خبرگزاری کار ایران

​آسیا در تسخیر سودان!

​از معز تا مابیل، آواره‌هایی که ستاره شدند

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۸۰۷

کشور سودان نقش پررنگی را در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ایفا کرد.

به گزارش ایلنا، جام ملت‌های آسیا در امارات ورای همه زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، جامی برای معرفی چهره‌های جدید بود. ستاره‌هایی که این بار نه درخشش و ملیت آنها بلکه زادگاهشان وجه تمایز آنها به شمار می‌رفت. ستاره‌هایی دوملیتی که دست سرنوشت آنها را به سرزمینی دیگر وصل کرده بود تا با پیراهنی بدرخشند که ریشه‌های آنها را در خود ندارد. ستاره‌هایی غریبه از دیاری دیگر که حالا فوتبال آنها را با دنیای دیگری پیوند داده. معجزه توپ گرد که در دل خود به صلح و جهان بدون مرز نیز اعتقاد دارد و همین سبب شده تا حضور غریبه‌ها در مستطیل سبز بیشتر از همیشه به چشم بیاید.

قطر قهرمان شایسته جام ملت‌ها به نوعی پرچمدار این پروژه بود که با حضور ستاره‌هایی از سراسر دنیا تیم چند ملیتی محسوب می‌شد. معز علی ستاره جام از سودان، پدرو میگل از اسپانیا، عمر مادیبو از سنگال و حتی بسام الراوی از عراق مهم‌ترین وارداتی‌های قطر بودند که البته نمایشی چشم‌نواز در ترکیب عنابی‌ها داشتند و از عوامل قهرمانی آنها محسوب می‌شدند. این پدیده اما در تیم‌های دیگری نیز وجود داشت. اگرچه هیچ تیمی به کمیت و کیفیت قطر نبود اما حضور وارداتی‌های غریبه شاید مهم‌ترین وجه تمایز جام هفدهم با سایر ادوار به شمار می‌رفت.

استرالیا قهرمان دوره قبل یکی از تیم‌هایی بود که از حضور یک لژیونر استفاده می‌کرد. مهم‌ترین آنها البته دنیل ارزانی ستاره ایرانی‌تبار به شمار می‌رفت که با بدشانسی و به دلیل مصدومیت امارات 2019 را از دست داد اما استرالیا به دلیل اقلیم مهاجرت‌پذیرش همیشه از این دست ستاره‌های وارداتی در ترکیب خود داشته. مهم‌ترین لژیونر آنها در این جام از سودان می‌آمد. یک ستاره سیه چرده که انحصار سفیدپوست‌های کک مکی را در استرالیا شکست و به نوعی یک چهره خاص و ویژه در جمع کانگوروها به شمار می‌رفت. ستاره‌ای که حضورش سبب شد تا سودان دو نماینده در جام ملت‌های آسیا داشته باشد؛ معز علی در قطر و البته آور مابیل در استرالیا.

آور مابیل از والدینی اهل سودان جنوبی و در کاکوما در کنیا متولد شد. او تا 11 سالگی به همراه پدر و مادرش در اردوگاه پناهندگان در کنیا زندگی می‌کرد تا اینکه در سال 2006 به استرالیا نقل مکان کردند. ستاره سودانی دوران کودکی سختی داشت و در روز فقط یک وعده غذایی داشتند. پدر و مادر او به خاطر جنگ داخلی در کشورشان از این کشور فرار کردند. با این حال فوتبال زندگی او و خانواده‌اش را تغییر داد. او از 5 سالگی در اردوگاه پناهندگان فوتبال را شروع کرد. مابیل در این رابطه می‌گوید: کار دیگری نمی‌شد کرد، ضربه زدن به توپ در اردوگاه تنها کاری بود که می‌توانستیم انجام بدهیم.

او اما در استرالیا زود پیشرفت کرد و در هفده سالگی به تیم آدلاید یونایتد پیوست. سرعت و تکنیک بالای او خیلی زود مابیل را که در جوانی از مدافعان مطرح لیگ برتر استرالیا عبور می‌کرد در این کشور مطرح کرد. او در تیم‌های ملی زیر 19 سال استرالیا هم بازی کرد و بعد از درخشش در بازی‌های باشگاهی توسط گراهام آرنولد به تیم ملی دعوت شد. مابیل نخستین بازی‌اش را در سال 2018 و برابر تیم ملی کویت برگزار کرد. او در این بازی به جای متیو لکی به بازی آمد و نخستین گل ملی‌اش را هم در دقیقه 88 به ثمر رساند. او شادی این گل را با توماس دنگ دوست کنیایی‌اش در اردوگاه پناهندگان که در تیم ملی استرالیا حضور دارد، تقسیم کرد. مابیل علاقه زیادی به منچستریونایتد دارد و عنوان کرده قهرمانی‌های این تیم تحت هدایت فرگوسن و فوتبال بازی کردن خارج از اردوگاه با دیگر کودکان باعث شد تا دوران سخت زندگی او به دست فراموشی سپرده شود.

آور مابیل شماره 9 و وینگر تکنیکی تیم ملی استرالیا در این جام یک مهره ثابت در ترکیب کانگوروها بود و هر گاه که گراهام آرنولد به او اعتماد کرد، نمایش خوبی داشت؛ به ویژه بازی دوم استرالیا در مرحله گروهی برابر فلسطین که مابیل دومین گل تیمش را به ثمر رساند. او در برابر اردن هم یکی از بهترین‌های تیمش بود هرچند نتوانست مانع از شکست ساکروس در نخستین بازی شود.

تعداد بازی‌های آور مابیل 23 ساله هنوز در ترکیب استرالیا دو رقمی نشده به ویژه اینکه استرالیا خیلی زود از گردونه رقابت‌ها خداحافظی کرد و حتی به جمع 4 تیم پایانی نیز نرسید. با این وجود این استارت امیدوارکننده از مابیل در ترکیب کانگوروها او را در ردیف ستاره‌های آتی و آینده فوتبال استرالیا قرار داده؛ ستاره‌ای که در آینده بیشتر از او خواهیم شنید. در حالی که بازیکنانی چون یدیناک و کیهیل از تیم ملی استرالیا کنار رفتند، مابیل سیه چرده سودانی امید آینده استرالیا به شمار می‌رود.

* سوگ مابیل

جام ملت‌های آسیا برای آور مابیل یک تجربه تلخ بود و او علاوه بر حذف زودهنگام به همراه کانگوروها از گردونه رقابت‌ها در زندگی شخصی‌اش نیز یک تراژدی غمبار را تجربه کرد. در حالی که آور مابیل در امارات حضور داشت، خواهر او در یک تصادف رانندگی در شهر آدلاید کشته شد. بر مبیل 19 ساله در خودرویی در منطقه شمالی آدلاید، کنترل خود را از دست داد و وارد فنس‌ها شد. این خودرو 4 سرنشین داشت که یکی از آنها خواهر آور مابیل بود که کشته شد اما دیگر سرنشین‌ها دچار جراحت سطحی شده‌اند و مشکل خاصی برایشان به وجود نیامده است. شخصی که راننده خودرو بود و او نیز 19 سال داشت، به رانندگی خطرناک متهم شده است. قرار است راننده خودرو در دادگاه حاضر شود تا در مورد این سانحه پاسخ دهد. خانواده مابیل نیز به شدت تحت تاثیر این اتفاق تلخ قرار گرفته‌اند. دختر عموی بر در این رابطه گفت: ما به‌عنوان خانواده و دوستان بر مابیل، واقعا ناراحت هستیم. بر دختر بسیار خوبی بود و یک زن جوان که آینده فوق‌العاده‌ای پیش رویش بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز