خبرگزاری کار ایران

مزدک میرزایی در گفت و گو با ایلنا:

هنوز 206 سوار می‌شوم / یوونتوس قهرمان لیگ قهرمانان می‎‌شود / مسی را بیشتر از رونالدو دوست دارم / پرسپولیسی نیستم

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۱۱۹

گزارشگر 48 ساله فوتبال ایران صحبت‌های خواندنی دارد که در حین گزارش یک مسابقه آن را نشنیده‌اید.

به گزارش ایلنا، در سالی که دو اتفاق بزرگ فوتبالی رخ داد گزارشگران رسانه ملی روزهای فراموش نشدنی را سپری کردند. به همین بهانه با مزدک میرزایی، گزارشگر باسابقه صدا و سیما گفت و گو کردیم که در سال گذشته بازی‌های مهمی را گزارش کرد. مشروح گفت و گوی خواندنی میرزایی با ایلنا را می‌خوانید:

سال 97 برای مزدک میرزایی چطور سپری شد؟

سال خوبی بود به هر شکل چند بازی مهم را گزارش کردم و کشور ما هم در جام جهانی حاضر بود و هم در جام ملت‌ها شرکت کردیم که از این نظر سال شلوغی داشتیم.

بهترین خاطره سال 97؟

اگر استقلالی‌ها فکر نکنند ما پرسپولیسی هستیم(باخنده) شاید بازی پرسپولیس با الدوحیل بود که آن کامبک فوق العاده فکر می‌کنم خاطره خوبی برای کشور ما بود. به غیر از آن افتخار گزارش بازی جام جهانی را داشتم که خیلی به دلم چسبید و افتخار بزرگی بود.

بدترین؟

فینال جام باشگاه‌های آسیا که پرسپولیس نتوانست بازی برگشت را ببرد. همه امیدوار بودند که پرسپولیس برنده شود و قهرمان شود اما به این شکل نشد. 

از جام جهانی گفتید فکر می‌کردید فرانسه قهرمان شود؟

فرانسه در کنار چند تیم دیگر امیدهای اول قهرمانی بودند، جزو سه چهار شانس نهایی بودند، چون فرانسوی‌ها در مسابقات بهتر هم ظاهر شدند حق‌شان بود که قهرمان شوند اما اینکه تیمی را از قبل پیش بینی کرده باشم، به این شکل نبود. تیم‌های قوی در این تورنمنت حضور داشتند.

طرفدار کدام تیم بودید؟

با توجه به اینکه ایتالیا نبود انگلیس، برزیل و هم تا حدودی آرژانتین را دنبال می‌کردم. البته آرژانتین را فقط برای مسی.

در همین مسابقات اما تیم ملی ما از مرحله گروهی صعود نکرد؟

جام خوبی بود اما تیم ما درست است که دفاعی بود اما چاره‌ای به غیر از آن نداشتیم. این که می‌خواستیم هجومی بازی کنیم مقابل تیم‌های بزرگ و روی آنها فشار بیاوریم به طور کامل اشتباه بود و بازی خوبی داشتیم. قبول دارم بازی زیبا نبود و نسبت به سایر تیم‌های آسیایی برتر نبودیم اما به عقیده من یکی از بهترین تیم‌های آسیا بودیم. 

جام ملت‌های چطور قطر به قهرمانی رسید و ما هم مقابل ژاپن حذف شدیم.

اتفاقاتی که در بازی با ژاپن اتفاق افتاد تا سال‌ها در خاطر علاقه مندان می‌ماند. اعتراض بی جهت به داوری و مشکلاتی که بعد از آن به وجود آمد یک بازی خیلی مهم را از ما گرفت. فکر می‌کنم از این اتفاق باید درسی برای همیشه بگیریم که بی جهت به داوری‌ها معترض نشویم. ما قبل از همین مسابقه یک طوری با پیش داوری به سمت همین بازی رفتیم. فکر می‌کردیم که این داور هم مثل داور چهار سال پیش تصمیم دارد که یک بلایی به سر مابیاورد. فکر می‌کنم همین سبب شد که بچه ها به سمت داور رفتند، گل اول را دریافت کردیم و پشت سر آن دو گل دیگر را دیدیم. ما به طور کلی در تمام مسابقات قبل از آن خیلی خوب بودیم و ضعفی نداشتیم.

بعد از همین شکست گفته شد که بازیکنان ما مغرور شده بودند که اینچنین به ژاپن باختند.

نه من فکر نمی‌کنم که غرور باشد. به نظرم پیش داوری سبب شد چنین اتفاقی بیفتد. ببینید من مشکل را کی روش می‌دانم درست است او سرمربی بزرگی بود اما به بازیکنان اینطور القا کرده بود که ما با داوری مشکل داریم قبل از همین بازی هم راجع به بازی چند سال پیش صحبت می‌کرد. این پس زمینه ذهنی بازیکنان قرار داشت و با کوچکترین اتفاقی آنها در جریان بازی عصبانی می‌شدند. متاسفانه این مشکل به خاطر کی روش بود.

انتظارها از کی روش پس از 8 سال عنوان قهرمانی آسیا بود اما بدون یک جام او ایران را ترک کرد.

عملکرد کی روش به طور کلی مثبت بود. ما دو جام جهانی متوالی را با او تجربه کردیم. یادمان نرود که ما مقابل آرژانتین چقدر خوب بازی کردیم و نمایش بدی نداشتیم. در جام جهانی دوم عملکرد ما نسبتا خوب بود. به غیر از این ها سطح فوتبال ما یک مقدار پیشرفت داشت،  سطح خودباوری بازیکنان ما بالا رفت. در این چند سال از نظر دفاعی خیلی پیشرفت داشتیم که قبل از آن همه یادشان هست از نظر دفاعی چقدر آسیب پذیر بودیم. بازیکنان زیادی هم لژیونر شدند که فکر می‌کنم باعث و بانی آن تا حدودی نه تماما کی روش بود. تاثیر کی روش روی فوتبال ما مثبت بود اما بحث عصبانیتش و همیشه اعتراض کردن و طلبکار بودن و همچنین نگاه از بالا به پایین او همیشه وجود داشت و تاثیر زیادی داشت. این خیلی مشخص بود که او پس از 8 سال از ایران می‌رود، او نسبت به سرمربی سابق تیم ملی ما خیلی زیاد ماندگار بود و فکر می‌کنم سرمربی است که سال‌ها از او صحبت شود همانطور که از حشمت مهاجرانی و خیلی‌های دیگر صحبت می‌شد. 

در رابطه با بازی ژاپن خیلی‌ها می‌گفتند که صدا و سیما و گزارشگران جو زیادی ایجاد کردند که آنها تیم بزرگی هستند و کار بسیار سختی برای رسیدن به فینال داریم.

اتفاقا ژاپن همین مسابقات را خیلی خوب شروع نکرده بود، وقتی بازی‌ها شروع شد می‌گفتند که آنها به جایی نمی‌رسند اگر یادتان باشد در بازی مقابل ترکمنستان خیلی بد بازی کردند و نمایش موفقی نداشتند. فکر نمی‌کنم اینطور باشد، چرا باید گزارشگرها ژاپن را بزرگ کرده باشند. بهترین بازی آنها مقابل ما بود که خیلی خوب بازیکنان را آنالیز کرده بودند. در بازی با قطر هم اگر دیده باشید کاملا متفاوت بودند. اگر بازی که مقابل ما انجام دادند در فینال داشتند قهرمان می‌شدند. 

به نظر شما سرمربی تیم ملی بعدی کیست؟

پیش بینی که نمی‌شود کرد چون مسئولان فدراسیون فوتبال در این باره تصمیم گیری می‌کنند. آنها صلاح فوتبال ما را بهتر می‌دانند. ترجیح ما باید با توجه به اتفاقات طی 8 سال گذشته باید سرمربی خارجی باشد. توقع سرمربی ما بالا رفته و حضور آقای شفر و برانکو در دو باشگاه معتبر فوتبال ما اعتبار بیشتری به فوتبال ما داده است. حتما باید به غیر از خارجی بودن صاحب نام باشد و کارکشته باشد که با جو فوتبال آسیا آشنا باشد.

در سال 97 خیلی از گزارشگرها مورد هجمه قرار می‌گرفتند و به طرفداری از تیم محبوبشان در یک مسابقه محکوم می‌شدند. در این فضا حضور داشتن سخت نبود؟

به هر حال هواداران فوتبال همیشه دوست دارن که به سمت تیم خودشان گزارش انجام شود و این یک مقدار سخت است که بخواهیم بگوییم که آقا ما در رسانه ملی هستیم و باید جو متعادل باشد. اتفاقاتی می‌افتد کما اینکه خود من هم مورد هجمه بودم و دوستان همیشه می‌گفتند که تمایلم سمت پرسپولیس است. اصلا به این شکل نبود، پرسپولیس تا فینال آسیا رفت و خب طبیعی است بازی نماینده کشورمان را در بازی بین المللی که گزارش شود سمت آن باشیم. در سالی که گذشت من یک مقدار بازی‌های پرسپولیس را بیشتر گزارش کردم و طبیعی است که دوست داریم تمام نماینده‌های کشورمان خیلی خوب در میادین بین المللی نتیجه بگیرند. من حتی از نزدیکان هم در این باره شنیده‌ام. سوپر مارکت محله ما می‌گفت شما از قصد تصمیم می‌گیری که بازی استقلال را گزارش کنی در صورتی که به هیچ وجه این شکلی نبود. چینش گزارشگرها دست ما نیست و شاید این اتفاقی بود که حالا دوستان فکر می‌کنند پرسپولیسی هستند. 

شما حتی از سمت طرفداران رئال مادرید هم با حمله مواجه شدید.

بله اما نه اینکه بگویم با رئال مادرید زاویه دارم اما زمانی که رئال خوب بازی می‌کرد هم تعریفش را می‌کردم کما اینکه در فینال لیگ قهرمانان اروپا هم خیلی خوب بازی کرد و تعریف کردم. اما اتفاقی که سرخیو راموس مقابل محمد صلاخ انجام داد به نظرم اخلاقی و حرفه‌ای نبود.  من باید آن موضوع را مطرح میکردم. به هر حال راموس ستاره و کاپیتان این تیم است و طبیعی است که ناراحت شوند اما بازیکن وقتی خشن بازی می‌کند نمی‌شود از او تعریف کرد. من حتی یک زمانی درباره دیگو کاستا اینطور گفته بودم که طرفداران چلسی هم از من ناراحت شده بودند. بازیکنانی مثل سوارز هم این شکلی هستند و فیرپلی را رعایت نمی‌کنند ولی خب همین سوارز همیشه دوست دارد که کلک بزند. درست است خیلی از بازیکنان بزرگ هستند اما وقتی گزارش می‌کنیم نمی‌توانیم این موضوعات را مطرح نکنیم. من مسی را بیشتر از رونالدو دوست دارم با اینکه رونالدو حالا در تیم محبوب من حضور دارد اما مسی را بیشتر دوست دارم، به نظر ما چکار کنم(با خنده.)

رقابت بین تیم‌های اروپایی برای رسیدن به قهرمانی چمپیونز را چطور می‌بینید با توجه به این رئال مادرید هم کنار گذاشته شده است؟

علاقه دارم یوونتوس قهرمان شود. رونالدو هم خیلی خوب ظاهر شده و امیدوارم جام به یووه برسد.

این اتفاق برای شما رخ داده که با توجه به همین مسائل در خارج از استودیو مورد حمله قرار بگیرید؟

حمله که نه ولی همین بازی استقلال با نساجی که به ورزشگاه رفته بودم طرفداران استقلال به من می‌گفتند چرا به ورزشگاه آمدی؟ به من می‌گفتند تو پرسپولیسی هستی و نباید بازی‌های استقلال را گزارش کنی. این هم از سختی‌های کار ماست.

از این اتفاق‌ها ناراحت نمی‌شوید؟

نه به هیچ وجه ناراحت نمی‌شوم این قضاوت آنهاست که شاید من پرسپولیسی باشم اما اینطور نیست چون در ته قلبم می‌دانم که طرفدار کدام تیم هستم یا نه.

در فروردین ماه هم دربی را پیش رو داریم به نظر شما گزارشگر کیست؟

بی خبرم. این را باید مدیران تشخیص بدهند که گزارش به کدام یک از همکاران من برسد.

به نظر شما بازی جذابی خواهد بود؟

بله هر دو تیم در این فصل خیلی خوب بودند. به طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام تیم برنده است چون دربی شرایط خاص خودش را دارد. امیدوارم بازی خوب و جوانمردانه شاهد باشیم.

حقوق گزارشگرها که مشخص نیست اما شما هم قطعا از شرایط اقتصادی رضایت ندارید.

در مورد دستمزدم همین را بگویم که هنوز خودروی پژو 206 سوار می‌شوم. به نظرم همین کفایت می‌کند که مشخص شود وضعیت ما به چه صورت است. 

برای سال 98 چه آرزویی دارید؟

امیدوارم مشکلات مردم ما کم شود. مردم تحت فشار هستند و اذیت می‌شوند. دوست دارم مردم راحت تر زندگی کنند. اینگونه زندگی کردن برای مردم سخت است و برای همه آرزوی سلامتی دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز