با بیان اینکه ما امروز به دنبال این مفهوم هستیم که آسیب را علاوه بر درمان می توان پیشبینی و پیشگیری کرد گفت: کمیته بین المللی المپیک در رابطه با این موضوع پروژه های 13 گانه ای را در نقاط مختلف دنیا تحت پوشش خود دارد که تحقیق متن اول آن است. اگر کار در دپارتمان پیشگیری از آسیب های ورزشی به خوبی پیش برود می توان ایران را نیز در کنار 13 پروژه ذکر شده قرار داد.

در ادامه این مراسم دکتر مهدی انوری متخصص قلب و عروق توضیحاتی را در خصوص فعالیت های انجام شده در زمینه راه اندازی دپارتمان قلب ورزشی ارائه داد وگفت: امروزه بیماریهای قلبی و عروقی سن ابتلا به آن بسیار پایین آمده است. ورزشکاران افراد سالم جامعه هستند که به خاطر نوع فعالیت فیزیکی و بیماریهای خاموشی که دارند، بیش از 80 درصد از آمار مرگ های ناگهانی و ایست  قلبی را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه این مشکل در ورزشکاران قابل شناسایی و پیشگیری است گفت: در کشور ایتالیا بیش از 30 سال است که این کار در حال انجام است و متخصصین ایتالیایی توانسته اند 90 درصد از آمار مرگ های ناگهانی مرتبط با قلب را کاهش دهند. ما در دپارتمان قلب ورزشی علاوه بر کارهای غربالگری، به بحث آموزش و پژوهش نیز خواهیم پرداخت.

شهرزاد کردبچه دبیر شورای سیاست گذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران دیگر سخنران این مراسم بود که در رابطه با فعالیت های انجام شده در دپارتمان تاریخ شفاهی توضیحاتی را ارائه داد.

وی گفت: تاریخ شفاهی ورزش نیاز به یک بازنگری دارد و باید برای پژوهش در تاریخ ورزش با توجه به مستندات موجود، اساتید، صاحب نظران و ورزشکاران وارد گفتگو شویم و اطلاعات لازم را جمع آوری کنیم. ما در دپارتمان تاریخ شفاهی ورزش ضمن انجام پژوهش به تربیت پژوهشگران در این زمینه می پردازیم و همچنین در زمینه ارتقاء اشخاصی که با توجه به اهداف ما فعالیت می کنند گام هایی را برداشته ایم.

شهرزاد کردبچه در ادامه به تعاریفی از تاریخ شفاهی پرداخته و توضیحاتی در رابطه با چشم اندازها، اهمیت و ضرورت تاریخ شفاهی ورزش به حاضرین ارائه داد. بسط و گسترش پژوهش در زمینه تاریخ ورزش ایران، تعیین محتوا برای کانال المپیک، روایتی از ناگفته های تاریخ ورزش ایران، تدوین تاریخچه کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک بر اساس تاریخ شفاهی و ارائه تصویری زنده از تاریخ ورزش ایران نمونه هایی از اهداف دپارتمان تاریخ شفاهی ورزشی می باشند.

وی در پایان طرح های تصویب شده در شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی ورزش را اینگونه برشمرد: تاریخ شفاهی فوتبال، تاریخ شفاهی تحولات ورزش ایران، تاریخ شفاهی کشتی ایران و تاریخ شفاهی مطبوعات ورزشی ایران.

گفتنی است در ادامه این مراسم احکام مسئولین دپارتمان های ذکر شده توسط دکتر صالحی امیری به دکتر محمدحسین علیزاده مسئول دپارتمان پیشگیری از آسیب های ورزشی، دکتر مهدی انوری مسئول دپارتمان قلب ورزشی و شهرزاد کردبچه مسئول دپارتمان تاریخ شفاهی ورزش ایران اعطاء شد.

در پایان این مراسم دپارتمان‌های قلب ورزشی، پیشگیری از آسیب‌های ورزشی و تاریخ شفاهی ورزش ایران به طور رسمی توسط رییس کمیته المپیک، رییس آکادمی ملی المپیک و اعضای هیات اجرایی افتتاح و آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز