خبرگزاری کار ایران

۱/۳ میانگین گل زده متنوع‌ترین خط حمله لیگ؛

استقلال از تنوع تاکتیکی خود استفاده می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۸۰۶

استقلال تهران از نظر بازیکنان هجومی بهترین وضعیت را در میان تیم‌های در اختیار دارد.

به گزارش ایلنا، بازگشت استقلال به صدر جدول هرگز غیرممکن نیست وقتی می‌بینیم وینفرد شفر کامل‌ترین ترکیب هجومی ممکن را در اختیار دارد. پس گرفتن صدر جدول هیچ گاه برای این استقلال رویا نیست. استقلال برای رسیدن به جایگاهی که سپاهان در نیم فصل تسخیر کرد همه ابزار لازم را در اختیار دارد. خط حمله‌ای کامل با بازیکنانی متنوع که هر یک قابلیت‌های متفاوتی نسبت به دیگری دارند. سرمربی استقلال از گزینه‌هایی در خط آتش خود سود می‌برد که هم توانایی بازی فیزیکی و درگیرانه را دارند، هم بازی فانتزی. در واقع استقلال در فاز هجومی توأمان می‌تواند هم یک تیم تکنیکی و غیرقابل مهار باشد و هم تیمی با بازی مستقیم و احتمالا فیزیکی.

 دلیل این دیدگاه هم کاملا روشن است. به اسامی بازیکنانی که می‌توانند برای خط حمله استقلال بازی کنند که بنگریم، مهر تایید می‌زنیم بر این باور که استقلال بازیکنان گوناگونی برای بازی در خط حمله خود دارد که این برای اجرای هر نوع تاکتیکی مناسب است.

در نیم فصل بارها به سرمربی استقلال خرده گرفته شده که چرا ترکیب استقلال را پی‌درپی تغییر می‌دهد. شاید یکی از دلایلی که شفر را به این سمت و سو سوق می‌داد همین تنوع بازیکن بود. ویژگی که البته سرمربی استقلال تا امروز نتوانسته به شکل عالی از آن بهره ببرد اما بخش اعظمی از تمایلات پیرمرد در تغییر چندباره ترکیب استقلال را باید در همین ماجرا جست‌وجو کرد و نباید او را متهم به بی‌ثباتی کرد.

البته این ویژگی نیز دلیل نمی‌شود تا ناتوانی سرمربی استقلال در انتخاب یک ترکیب آرمانی توجیه شود اما باید از این زاویه نیز به موضوع نگریست و بخشی از دلایل بی‌ثباتی ترکیب استقلال را از زوایه‌ای مثبت به ارزیابی گذاشت.

استقلال در لیگ جزو معدود تیم‌هایی است که همزمان در خط حمله‌اش سرعت و قدرت را دارد. چیزی که حتی در سپاهان امیر قلعه‌نویی وجود نداشته و اگر می‌بینیم این تیم اکنون در صدر جدول با بیشترین گل زده جا خوش کرده بیشتر به دلیل اجرای صحیح همان خواسته‌هایی است که سرمربی این تیم دارد.

در حقیقت سپاهان در شکل اجرا موفق‌تر از استقلال بوده و توانسته با همان داشته‌ها و برخورداری از بازی فیزیکی و مستقیم بخصوص ارسال‌های بلند، بیش از استقلال و سایر تیم‌ها فاتح دروازه‌ها لقب بگیرد.

دیگر تیم‌ها نیز همچون استقلال از تعدد بازیکن در خط حمله خود بی‌بهره‌اند. پدیده را هم می‌توان مثال زد. آیا آنها به اندازه استقلال از داشتن بازیکنان قدرتی و سرعتی در خط حمله خود بهره می‌برند؟ هرگز!

اگر می‌بینیم پدیده بالاتر از استقلال قرار دارد آنها نیز وضعیت کنونی را مرهون اجرای صحیح تاکتیک‌های یحیی هستند وگرنه نماینده مشهد نیز تیمی دست‌نیافتنی برای استقلال محسوب نمی‌شود.

پرسپولیس هم دیگر تیمی است که در نیم فصل هم‌امتیاز با سپاهان و پدیده بالاتر از استقلال مستقر شده و اکنون هم در صدرجدول قرار گرفته است. تیمی که یقینا در نیم فصل دوم با اضافه شدن مهدی ترابی و سروش رفیعی وضعیت هجومی بهتری خواهد یافت. شاید از این حیث استقلال فقط با رقیب سنتی‌اش در یک سبد قرار بگیرد و بتوان گفت که در لیگ هجدهم فقط پرسپولیس است که توان رقابت با استقلال را دارد اما آنچه در جدول رقم خورده، 6 امتیاز عقب‌ماندگی استقلال از رقیب دیرینه است آن هم در شرایطی که سرخ‌ها نیم فصل را بدون حق استفاده از بازیکنان جدید سپری کرده‌اند.

به این اسامی بنگرید: مهدی قائدی، اللهیار صیادمنش، روح‌ا... باقری، مرتضی تبریزی، گونسالوس و منشا. اینها تنها گوشه‌ای از بازیکنان هجومی استقلال محسوب می‌شوند که قابلیت بازی در خط حمله را دارند و می‌توانند به‌عنوان گلزن در ترکیب استقلال به میدان بروند. ایضا به این اسامی باید نام محسن کریمی، داریوش شجاعیان، طارق همام و پاتوسی را هم اضافه کرد. رضا آذری، جوان تازه‌کار آبی‌ها هم در خط حمله بازی می‌کند؛ مجموعه‌ای کامل که تلفیقی از تجربه و جوانی را با خود دارد. بازیکنانی که هم در قالب بازی سریع می‌گنجند و هم بازی مستقیم و فیزیکی.

سرمربی استقلال نیز بی‌میل نیست به دلیل تعدد بازیکن، تیمش را با آرایش هجومی وارد لیگ کند کما اینکه مقابل پیکان هم شاهد این موضوع بوده‌ایم. البته این یک بخش از ماجرای حل بحران نیمکت‌نشینی است اما در عین حال سرمربی استقلال اگر می‌‌خواهد با این ترکیب ایده‌آل و بی‌نقص به توفیق برسد، باید هنر استفاده از این مجموعه را هم داشته باشد و تیمی را پدید آورد که در میانگین گلزنی نیز شرایط مطلوب‌تری را ایجاد کند.

استقلالی که شفر با این مجموعه ساخته (البته باید الحاجی گرو را هم که نیم فصل در استقلال بود در این قاب قرار داد) در 16 بازی 22 گل به ثمر رسانده که میانگین 1/3 گل در هر مسابقه است. یعنی فقط 3/0 گل بالاتر از عدد یک.

استقلال روزگاری در همین لیگ و بدون در اختیار داشتن چنین خط حمله پربازیکن و متنوعی میانگین گل زده‌اش تا عدد 75/2 هم رسیده بود و حال این سوال پیش روی سرمربی استقلال قرار گرفته که چرا از این مجموعه نمی‌تواند تیمی گلزن‌تر و هجومی‌تر بسازد؟

آیا نیم فصل دوم زمان شکوفایی پیرمرد با کامل‌ترین خط حمله لیگ است؟ آیا می‌توان روی این باور امیدوار بود و دل بست به تیمی که با چهره‌ای متفاوت گام به بازی‌های نیم فصل دوم لیگ هجدهم می‌گذارد؟

 

 

حمیدرضا عرب

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز