خبرگزاری کار ایران

ابهامات مالی مهدی تاج و کدهای اخلاقی فیفا

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۳۸۳

روز 17 فروردین سال آینده انتخاباتی در کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شود که می‌تواند برای همیشه زندگی حرفه‌ای مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران را تغییر دهد.

به گزارش ایلنا، 17 آذرماه کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که مهدی تاج برای پست نایب‌رییسی کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو شدن در شورای فیفا ثبت‌نام کرده است. این سمت اکنون در اختیار علی کفاشیان است، هرچند پس از 4 سال هنوز مشخص نیست سمت کفاشیان چه تاثیری بر فوتبال ایران دارد و چرا حضور او در ای‌اف‌سی و فیفا نتوانسته کمکی به پیشبرد اهداف فوتبال بکند. براساس شنیده‌ها از فدراسیون فوتبال، مهدی تاج ریاست فدراسیون از علی کفاشیان خواسته‌ است در این دوره از انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت نکند. دلیل اصرار مهدی تاج برای کنار کشیدن کفاشیان از کاندیداتوری پست نایب رییسی کنفدراسیون آسیا، بالا رفتن شانس رییس فدراسیون برای پیروزی در این انتخابات است.

پیش از این هم در سال 2011 علی کفاشیان به درخواست و اصرار «علی سعیدلو» در حالی که شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات کمیته اجرایی کنفدراسیون آسیا داشت از کاندیداتوری انصراف داد تا شاید علی سعیدلو به پست نایب رییسی AFC برسد، اما رییس وقت سازمان تربیت بدنی شکست خورد و ایران بدون نماینده ماند.

نکته اصلی اما در ارتباط با نامزد شدن تاج آیین‌نامه جدید فیفا است.

بعضی از موارد این آیین‌نامه با کاندیداتوری مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران برای حضور در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضویت در شورای فیفا مغایرت دارد.

در صفحه 57 آیین‌نامه بندی درباره «مقررات لازم برای هر کاندیدای خاص» و همچنین «پایبندی نامزدها به کدهای اخلاقی فیفا» وجود دارد.

در بند سوم آیین‌نامه و درهمان صفحه 57 نوشته شده در صورت اثبات هرگونه تخلف از «کدهای فیفا» کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال موظف به برخورد با شخص نامزد خواهد بود. در بند چهارم آن نیز به کنفدراسیون‌ها دستور داده شده است پیش از انتخابات با نامزدهایی که به اعتبار آن‌ها برپایه همان کدهای فیفا اعتماد کامل نشده است، برخورد کنند.

 

کدهای فیفا

در صفحه 23 ماده 28 آیین‌نامه کدهای فیفا عنوان شده «افرادی که تحت قوانین کدهای فیفا قرار می‌گیرند، نباید خودشان یا اطرافیان‌شان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و یا حتی با دخالت اشخاص ثالث، مورد تردید در استفاده از پول‌های فیفا، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، باشگاه‌‌ها، انجمن‌ها یا لیگ‌های مختلف باشند.»

در ماده دوم این آیین‌نامه تاکید شده است: «هرگونه ابهامی در این مورد باید به ممنوعیت ادامه همکاری با شورای فیفا ختم شود.»

در ماده سوم به میزان جرایم که از 10هزار فرانک و پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های فوتبال شروع می‌شود اشاره شده است.

فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های گذشته ابهامات مالی فراوان داشته است. یکی از مهمترین این موارد ابهام در مورد سرنوشت یک میلیون و 300هزار فرانک از یکی از پاداش‌های فیفا است. هنوز پس از یک سال و یک ماه، فدراسیون فوتبال به ابهامات مالی مانند اسپانسر محیطی، خرید البسه آدیداس، بلیت فروشی و همین طور کارت‌های هدیه پانصدهزارتومانی که علی کریمی در برنامه 90 و مناظره با محمدرضا ساکت متوجه مهدی تاج کرد هیچ پاسخ روشنی نداده است.

از سال 2015 و اجلاس فوق‌العاده فیفا، شورای فدراسیون جهانی فوتبال به یکی از قدرتمندترین ارکان این فدراسیون جهانی تبدیل شد. فیفا البته همچنان نسبت به کاندیداهایی که برای پست‌های این شورا ورود می‌کنند حساسیت‌هایی نشان می‌دهد.

بر اساس ساختار موجود بر فوتبال ایران امکان پیگیری کامل ابهامات مالی و پول‌های گمشده نیست اما باید دید آیا فیفا هم بر روی این ابهامات سرپوش می‌گذارد یا خواستار شفاف شدن امور مالی فدراسیون فوتبال خواهد شد.

البته تجربه ثابت کرده است فیفا در اکثریت موارد اقدام به رونمایی ابهامات مالی مدیران خود یا نامزدهای انتخاباتی نکرده است. مهدی تاج شاید امیدوار به روابط صمیمانه‌اش با جیانی اینفانتینو رییس فدراسیون جهانی فوتبال هم باشد. برخی رسانه‌ها در هفته پایانی شهریورماه امسال، خبر از دیدار خصوصی مهدی تاج با اینفانتینو دادند و مدعی شدند که رییس فدراسیون فوتبال ایران از فیفا خواسته نسبت به دخالت سیاست در فوتبال ایران و اجرای حکم بازنشسته‌ها واکنش نشان دهد. هرچند که این مسئله از سوی مهدی تاج تکذیب شد.

باید دید آیا فیفا به پرونده‌های مبهم هم‌پیمان خود در خاورمیانه ورود خواهد کرد؟ فدراسیون فوتبال ایران سال‌هاست که یکی از مهمترین هم‌پیمان‌های اینفانتینو در منطقه به حساب می‌آید.

 

منبع: اعتماد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز