خبرگزاری کار ایران

ارز مانع از نقل و انتقال خارجی‌ها نشد

از مامه تیام و جباروف تا استوکس و کی‌روش

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۳۷۳

گرچه انتظار می‌رفت با نوسانات قیمت ارز و گران شدن دلار در سال 97، حضور بازیکنان خارجی در لیگ فوتبال به حداقل برسد اما این اتفاق نیفتاد. همچنان باشگاه‌ها به سراغ خارجی‌ها می‌روند، همچنان در عقد قرارداد اشتباه می‌کنند و صدها میلیون یا شاید میلیاردها پول فوتبال را به‌خاطر این قراردادهای اشتباه از دست می‌دهند. در این میان هم البته بعضی از این انتخاب‌ها امتحان خود را خوب پس می‌دهند

به گزارش ایلنا،ماجراهای خارجی‌های لیگ در سال 97 با مذاکرات جنجالی و ادامه‌دار مامه تیام و جباروف در آستانه فصل جدید شروع شد. باشگاه استقلال به‌خاطر جدایی این دو بازیکن به‌شدت تحت فشار بود و برای جلب رضایت هواداران تا هفته‌ها بر سر مبلغ قرارداد با آنها چانه می‌زد. فتحی در اوایل مدیریت‌اش در استقلال می‌خواست با حفظ این دو بازیکن شروعی توفانی داشته باشد اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و توافق بر سر مبلغ حاصل نشد.
گرو، نویمایر و طارق همام بازیکنانی بودند که مدیران استقلال مدعی شدند آنها را به‌جای مهره‌های از دست‌رفته، جذب کرده‌اند. از همان هفته‌های اول مشخص شد حداقل گرو و نویمایر جایگزین‌های خوبی نیستند. حتی گذر زمان هم نتوانست این دو را به بازیکنان خوبی برای استقلال تبدیل کند و در نهایت در نیم‌فصل از این تیم جدا شدند. طارق در سال 97 و لیگ هجدهم بدون شک یکی از بازیکنان برجسته لیگ بود و در سال‌هایی که استقلال در خرید مهره‌های خارجی عملکرد قابل قبولی داشته، یکی از خارجی‌های شاخص این تیم به‌شمار می‌رود.
استقلال برای نیم‌فصل دوم پاتوسی، گونسالوس و منشا را به تیم اضافه کرد که از بین این سه خرید هم فقط پاتوسی توانست توجه هواداران استقلال را جلب کند و این یعنی استقلال از بین 6 خرید خارجی‌اش تنها دو خرید کاملاً موفق داشته است. البته ممکن است در ادامه فصل گونسالوس هم به هماهنگی لازم با تیم برسد اما تا اینجای کار فقط پاتوسی در استقلال خوش درخشیده است.
برعکس استقلال، پرسپولیس به‌دلیل محرومیت از پنجره نقل‌و‌انتقالات، درگیر خرید بازیکنان خارجی نبود. آنها با همان بازیکنان خارجی که داشتند، یعنی رادوشوویچ، بشار رسن و منشا، کار خود را در لیگ ادامه دادند. رادوشوویچ با اینکه از نظر فنی دروازه‌بان خوبی به‌حساب می‌آید اما با وجود بیرانوند، فرصت زیادی برای بازی ندارد. با این حال اما بدون اینکه حاشیه‌ای ایجاد کند یا اعتراضی داشته باشد، کار خود را در لیگ ادامه می‌دهد. بشار رسن اما بی‌شک یکی از بهترین خارجی‌های لیگ است. بشار 22ساله که در اواخر دومین فصل حضور در پرسپولیس به‌سر می‌برد، به‌قدری مورد اعتماد برانکو بوده که قبل از محسن مسلمان در ترکیب سرخ‌پوشان به‌صورت ثابت قرار می‌گرفت و حالا هم نسبت به سروش رفیعی در اولویت سرمربی کروات پرسپولیس است. او یکی از معدود خارجی‌های لیگ ایران است که دو قهرمانی متوالی لیگ برتر را در کارنامه دارد.
پرسپولیس بعد از باز شدن پنجره‌های نقل‌و‌انتقالاتی، منشا را کنار گذاشت و به‌جای او بودیمیر را جذب کرد. گرچه در ابتدا انتقادهای زیادی به خرید بودیمیر وارد می‌شد اما رفته‌رفته او در قامت یک فوروارد قابل قبول ظاهر شده است.
تراکتورسازی یکی از باشگاه‌هایی است که در سال گذشته با خارجی‌هایش خبرساز شد. زنوزی، مالک متمول این تیم تبریزی بعد از مطرح کردن نام‌های بزرگ برای نشاندن روی نیمکت تیم، در نهایت جان توشاک اهل ولز را به خدمت گرفت. وقتی توشاک دستیارانش را با خود به ایران نیاورد، مشخص بود به تراکتورسازی به‌عنوان یک مقصد جدی نگاه نکرده و خیلی زود هم از تراکتور رفت تا این باشگاه بعد از کشمکش‌های فراوان به سراغ جورج لیکنز برود.
تراکتورسازی البته درباره بازیکن خارجی هم با مشکلاتی مواجه بود. لی اروین و استوکس دو بازیکن خارجی تراکتورسازان بودند که با قراردادهای سنگین و سر و صدای زیاد به باشگاه اضافه شدند و بعد از مدتی تراکتورسازی را ترک کردند تا باشگاه برای بازگرداندن آنها به تهدید و شکایت متوسل شود. لی اروین هنوز به آمادگی لازم برای بازی نرسیده اما استوکس حتی با وجود غیبت چندهفته‌ای در میان گلزن‌ترین مهاجمان لیگ است. علاوه بر اینها، یوکیا سوگیتا هم در خط هافبک تراکتور بعد از عملکرد خوبی که از خود نشان داد به یکی از بهترین خریدهای لیگ تبدیل شد.
سپاهان این فصل در شرایطی با امیر قلعه‌نویی برای قهرمانی می‌جنگد که یکی از بهترین مهاجمان لیگ را در اختیار دارد. کی‌روش استنلی، بازیکن برزیلی است که همراه با قلعه‌نویی از ذوب‌آهن به سپاهان آمد. او فصل قبل و در مجموع 21 بازی که برای ذوب‌آهن انجام داد 9 گل زد و 2 پاس گل داد، اما امسال و تا این زمان از مسابقات لیگ برتر با 12 گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز