خبرگزاری کار ایران

استقلال و پرسپولیس VAR را به فوتبال ایران می‌آورند

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۷۴۹

با حساسیت‌ها و مشکلاتی که در فصل جاری در بخش داوری به اوج خود رسیده، باید منتظر اتفاقات بزرگتری در آینده بود.

به گزارش ایلنا، نیم‌فصل دوم بدون VAR شروع شد و به احتمال زیاد بدون VAR هم تمام می‌شود. این اما برخلاف وعده‌هایی است که مسوولان فدراسیون فوتبال و دپارتمان داوری درباره اصلاح وضعیت داوری در نیم‌فصل دوم داده بودند. حالا نه تنها اعتراف می‌کنند که VAR به دلیل یکسری نواقص نمی‌تواند تا پایان نیم‌فصل دوم اجرا شود، بلکه این استثنا را قایل شده‌ا‌ند که مدیران پرسپولیس و استقلال در صورتی که می‌خواهند با کمک‌های مالی خود به تسریع اجرایی شدن VAR برای مسابقات خود کمک کنند، می‌توانند در جلسه‌ای با حضور ریاست دپارتمان داوران حاضر شوند. آیا این وضعیت می‌تواند به کاهش جنجال‌های داوری در مسابقات لیگ برتر کمک کند؟ یا به آنها دامن می‌زند؟

 

روزی که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال از ورود VAR به لیگ ایران خبر داد و با اطمینان اجرایی شدن این سیستم را در نیم‌فصل دوم میسر می‌دانست، از هزینه‌های بالای این طرح و مسیر پرفراز و نشیبی که پیش روی فدراسیون و سازمان لیگ بود گفتیم. با این حال اما هم مسوولان داوری و هم فدراسیون فوتبال معتقد بودند که راه‌اندازی کمک‌داور ویدیویی آسان‌تر از آن است که می‌گویند و تا شروع نیم‌فصل دوم اجرایی می‌شود. حالا اما رفته رفته، نقص‌ها خود را نشان داده‌اند و مشکلات بروز پیدا کرده‌اند تا مسوولان یکی یکی اعتراف کنند که VAR به این فصل نمی‌رسد. با این حال اما تبلیغات جدی و گسترده سازمان لیگ درباره راه‌اندازی سیستم کمک‌داور ویدیویی (VAR)، از ورود این سیستم در نیم‌فصل دوم و امیدی که برای حل مشکلات داوری به تیم‌ها می‌داد، آفت این روزهای لیگ فوتبال شده است. مسوولان بدون کوچکترین شکی VAR را میهمان ورزشگاه‌های ایران در نیم‌فصل دوم می‌دانستند و تیم‌ها در انتظار تولد معجره‌ای به نام VAR!

حالا که نیم‌فصل دوم آمده و همچنان خبری از VAR نیست تیم‌ها معترض‌تر از همیشه، از حقوقی می‌گویند که از آنها سلب شده است. وعده‌ها همچنان پابرجاست و مسوولان سعی دارند همچنان با توسل به وعده‌ رسیدن VAR به لیگ ایران تیم‌ها را به اصلاح وضعیت داوری امیدوار کنند.

واقعیت اما چیست؟ واقعیت این است که سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) تا پایان فصل هم به مرحله اجرا نمی‌رسد. این را فریدون اصفهانیان، رییس کمیته داوران صراحتاً اعلام کرده است: «سیستم VAR را در چند نوبت آزمایش کردیم ولی کاستی‌هایی دارد و نمی‌توانیم اجرا کنیم. کار را با یک شرکت دیگر شروع کرده‌ایم و البته در نهایت باید فیفا همه چیز را تایید کند. تلاش‌مان این است که سیستم را در همین لیگ اجرا کنیم.»

تنها دو هفته از نیم‌فصل دوم رقابت‌ها گذشته اما سیل اعتراض‌ها به داوری‌ رقابت‌ها بخش عمده‌ای از اخبار فوتبالی را به خود اختصاص داده است. تصور اجحاف از سوی داوری، حتی پیش از شروع مسابقه در جان بازیکنان، مربیان و حتی مدیران تیم‌ها خانه کرده است. حجم بیانیه‌های قبل از مسابقات و اعتراض‌های بعد از آن از همین جا ناشی شده است.

واقعیت غم انگیز داوری اما این است که حتی اگر این سیستم به چند بازی آخر رقابت‌های لیگ هجدهم هم برسد، می‌دانیم که قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد. داوران شاغل در لیگ فوتبال ایران، عموماً در قضاوت قوی نیستند. ضعف داوری داوران در کنار فرهنگ غلطی که در تیم‌ها در جهت اعتراض به تصمیم‌های داوری جا افتاده، در نهایت به آشفته‌بازاری ختم شده که امروز شاهدش هستیم.

اگر VAR پیش از آموزش داوران به لیگ فوتبال ایران برسد، بدون شک اوضاع نه تنها بهتر نمی‌شود که بدتر هم خواهد شد. چرا که همین حالا هم داوران فوتبال ما، در یک صحنه شک برانگیز حاضر به مشورت با کمک‌های خود و داوران پشت دروازه نیستند. ضمن اینکه بارها مشاهده شده که درباره یک صحنه داوری، بین کارشناسان داوری اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. حالا همین داوران و کارشناسان قرار است در اتاقک مخصوص کمک داور ویدیویی بنشینند و درباره یک صحنه مشکوک داوری، به اجماع برسند!

پیش از این هم گفته بودیم که ورود VAR مثل هر تکنولوژی دیگری نیازمند فرهنگ‌سازی است و فدراسیون فوتبال می‌تواند تا زمان ورود این تکنولوژی، برای فرهنگ‌سازی درباره آن برنامه‌ریزی کند!

سازمان لیگ و کمیته داوران اما به جای فرهنگ‌سازی در این رابطه راهکارهای عجیبی مثل جلسه اختصاصی با مدیران پرسپولیس و استقلال را مطرح می‌کنند تا در صورت کمک مالی مدیران این دو باشگاه، کمک داور ویدیویی سریع‌تر برای این دو باشگاه راه‌اندازی شود. داود رفعتی، رییس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته می‌شود باشگاه پرسپولیس حاضر است برای استفاده سریع‌تر از این سیستم حتی کمک مالی هم به کمیته داوران بکند، گفته است: «دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هنوز درخواستی در این زمینه نداشته‌اند و ما نظر مسوولان این دو باشگاه را فقط در رسانه‌ها دیده‌ایم. قرار است به‌زودی با مسوولان استقلال و پرسپولیس در این زمینه نشستی داشته باشیم تا اگر این دو باشگاه بخواهند سریع‌تر از این سیستم در بازی‌های خود استفاده کنند، شرایط و نوع تعامل آنها با کمیته داوران را بررسی کنیم.»

در شرایطی که همین حالا باشگاه‌های شهرستانی نسبت به تبعیض‌هایی که بین آنها و سرخابی‌ها وجود دارد معترض هستند، دپارتمان داوران با این راهکار می‌تواند تیشه به ریشه خود و داوری‌ها بزند. با توجه به اعتراض‌های گسترده‌ای که باشگاه‌ها درباره تبعیض‌های اخیر نسبت به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دارند، شاید عاقلانه‌ترین کار برای ادامه لیگ در آرامش این باشد که تا رسیدن کمک داور ویدیویی، دپارتمان داوران به جای هر راهکار غیرمعقول دیگری روی آموزش و ارتقای سطح داوران تمرکز کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز