خبرگزاری کار ایران

کی‌روش برنده جنگ با برانکو ایوانکوویچ؟ انگار بله، دقیقا نه!

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۳۱۳

«آیا از عملکرد 8 ساله کارلوس کی‌روش در تیم ملی راضی هستید؟ 1- بلی. 2- خیر» برنامه نود در شبی که آخرین مصاحبه اختصاصی‌اش با کارلوس کی‌روش را روی آنتن برد، این سوال را مطرح کرد و میزان رضایت بینندگانش از عملکرد 8 ساله سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را در معرض ارزیابی گذاشت.

به گزارش ایلنا، حاصل این شد که در نهایت 54 درصد به سوال این برنامه پاسخ مثبت دادند و موافق عملکرد کی‌روش در 8 سال گذشته بودند و 46 درصد نارضایتی‌شان را اعلام کردند و پاسخ‌شان منفی بود. اگر نظرسنجی یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های ورزشی تلویزیون را ملاک ارزیابی قرار دهیم، آمار حاصل شده از این نظرسنجی پیام‌های متعددی را درباره عملکرد 8 ساله کی‌روش در بر خواهد داشت.

پرسپولیسی‌ها اسیر جنگ برانکو – کی‌روش

از یک مقطع زمانی به بعد، قهر استقلالی‌ها با برنامه نود و استقبال پرسپولیسی‌ها از این برنامه تلویزیونی، نتیجه حاصل از نظرسنجی‌های برنامه نود را تا حدودی بی‌اعتبار کرده بود. طوری که اگر سوال نظرسنجی درباره بهترین بازیکن بود و دو بازیکن استقلالی و پرسپولیسی در فهرست گزینه‌ها قرار داشتند، پیروزی بازیکن پرسپولیسی در نظرسنجی از سوی برخی استقلالی‌ها فاقد اعتبار اعلام می‌شد. ادامه همین روند خواه ناخواه نظرسنجی‌های برنامه نود را به محلی برای کری‌خوانی‌های فوتبالی تبدیل می‌کرد، نه جایی برای اظهارنظر منطقی درباره سوال مورد بحث!

 این‌بار با توجه به موضع‌گیری‌هایی که پرسپولیسی‌ها به دلیل دعواهای کی‌روش و برانکو داشتند، انتظار می‌رفت نظرسنجی نود در برنامه 15 بهمن‌ماه با هجوم پرسپولیسی‌ها برای دادن رأی منفی به کی‌روش همراه باشد. نتیجه نظرسنجی اما نشان داد که برخلاف آنچه تصور می‌شد، هجمه‌های ایجاد شده از سوی رسانه‌های پرسپولیس علیه کارلوس کی‌روش و در حمایت از برانکو، باز هم نتوانست کی‌روش را به مربی ناکام تبدیل کند. کی‌روش همچنان به رغم گستردگی طیف علاقه‌مند به پرسپولیس و به رغم تنش‌های تند با برانکو، رضایت عمومی را در جامعه‌ای که در نظرسنجی نود شرکت کرده بودند، به دست آورده بود.

نه کی‌روش زیر بار می‌رود، نه برانکو

همه اتفاقاتی که مدت‌ها هواداران پرسپولیسی را با سایر اهالی فوتبال در انداخته بود، در دو مصاحبه از سمت کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ دود شد و به هوا رفت. انگار نه انگار که این دو نفر، بارها و بارها در مصاحبه‌های خود علیه یکدیگر حرف زده بودند. حالا که همه جنجال‌ها تمام شده و کی‌روش از فوتبال ایران خداحافظی کرده، در مصاحبه خود با برنامه نود در دوربین نگاه کرد و منکر این شد که تا کنون حرفی درباره تیم فوتبال پرسپولیس زده باشد. موضوعی که با توجه به همه بحث‌های مطرح شده از سمت کی‌روش، می‌توانست بسیار تعجب‌برانگیز باشد.

جالب‌تر اینکه یک روز بعد از مصاحبه کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ هم در مصاحبه خود تأکید کرده که هیچ حرفی درباره کی‌روش نزده است: «من با او چه کاری دارم؟ او سرمربی تیم ملی بود و هر‌گاه بازیکن خواست ما بازیکن دادیم و از تیم ملی حمایت کردیم اما آیا تا به حال علیه یکی از بازی‌های تیم ملی مخالفتی کرده‌ام یا حرفی زده‌ام؟‌»

کی‌روش هم برنده بود، هم بازنده

اخذ 54 درصد آرای موافق و 46 درصد از آرای مخالف در نظرسنجی برنامه نود برای کی‌روش نه برد به حساب می‌آید و نه باخت.

اگر کارلوس کی‌روش را با سایر مربیان تیم ملی فوتبال ایران در ادوار مختلف تاریخ مقایسه کنیم، باید بگوییم او در این نظرسنجی برنده بوده است. چرا‌که توانسته نخستین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باشد که در زمان خداحافظی‌اش، با بیش از 50 درصد از آرای موافق و رضایتی 54 درصدی از جامعه بینندگان یکی از برنامه‌های تلویزیونی، ایران را ترک کند.

اتفاقی که تاکنون برای هیچ‌یک از سرمربی‌های تیم ملی فوتبال ایران رخ نداده و هیچ‌یک از سرمربی‌های تیم‌ملی تا‌کنون نتوانسته‌اند در زمان خداحافظی خود از تیم ملی چنین رضایتی را از خود بر جای گذاشته باشند.

حتی برانکو ایوانکوویچ، علی دایی، افشین قطبی. همه آنها در زمان خداحافظی حجم وسیعی از نارضایتی را در مردم ایجاد کرده بودند که درصد محدود موافقان‌شان را در خود گم می‌کرد.

کارلوس کی‌روش را اما اگر با خودش مقایسه کنیم، در این نظرسنجی او را یک بازنده می‌بینیم. کارلوس کی‌روش بعد از جام ملت‌ها را با کارلوس کی‌روش بعد از جام‌جهانی روسیه مقایسه کنید. همینطور میزان رضایت عمومی مردم از او را در این دو مقطع زمانی.

کارلوس کی‌روش امروز را با کارلوس کی‌روشی مقایسه کنید که تیم ملی فوتبال ایران را برای نخستین‌بار راهی جام جهانی برزیل کرد و ملت ایران را در شادی صعود به خیابان‌ها کشاند.

میزان رضایت عموم مردم از او، همان رضایتی است که در ابتدا وجود داشت؟ اینجاست که باید به جای نگاه کردن به 54 درصد موافقش، نگاهی هم به 46 درصد مخالفی بیندازیم که تعدادشان کم نیست.

 البته باید به جوسازی‌های علیه او نیز نگاه کنیم، به فضای مسموم رسانه‌ای که در هفته‌های اخیر شدت گرفته بود.

 

انتقادات همیشگی به نظرسنجی‌های نود

یکی از بزرگترین نقدهایی که همیشه به عادل فردوسی‌پور مطرح می‌شود، تأثیری است که خواه‌ ناخواه بر نتیجه نظرسنجی‌هایش می‌گذارد. کمتر پیش آمده عادل فردوسی‌پور بتواند درباره نظرسنجی‌هایی که مطرح می‌کند، بی‌طرف باشد. بارها و بارها در برنامه‌های او مشاهده شده که آیتم‌ها و بحث‌هایی که در برنامه نود پخش می‌شود، در سمت و سویی است که بیننده را خواه ناخواه به سمت گزینه مدنظر خود او سوق می‌دهد. این هم یک نظر است که فردوسی‌پور در آخرین نظرسنجی خود هم موفق شد از این بازی به سود کی‌روش بهره ببرد. مصاحبه‌ای که البته چالش و انتقاد از کی‌روش را هم داشت، فرصت یکطرفه‌ای  برای کی‌روش فراهم نکرد تا از خود و عملکردش بگوید.

 مصاحبه در روز احساسی خداحافظی اغلب نمی‌تواند از این تندتر و توام با مچ‌گیری و چالش سخت باشد اما عادل اغلب پرسش‌ها را با کی‌روش مطرح کرد. حالا اما کی‌روش در برنامه او این فرصت را در اختیار داشت که درباره تیم ملی و عملکرد خود توضیح بدهد. بغض کند و تأثیری که می‌خواهد را بر مخاطبان برنامه بگذارد اما فارغ از این تاثیرگذاری‌های حداقلی، اگر تنش‌ها با برانکو و پرسپولیس نبود، کی‌روش با چند درصد آرای مثبت برنده این نظرسنجی می‌شد؟

گرچه نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی، حتی اگر یکی از پربیننده‌ترین‌هایش باشد، به طور صد در صد قابل استناد نیست.  اما فارغ از این بحث‌ها، کارلوس کی‌روش با عملکردی که از جهات مختلف رضایتبخش بوده و از جهات دیگری قابل نقد، ایران را ترک کرده است. در شرایطی که بزرگتر کردن جمع موافقانش برای او می‌توانست کاری بسیار راحت‌تر از اضافه کردن به مخالفانش باشد.

 او اما این روش را انتخاب کرد و  در آخرین گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود،

افتاده‌ حال‌تر از همیشه اعتراف کرد که مثل هر شخص دیگری او هم اشتباهاتی داشته است. اما فراموش نکنیم که کی‌روش با سختگیری و پرخاش و صدای بلند بسیاری از مسائل تیمش را حل کرد و میراثش برای فوتبال ایران باقی می‌ماند، میراثی ارزشمند از یک پروژه بلند‌مدت و جذاب.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز